اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ژنرال مصری: جنگ ویرانگر بعدی در دریای مدیترانه است

ژنرال سابق ارتش مصر درباره جنگ ویرانگر احتمالی و قریب‌الوقوع بر سر منابع گازی دریای مدیترانه هشدار داد.

ژنرال مصری: جنگ ویرانگر بعدی در دریای مدیترانه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سمیر فرج»، ژنرال سابق ارتش مصر و تحلیلگر مسائل نظامی و راهبردی، امروز (چهارشنبه، ۱۴ ژوئن)، در خصوص جنگ ویرانگری که ممکن است بزودی در دریای مدیترانه رخ دهد، هشدار داد.

 

 

وی در گفت‌وگو با شبکه مصری «صدی البلد» تصریح کرد: «ارتش مصر به سطح بالایی از آموزش نظامی و تجهیز تسلیحاتی مدرن رسیده است که آخرین آن، پیوستن ناوچه آلمانی"القهار" به ناوگان دریایی این کشور است. علاوه بر این، کلیه تسلیحات نظامی مصر نیز ارتقا یافته است».

 ارتش مصر یکشنبه پیش از از پیوستن ناوچه القهار به ناوگان دریایی خود خبر داد و اعلام کرد که این ناوچه پس از تکمیل مراحل ساخت، در شهر برمرهاون آلمان، وارد پایگاه دریایی اسکندریه شده است. این ناوچه دومین ناوچه از چهار ناوچه از کلاس MEKO-A۲۰۰ است که در قرارداد بین مصر و آلمان آمده است.

سمیر فرج در ادامه تاکید کرد: «جنگ ویرانگر بعدی در دریای مدیترانه و بر سر منابع گازی خواهد بود. هدف مصر علاوه بر تامین امنیت منطقه دریای سرخ برای تامین امنیت کانال سوئز، بازدارندگی دشمن با تقویت قدرت و نیروی نظامی خود است».

این افسر بلندپایه سابق ارتش مصر افزود که کشورش به دنبال بومی سازی صنعت نظامی است و هدف آن، حفاظت از سرمایه‌گذاری مصر در آب‌های سرزمینی است.

هشدار این نظامی بازنشسته ارتش مصر درباره جنگ قریب‌الوقوع بر سر گاز مدیترانه، در حالی است که مراکز تحقیقاتی حجم گاز دریای مدیترانه را بیش از ۳۴۵۴ هزار میلیارد متر مکعب برآورد می‌کنند.

عملیات حفاری برای کشف گاز در دریای مدیترانه که از سالها پیش آغاز شده، به تنش‌ها میان کشورهای کرانه شرقی این دریا منجر شده‌است. تنشی که اساس بر سر سهم این کشورها از منابع گازی اکتشاف شده و  نشده دریای مدیترانه است.

سوریه، لبنان، ترکیه، قبرس، مصر، فلسطین، رژیم صهیونیستی، یونان و همچنین لیبی کشورهای هستند که در بخش شرقی دریای مدیترانه دارای ساحل خاکی و بر اساس حقوق مشخص دریایی، صاحب حق مالکیت و اکتشاف در دریای مدیترانه هستند. 

به نوشته خبرگزاری فارس، در طول نیمه دوم قرن بیستم که اکتشافات ذخایر نفت و گاز فراساحلی در نقاط مختلف دنیا رواج فراوانی داشت، کشورهای حاشیه دریای مدیترانه توفیق کمتری برای یافتن منابع این‌چنینی داشتند. شاید در این میان تنها استثنا رژیم صهیونیستی بود که به دلیل فقر منابع انرژی حریصانه به دنبال رد پای کوچکی از منابع احتمالی انرژی بود.

صهیونیست‌ها در ابتدای ۲۰۱۰ اعلام کردند که اکتشافشان در منطقه لوانت به نتیجه رسیده؛ منطقه‌ای نسبتا وسیع که لبنان و سوریه هم در خط مرزی آن قرار گرفته‌اند.

در اواخر سال ۲۰۱۱ کشف گاز در منطقه‌ آفرودیت قبرس اعلام شد و چهار سال بعد مصری‌ها در منطقه «ظهر» به گاز رسیدند که مهمترین میدان گازی کشف شده با ذخایر حدود ۸۵۰ میلیارد متر مکعب است. ترکیه مدعی سهم قبرس ترک‌نشین در استخراج گاز و همچنین کشف میدان‌های جدید در مدیترانه شرقی است ضمن این‌که ترکیه که دارای ۱۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در دریای مدیترانه است، خود را در این امر، کاملا محق می‌داند.

بر اساس این گزارش، ساید میدان‌های گازی کشف شده عبارتند از: میدان گازی لوتیان در نزدیکی حیفا با ۵۰۹ میلیارد متر مکعب و میدان تامار در نزدیکی سواحل سوریه و لبنان و قبرس و فلسطین با حدود ۲۸۳ میلیارد متر مکعب، و میدان گازی «آفرودیت» در نزدیکی سواحل قبرس با ۲۲۶ میلیارد متر مکعب است.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول