اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

سردبیر همشهری ۲۴: انتشار مجدد نشریات تصحیح حرکت غلط مدیران سابق مؤسسه است

سردبیر مجله سینمایی همشهری 24 گفت: انتشار مجدد نشریات همشهری، در واقع تصحیح حرکت غلط مدیران سابق مؤسسه است. در این سال‌ها ماجرای نشریات کاغذی و مسأله توزیع، پیچیده‌تر شده و رویکرد فعلی نشریات همشهری و تصمیم بر انتشار کتاب و مجله با تمرکز بر یک موضوع، با در نظر گرفتن تمام جوانب اتخاذ شده است.

سردبیر همشهری ۲۴: انتشار مجدد نشریات تصحیح حرکت غلط مدیران سابق مؤسسه است

خبرگزاری فارس - گروه هنر و رسانه: موسسه همشهری در دوره اخیر مدیریتی خود شاهد لغو قرارداد برون‌سپاری مجموعه مجلات و بازگشت آن همانند گذشته به درون مجموعه موسسه همشهری بود. سپس برنامه‌ریزی برای تبدیل این مجلات به «کتاب مجله» انجام شد تا بتوان بعد از وقفه‌ای نسبتا طولانی در دوره برون‌سپاری، دوباره این مجلات را احیا کرد. در دوره اخیر چند برند مجلات همشهری همچون مجله سینمایی همشهری ۲۴، تماشاگر، سرزمین من، خانواده، تندرستی، سرنخ، آیه و‌ خردنامه در قالب جدید «کتاب - مجله» منتشر شده‌اند.

چهارشنبه 10 خرداد همزمان با سالروز میلاد امام رضا (علیه السلام)، مراسم احیای مجدد مجلات همشهری با حضور محمدرضا زائری، محسن مهدیان، دانیال معمار، محمد قوچانی و سردبیران مجلات در سالن اجتماعات مؤسسه همشهری برگزار شد. در این مراسم میزگرد احیای مجلات و نشریات مکتوب نیز با حضور محمدرضا زائری مدیر مسئول مجله خیمه، محمد قوچانی مدیر مسئول مجله آگاهی نو و دانیال معمار سردبیر روزنامه همشهری برپا شد. 


مراسم احیای مجدد مجلات همشهری

در این نشست دانیال معمار، سردبیر روزنامه همشهری در خصوص دور جدید مجلات همشهری گفت: وقتی بحث مجلات شروع شد، جلساتی با مدیران سابق برگزار شد و اولین سوال این بود که مگر هنوز هم کسی مجله می‌خرد؟ آمار و ارقام هم چنین چیزی را نشان می‌داد و در نظرسنجی‌ها این نکته تایید می‌شد که مردم تنها یک درصد از اطلاعات خود را از نشریات مکتوب می‌گیرند. فرآیند نشریات مکتوب و مخاطب یک رابطه دو طرفه است. به نظر می‌رسد دلیل اینکه مردم رسانه‌های مکتوب را پس زده‌اند این است که طیف‌های مختلف در نظر گرفته نشده بود و این باعث شد تا مردم رسانه‌های مکتوب را پس زده باشند. متاسفانه مرکزگرا هستیم و مخاطبان در شهرستانها فراموش شده‌اند و سلیقه مخاطبان خارج از تهران نادیده گرفته شده است.

*سیاست موسسه همشهری رویکرد به کتاب - مجله است

در همین رابطه سعید مروتی، سردبیر مجله سینمایی همشهری 24 در گفتگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، در رابطه با دور جدید انتشار مجلات همشهری پس از وقفه‌ای چند ساله گفت: از مهر ماه ۱۴۰۱ دوره جدید همشهری ۲۴ با شمایلی تازه منتشر شد و سیاست موسسه همشهری برای تولد دوباره نشریاتش، رویکرد به کتاب - مجله است. انتخابی که با توجه به تغییر وضعیت نشریات و به خصوص عرضه آن ها صورت گرفت. ۲۴ به عنوان یکی از نشریات همشهری که از ابتدای دور جدید انتشارش به صورت منظم روی کیوسک مطبوعات آمده، با توجه به مسیر تعیین شده و سیاست کلی گروه نشریات همشهری، در هر شماره به صورت متمرکز به یک موضوع پرداخته است. پیام‌های مثبت و دلگرم کننده‌ای که پس از انتشار اولین شماره ۲۴ ما را به ادامه مسیرمان مصمم تر کرد. در طول این چند ماه، ۲۴ به نقد فیلم، سینمای کودک، سینمای مستند، جشنواره فیلم فجر و ۱۰۰ فیلم برگزیده تاریخ سینما پرداخته است. شماره جدید ۲۴ هم درباره جشنواره فیلم کن است که به زودی منتشر می‌شود. 


اولین شماره دوره جدید همشهری 24

*رویکردمان متفاوت از تمام نشریات سینمایی موجود است

سردبیر همشهری 24 افزود: کاری که ما در این مدت کوشیدیم در ۲۴ انجامش دهیم؛ انتشار کتاب مجله‌ای بود که پس از خواندن نگهداری شود. این که نشریه‌ای منتشر کنیم که به موضوعات روز بپردازد ولی مطالبش برای مصرف روز نباشد، کار دشواری است که ما کوشیده‌ایم در حد توان انجامش دهیم. ما در ۲۴ رقیب بخش خصوصی نیستیم و شیوه و رویکردمان متفاوت از تمام نشریات سینمایی موجود است که متاسفانه تعدادشان هم زیاد نیست.

کاری که ما در این مدت کوشیدیم در ۲۴ انجامش دهیم؛ انتشار کتاب مجله‌ای بود که پس از خواندن نگهداری شود. این که نشریه‌ای منتشر کنیم که به موضوعات روز بپردازد ولی مطالبش برای مصرف روز نباشد، کار دشواری است که ما کوشیده‌ایم در حد توان انجامش دهیم.

هدف ما انتشار کتاب مجله‌ای فاخر است. نشریه‌ای که علاقمندان این حوزه آن را در کتابخانه شان نگهداری کنند. چند نسل از سینمایی نویسان با ۲۴ همکاری دارند. از فریدون جیرانی، خسرو دهقان، رحیم قاسمیان، جواد طوسی و کیکاووس زیاری تا آرش خوشخو، علیرضا محمودی، شاهین امین و علی عمادی و نسل جوان تری که سال‌های طولانی است درباره سینما نوشته اند و ما در این چند شماره از قلم شان بهره گرفته ایم: خسرو نقیبی، پویان عسگری، ناصر احدی، علی رستگار و حافظ روحانی.

*وقتی سردبیری مجله به یک بازیگر سریال‌های تلویزیونی سپرده شد

مروتی ادامه داد: ما در ۲۴ میراث دار نشریه‌ای هستیم که به سردبیری حسین معززی نیا از دی ماه ۱۳۸۸ منتشر شد و خیلی زود در جایگاه یکی از نشریات معتبر سینمایی، در کنار فیلم و دنیای تصویر قرار گرفت. ۲۴ با تغییر سردبیر و آمدن حامد شکیبا نیا هم دچار تغییر عمده‌ای نشد و سردبیر جدید به درستی دست به ترکیب تیم برنده نزد. تنها تغییر مهم شکیبا نیا، اضافه کردن سینمای مستند به عنوان یکی از بخش‌های ثابت مجله بود. سال ۱۳۹۶، با تصمیم عجیب مدیران وقت همشهری، نشریات همشهری برون سپاری شدند و با انتشار غیر حرفه‌ای و نامنظم عملا از بین رفتند. این بلا سر ۲۴ هم آمد و سردبیری مجله به یک بازیگر سریال‌های تلویزیونی سپرده شد. در واقع گروه نشریات همشهری که با تعدادی از بهترین روزنامه نگاران ایران منتشر می‌شد، از بین رفت. هم نشریات سوختند و هم نیروی انسانی ارزشمندی از ادامه همکاری با موسسه همشهری بازماندند.

*تصحیح حرکت غلط مدیران سابق همشهری

سردبیر مجله سینمایی همشهری 24 ضمن اشاره به روند کار موجود مجلات همشهری بیان کرد: انتشار مجدد نشریات همشهری، در واقع تصحیح حرکت غلط مدیران سابق موسسه است. در این سال‌ها ماجرای نشریات کاغذی و مسئله توزیع، پیچیده تر شده و رویکرد فعلی نشریات همشهری، و تصمیم بر انتشار کتاب مجله با تمرکز بر یک موضوع، با در نظر گرفتن تمام جوانب اتخاذ شده است.

برخلاف این تصور موجود و متداول که مردم دیگر اقبالی به نشریات کاغذی نشان نمی‌دهند، تجربه این چند شماره ۲۴ به ما ثابت کرده که مخاطب، به خصوص در شهرستان‌ها، همچنان از نشریات کاغذی استقبال می‌کند.

همه ما از نشریات همشهری خاطراتی فراموش نشدنی داریم ولی نمی‌شود کار رسانه‌ای کرد و به روز نبود. واقعیت این است که انتشار نشریات همشهری به سبک دهه نود، نه این که مقدور نباشد، که فاقد تاثیر گذاری لازم است. ما در خلأ کار نمی‌کنیم. برخلاف این تصور موجود و متداول که مردم دیگر اقبالی به نشریات کاغذی نشان نمی‌دهند، تجربه این چند شماره ۲۴ به ما ثابت کرده که مخاطب، به خصوص در شهرستان‌ها، همچنان از نشریات کاغذی استقبال می‌کند.

*مشکل بسیاری از مطبوعات بازنشر مطالب در اینترنت است

سعید مروتی در پایان گفت: واقعیت این است که همه چیز در فضای مجازی و تلفن همراه مردم خلاصه نمی‌شود و اگر رسانه‌ای محتوای مناسبی را با بسته بندی و فرم شکیل عرضه کند که مشابه‌اش در اینترنت در دسترس نباشد، بازخورد خوبی از مردم خواهد گرفت. مشکل بسیاری از مطبوعات امروز، باز نشر مطالب موجود در اینترنت و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها است. مشکلی که البته ریشه در معضلات اقتصادی نشریات هم دارد. وقتی تولید مطلب، تعطیل و باز نشر مطالب اینترنتی به دلیل کوچک شدن تحریریه‌ها و انتشار رپرتاژ آگهی، برای پوشش هزینه‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد، نمی‌شود از مردم انتظار داشت به مطبوعات اقبال نشان دهند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول