اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

فوران پُر قدرت بخار در فضا توسط قمر زحل

تلسکوپ جیمز وب انتشار پر قدرت بخار از قمر زحل را ضبط کرد.

فوران پُر قدرت بخار  در فضا توسط قمر زحل

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از اسپیس، دانشمندان قمر یخی زحل، را در حال پاشیدن یک توده عظیم از بخار به فضا رصد کردند. این اتفاق احتمالا حاوی بسیاری از مواد شیمیایی برای حیات است.

دانشمندان در کنفرانسی در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور در تاریخ 17 می(27 اردیبهشت)، فورانی که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب  در نوامبر 2022 مشاهده شده بود را شرح دادند.

این اولین باری نیست که دانشمندان می‌بینند که انسلادوس قمر یخی زحل گاز را به فضا پرتاب می کند، اما چشم‌انداز وسیع‌تر و حساسیت بالاتر تلسکوپ جدید نشان داد که فواره‌های بخار بسیار دورتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد به فضا پرتاب می‌کنند. این فاصله در واقع چندین برابر عمیق‌تر از عرض 504 کیلومتری انسلادوس است.

دانشمندان اولین بار در سال 2005 با استفاده از فضاپیمای کاسینی ناسا از این اتفاق مطلع شدند. به گفته ناسا، این انفجارها آنقدر قوی هستند که مواد آنها یکی از حلقه های زحل را تشکیل می دهند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که این جت ها حاوی متان، دی اکسید کربن و آمونیاک هستند (مولکول های آلی لازم برای توسعه حیات).

 یک تیم بین المللی از محققان در تحقیقی که سال گذشته در مجله علوم سیاره ای منتشر شد، اعلام کردند که حتی ممکن است برخی از این گازها توسط خود حیات تولید شده باشد.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول