اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

نگاه ویژه امام خمینی به مفهوم آزادی زنان و حجاب

استاد دانشگاه در رشته فرهنگ و تاریخ ادیان و عرفان تطبیقی ضمن بررسی جایگاه زن از دیدگاه امام خمینی به مقایسه مفهوم آزادی در اسلام و آزادی غربی و فلسفه حجاب پرداخت و گفت: امام خمینی به دنبال احیای هویت فطری زنان و جایگاه انسانی زن در جامعه بوده و سلبریتی‌های قرآنی را به جای سلبریتی های هالیوودی و غربی به زنان و دختران جامعه اسلامی معرفی می‌کند.

نگاه ویژه امام خمینی به مفهوم آزادی زنان و حجاب

آیت الله پروفسور اسماعیل گندمکار، مجتهد علوم اسلامی و فوق دکترای رشته فرهنگ و تاریخ ادیان و عرفان تطبیقی، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، با بیان اینکه جهان اسلام در دوران معاصر با دو شخصیت بسیار بزرگ و نظریه‌پرداز در اغلب حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامسازی و به طور ویژه حکومت دینی روبروست، اظهار کرد: امام خمینی یک شخصیت کاریزماتیک و اثرگذار است که توده های مردم به عنوان یک مرجع و رهبر دینی، فرمانبردار و پیرو ایشان بوده‌اند و دیگری مقام معظم رهبری به عنوان شاگردِ بنیانگذار جمهوری اسلامی، ادامه ‌دهنده راه ایشان و رهبر امت اسلامی است که نظرات و دیدگاه‌های این دو شخصیت اثرگذار در اغلب دانشگاه‌های دنیا مورد بحث و توجه است.  

وی با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل به توصیف شخصیت ایشان پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) شخصیت چندجانبه ای دارد؛ یک فیلسوف سیاسی اخلاقی، یک عارف و حکیم تمام عیار و یک مصلح بزرگ اجتماعی است که به همه عرصه‌های حضور دین در ساحت و سبک زندگی و ارتباط دین با دنیای معاصر و حوزه بین الملل و فرهنگ -ایرانی ورود پیدا می‌کند. ایشان با اشراف بر حکمت متعالیه ملاصدرا، ابن سینا و سهروردی، در حکومت جمهوری اسلامی دیدگاه های فلسفی وفلسفیِ مضاف و دیدگاه‌های فقهی و اصولی شیعه را به کارمی برد. 

نظریه مطلقه ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی 

وی افزود: امام خمینی دکترین ولایت فقیه را به عنوان ستون فکری نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داد و در درس کتاب البیع و خارج فقه و اصول در حوزه علمیه نجف اشرف به بحث حکومت اسلامی و نظریه «ولایت مطلقه فقیه» پرداخت و کتاب حکومت اسلامی را در این خصوص نوشت. 

 این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگرچه نظریه ولایت مطلقه فقیه، نظریه جدیدی نیست و توسط فقهای پیش از امام گفته شده، اما امام خمینی آن را بسط و گسترش داده، نظام سازی و تئوری پردازی وحکومت سازی کرده است. بر اساس این نظریه امام خمینی(ره) دو کار بزرگ انجام می‌دهد؛ اول حکومت پهلوی را در ایران خاتمه داده و از زیر یوغ رژیم شاهنشاهی نجات می‌دهد. دیگر اینکه جمهوری اسلامی ایران و حکومت دینی و اسلامی را بنیانگذاری می‌کند. 

وی اذعان کرد: تشکیل حکومت اسلامی ایران توسط امام خمینی در حالی انجام شده که در جهان مدرن و اندیشکده‌های بزرگ شرق وغرب، نظریه «اتمام دین» مطرح بوده و برخی فیلسوف‌ها از جمله فردریش نیچه فیلسوف آلمانی در آثاری مثل فراسوی نیک و بد نظریه «مرگ خدا» و لنین نظریه «الفبای مادیگرائی» را نفی خدا اعلام می‌کند.‌ همچنین دوران مدرنیته که از قرن نوزدهم در اروپا آغاز شده بود، بر نفی قداست معنویت و دین از ساحت زندگی و حاکمیت درسطح جهان تاکید داشته و همزمان دوران جولان کاپیتالیسم، سوسیالیسم و لیبرالیسم بوده است. 

گندمکار گفت: درچنین شرایطی امام خمینی یک نهضت و موج جدیدجهانی به عنوان انقلاب اسلامی ایران ایجاد کرد و منجر به تشکیل حکومت اسلامی شد که با گذشت ۴۰ سال همچنان در حال پیشتازی و الگوسازی است؛ به طوری‌ که ملت‌های جهان از آن الگوپذیری دارند ودانشمندان فلسفه سیاسی در دانشگاه‌های مطرح امریکا و اروپا مدل حکومت دینی و الگوبخشی جمهوری اسلامی ایران را برای حکومت‌های دینی غرب آسیا و حتی کشورهای اروپایی و امریکایی مورد بحث قرارمی‌دهند. این نشان دهنده پویایی و مستدل بودن دکترین امام خمینی با پشتوانه مبانی منطقی و معرفتی است. 

دیدگاه امام خمینی در مورد زنان 

 وی با اشاره به اینکه امام خمینی به نقش انسان در ساحت زیست، حکومت، خانواده و غیره ورود پیدا می‌کند و نهادهای گوناگون اجتماعی و مدنی از جمله نهاد خانواده را مورد بررسی قرار می‌دهد، گفت: از دیدگاه امام خمینی نقش زنان در حوزه تمدن سازی بسیار مهم و اثرگذار است. به عقیده ایشان زن مظهر تحقق آمال بشر است و نقش بزرگی در جامعه دارد به طوریکه صلاح و فساد هر جامعه از صلاح و فساد زنان جامعه نشات می‌گیرد. امام خمینی معتقد است که اگر زن‌ها و حضور گسترده آنها در راهپیمایی های اعتراضی علیه رژیم شاهنشاهی نبود،انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد و بارها به نقش زنان در بیرون راندان شاه و پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرده است.

وی اظهار کرد: وجود بانوان شهیده و جانباز از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون موید این مطلب است. 

 این استاد فرهنگِ ادیان و عرفان تطبیقی با اشاره به تاکید امام خمینی بر اهمیت نقش تربیتی زنان در جامعه، بیان کرد: به فرمایش امام راحل ، دامن مادر اولین مدرسه برای تربیت فرزند است و تربیت در خانواده با محوریت زنان شکل می‌گیرد. به عقیده ایشان مادرِ خوب، بچهِ خوب تربیت می کند و اگر مادر فاسد شود جامعه نیز فاسد می‌شود.  

وی با مقایسه دیدگاه امام خمینی و فرهنگ غربی در مورد خانواده، یادآور شد: نهاد خانواده از دیدگاه امام خمینی، بسیار حائز اهمیت است و این در حالی است که امروز غرب به نهاد خانواده بی‌توجه است و با اندیشه‌های اندیویدیالیست یا اصالت فرد و فمینیسم، در حال نابود کردن خانواده است. فرهنگ غربی به دنبال مسخ هویت زنان در جامعه جهانی است؛ در حالیکه امام خمینی و پس از آن امام خامنه‌ای به دنبال احیای هویت فطری زنان و جایگاه انسانی زن در جامعه هستند و الگوها و سلبریتی‌های اسلامی و قرآنی از جمله حضرت فاطمه(س)، حضرت زینب(س) و ... را به جای سلبریتی‌های هالیوودی و غربی به زنان و دختران جامعه اسلامی معرفی می‌کنند.  

آیت‌الله گندمکار با بیان اینکه زنان می‌توانند تمدن‌ساز و تمدن‌سوز باشند، گفت: امام بر حوزه تمدن سازی زنان در جوامع اسلامی و مسوولیت آنها در حوزه تمدنی تاکید دارد.‌ در دیدگاه غربی زن کالاست در حالیکه در دیدگاه امام خمینی زن نه تنها کالا نیست، شرافت انسانی و هویت فطری دارد که می‌تواند با رعایت اصول اخلاق اسلامی ‌مسؤولیت‌های اجتماعی را بر عهده بگیرد. در مقابل افراط و تفریطی که امروز سلفی‌گری وهابیت و غیره در برخی کشورهای اسلامی از جمله افغانستان در مورد زنان دارند، امام خمینی قائل به نقش فعال زنان درعر صه‌های اجتماعی، سیاسی و تمدنی است و زن‌ها را عامل اثرگذار در تمدن‌ها می‌داند.  

تساوی یا تفاوت زن و مرد؟

وی در ادامه اندیشه فمینیسم و برابری جنسیتی زن و مرد را یک خطر عمده برای زنان در همه ادیان و اقوام دانست و افزود: برخی‌ها مثل ژان پل سارتر در کتاب دیوار به ترویج فمینیسم پرداخته و آن را به عنوان یک ایدئولوژی جدید برای زنان در جهان معرفی می‌کند. درحالیکه فمینیسم عامل انحراف از مسیر فطرت انسانی است و زنان را به همجنسگرایی دعوت می‌کند. اندیشه فمنیزم زنان و مردان را مسخ و از حقیقت انسانی دور کرده و مبدل به حیوان و کالای جنسی می‌کند.  

این مجتهد علوم اسلامی با اشاره به دیدگاه قرآن در مورد تفاوت زن و مرد، اظهار کرد: در مقابل نظریه تساوی زن و مرد، قرآن تفاوت زن و مرد را مطرح می‌کند در حالیکه عدالت را شامل حال زن و مرد می‌داند. نگاه قرآن نگاه جنسیتی نیست بلکه نگاه هویتی، انسانی، فطری و الهی است و زن و مرد را به عنوان مخلوقات و بندگان خالق انسان مطرح می‌کند. دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری نیز بر نظریه قرآن منطبق است. 

شخداوند متعال در آیات مختلف قرآن از جمله آیه ۱۲۴ سوره نساء، فرقی بین زن و مرد قائل نمی‌شود.《هرکس از زن و مرد که کارهای شایسته انجام دهد و ایمان داشته باشد، پس آنها به بهشت وارد میشوند و حتی به قدرپوسته روی هسته خرما ستم نمی بیند》آیه ۳۲ سوره نساء هم کاملا ضد فمینیسم است؛ 《 آرزو (و توقّع بیجا) در فضیلت و مزیّتی که خدا به آن بعضی را بر بعضی برتری داده مکنید؛ که هر یک از مرد و زن از آنچه اکتساب کنند بهره‌مند شوند. و هر چه می‌خواهید از فضل خدا درخواست کنید (نه از خلق) که خدا به همه چیز داناست》 

آزادی انسان 

آیت‌الله گندمکار در بخش دیگری از سخنانش به موضوع آزادی و تفاوت دیدگاه امام خمینی با فرهنگ غرب در این خصوص اشاره کرد و افزود: بحث آزادی انسان در همه جوامع از یونان باستان تا وسترن و در همه ادیان الهی مطرح است. اما باید به تعاریف مختلف از آزادی توجه کرد. باید دید آزادی از چه و در چه چیزی مطرح است؟ منطق آزادی باید شناسایی شود. به طور کلی دو پارادایم عمده در بحث آزادی انسان، آزادی زنان ومفهوم کلی آزادی وجود دارد، پارادایم غربی و پارادایم اسلامی.  

وی افزود: در پارادایم غربی شعار غرب منطبق بر آزادی مطلق زنان بر مبنای سکولاریسم و فمینیسم که پایه آن اومانیسم یا انسان‌‌محوری و اصالت فرد و آزادیِ مبتنی بر سود و لذت و غرایز است. اما‌ در پارادایم فقه اسلامی، آزادی مشروط به عبودیت و بندگی خداوند است و هر کُنش و واکنشی بر اساس احکام اسلامی دینی و شریعت است. آزادی افراد باید در چارچوب منطق و احکام اسلامی باشد مثلا در اسلام مبنای ارتباط بین زن و مرد بر اساس منطق حلال و حرام قرآنی است. چراکه اسلام خدا را صاحب ناموس انسان می‌داند و آزادی ارتباط بین زن‌ و مرد منوط به اذن خداست. همه احکام اسلامی فلسفه ای دارد وطبق این منطق موضوع حلال و حرام مطرح می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول