اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

مرتضی نجفی: در «هفت خان اسفندیار» هر خان رنگ خاص خودش را دارد

مرتضی نجفی طراح نور و مدیر تصویربرداری نمایش «هفت خان اسفندیار» این نمایش را بخاطر پرداختن به داستانی اساطیری و ریشه ایرانی که دارد کاری ویژه دانست و گفت: هر خان رنگ خاص خودش را دارد.

مرتضی نجفی: در «هفت خان اسفندیار» هر خان رنگ خاص خودش را دارد

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نجفی با بیان ویژگی‌های داستان‌های اساطیری گفت: در کارهای اینچنینی طراحی نور خیلی به طراحی صحنه وابسته است و ما سعی کردیم در طراحی نور از رنگ‌ها استفاده کنیم. وی افزود: تصمیم من این بود که در «هفت خان اسفندیار» هر خان رنگ خاص خودش را داشته باشد و امیدوارم در این تصمیم موفق شده باشم.

طراح نور نمایش «هفت خان اسفندیار» تصریح کرد: برای طراحی نور گفتگوهایی با سهیل اشراقی به عنوان طراح صحنه و لباس داشتیم، سهیل در طراحی صحنه خیلی از المان‌های اساطیری استفاده می‌کرد و مدل نور دادن من باید طوری می‌شد که آن بُعدهایی که سهیل به تصویر و دکور می‌داد را بتوانم به شکل‌های مختلف نشان دهم.

وی ادامه داد: خیلی جالب است که کسانی که نمایش را می‌بینند و در مورد نور آن با من گپ می‌زنند به این موضوع اشاره می‌کنند که لایه‌های نوری باعث شده است صحنه بُعد بیشتری داشته باشد.

نجفی با اشاره به سایر کارهایی که در حوزه تئاتر انجام داده است بیان کرد: تقریبا همه کارهای موزیکال آقای پارسایی را نورپردازی کرده‌ام. با آقای غنی زاده هم نمایش «می سی سی پی نشسته می‌میرد» را دو بار در تالار وحدت اجرا رفتیم. کار «جنایت و مکافات» را با آقای ثروتی تجربه کردم و با اشکان خطیبی هم چند کار انجام دادم. البته با کارگردان‌های دیگری هم در حوزه تئاتر همکاری داشتم و اسفندیار کار اخیرم است.

وی درباره تفاوت کار تئاتر و سینما اظهار کرد: برای من تئاتر کمی سخت‌تر است. در واقع مثل این است که شما باید یک فیلم سینمایی را پشت سر هم نور بدهید. محدودیت‌های سالن وجود دارد و این تفاوت مهمی است. ضمن آن که خاستگاه و زیستگاهم سینماست و آنجا خیلی راحت‌تر هستم. اما تئاتر را خیلی دوست دارم و برایم بسیار شیرین است ولی در هر حال سختی‌ها و محدودیت‌های خودش را دارد. همیشه سعی کردم از این محدودیت‌ها به‌عنوان فرصت استفاده کنم.

مدیر تصویربرداری نمایش «هفت خان اسفندیار» در پاسخ به این که چقدر از نتیجه تجربه جدید راضی است، عنوان کرد: درباره نتیجه هم مردم و کسانی که می‌آیند و کار را می‌بینند باید بگویند که از آن راضی هستند یا نه. اما پیام‌هایی که می‌گیریم این جور نشان می‌دهد که در بخش نور نمایش اسفندیار ما موفق بودیم و مردم دوستش دارند؛ من خیلی از این بابت راضی هستم.

مرتضی نجفی در پایان گفت: اساسا من «هفت خان اسفندیار» را خیلی دوست دارم و در میان فعالیت هایی که انجام دادم این کار برای اینکه ریشه ایرانی دارد برایم ویژه‎ است. «هفت خان اسفندیار» جزوه نمایش‌های برتر بین چهارده پانزده کاری است که انجام داده‌ام و خیلی خوشحال هستم که دوباره با آقای پارسایی کار کردم. حسن ایشان این است که کارهای بزرگ می‌کنند و کارهای بزرگ را خوب انجام می‌دهند؛ کار کردن با او لذت بخش است.

نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین پارسایی ساعت 18 هر روز به جز شنبه ها ، تا جمعه نهم تیرماه میزبان علاقمندان است. امین زندگانی، بانیپال شومون، فریبا کوثری، امیررضا دلاوری، امیرکاوه آهنین‌جان، اصغر پیران، محسن حسینی، رضا راد، ندا سیاس، مونا صوفی، نیکا افکاری، سایه پارسایی بازیگران نمایش موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» را تشکیل می‌دهند. «هفت‌خان اسفندیار» یکی از داستان‌های مشهور شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است که حکایت سفر پرماجرای اسفندیار رویین‌تن به قصد رهاندن خواهرانش همای و به‌آفرید از چنگ تورانیان را روایت می‌کند. این نمایش محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت روی صحنه می رود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول