اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

52 درصد صاحبان مشاغل و اصناف مشمول مالیات صفر هستند

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه امسال تا کنون بیش از 1.4 میلیون نفر از صاحبان مشاغل و اصناف برای مالیات عملکرد خود اقدام کرده‌اند،‌ گفت: 52 درصد صاحبان مشاغل و اصناف مشمول مالیات صفر شده‌اند.

52 درصد صاحبان مشاغل و اصناف مشمول مالیات صفر هستند

مهدی موحدی‌بک‌نظر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت مالیات عملکرد اصناف و مشاغل در سال 1401 که در خرداد ماه تعیین تکلیف می‌شود، اظهار داشت: تا این لحظه کل صاحبان مشاغل و اصناف که به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و مالیات عملکرد 1401 آنها تعیین تکلیف شده است، یک میلیون و 492 هزار نفر هستند که از این تعداد یک میلیون و 253 هزار نفر در قالب تبصره 100 قانون مالیات‌های مستقیم اقدام کرده‌اند یعنی مالیات آنها مقطوع شده است و 239 هزار نفر در قالب اظهارنامه مالیاتی اقدام کرده‌اند که باید اظهارنامه آنها بررسی شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت:‌ تا امروز 84 درصد صاحبان مشاغل و درآمد از تسهیلات قانونی تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کرده‌اند یعنی نیازی ندارند که اظهارنامه مالیاتی بدهند و یا دفاتر و اسناد درآمدی نگهداری کنند بلکه مالیات آنها قطعی شده و به دو شیوه نقدی و یا اقساطی می‌پردازند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر دارندگان مشاغل و اصناف از تبصره 100 استفاده کرده باشند و در عین حال چند دستگاه کارتخوان و یا پایانه فروش داشته باشند، چه می‌شود،‌گفت:‌ اطلاعات مربوط به دستگاه‌های پوز و همه اطلاعات مالی صاحبان مشاغل در سامانه سازمان امور مالیاتی وجود دارد و میزان فروش و حساب‌های تجاری متصل به این دستگاه‌ها با فناوری‌های پیشرفته سازمان امور مالیاتی محاسبه و بر اساس فرمول‌هایی مالیات قطعی آنها تعیین شده است.

موحدی‌بک‌نظر گفت: هر کسی که بر اساس تبصره ماد 100 قانون مالیات اقدام کند، مالیات عملکرد سال گذشته وی قطعی می‌شود و صاحبان اصناف و مشاغل تا آخر 31 خرداد 1402 فرصت دارند که از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی اقدام کنند و سازمان مالیاتی تصمیمی برای تمدید این مهلت نگرفته است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: تا امروز که یک هفته به آخر خرداد ماه مانده است تقریباً کمتر از نصف از اصناف در سال گذشته که 4 میلیون و 450 هزار نفر بودند از طریق سامانه‌های سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کرده‌اند البته پیش‌بینی می‌شود تعداد دارندگان اصناف و مشاغل امسال بیشتر شود بنابراین توصیه می‌شود در مهلت باقیمانده صاحبان اصناف و مشاغل نسبت به تعیین تکلیف مالیات خود در قالب تبصره ماده 100 اقدام کنند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از دارندگان اصناف و مشاغل مشمول تبصره 100 مالیات صفر می‌پردازند یعنی در واقع مالیاتی نمی‌دهند،‌گفت: 52 درصد از این افراد برای‌شان پیامک ارسال شده و مالیاتی نمی‌پردازند و فقط با یک بار ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی تعیین تکلیف می‌شوند و در واقع مالیاتی هم نمی‌پردازند.

به گزارش فارس، یکی از سیاست‌های قوانین برنامه پنج ساله توسعه این است که کل هزینه‌های جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی و گمرکی تأمین شود و درآمدهای حاصل از فروش نفت عمدتاً وارد صندوق توسعه ملی شود که به عنوان یک ثروت بین‌نسلی و درآمدی از انفال که متعلق به همه نسل‌ها است واریز شود و یا اینکه صرف سرمایه‌گذاری‌های مولد در اقتصاد کشور شود. درآمد مالیاتی یکی از پایدارترین درآمدها برای دولت‌ها به شمار می‌رود و در حال حاضر سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی کشور حدود 7 درصد است که باید در برنامه هفتم این رقم به حداقل 20 درصد افزایش یابد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول