اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مدیریت ضعیف میراث فرهنگی استان فارس دلیل اصلی آسیب‌های موجود در حوزه گردشگری

ظرفیت بالای استان فارس در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی و تاریخی، ویژگی‌های گردشگری، ظرفیت مذهبی، تعدد اثار باستانی و... همه و همه اهمیت رسیدگی و توسعه گردشگری را در این استان آشکار می‌کند، اما برخلاف این ظرفیت‌ها مدیریت نابسامان این حوزه سبب شده است در برخی موارد استاندار فارس شخصا به مدیریت امور میراثی بپردازد.

مدیریت ضعیف میراث فرهنگی استان فارس دلیل اصلی آسیب‌های موجود در حوزه گردشگری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، استان فارس مهد تمدن ایران است، ظرفیت‌های فراوان نهفته در آن می‌تواند فارس را به یکی از ثروتمندترین استان‌ها تبدیل کند چراکه احیای حوزه گردشگری ثروتی عظیم را به این استان روانه خواهد کرد، فرصتی که شاید تا هنوز هم مغفول مانده است. 

شیراز دیار شاعران پرآوازه‌ای چون سعدی و حافظ، سرزمین بزرگانی چون ملاصدرا و زیارتگاه بزرگانی چون حضرت شاهچراغ(ع)، علی‌بن حمزه و سید علاء‌الدین حسین، اینجا زادگاه بزرگ‌مردانی چون شهید دوران‌ها است، هزاران هزار ویژگی در این شهر و استان نهفته است که اکنون باید این شهر و استان را سرآمد کرده باشد. 

از یک طرف بناهای تاریخی که مهم‌ترینش تخت جمشید است تا موزه‌ها و خانه‌های تاریخی و تفرجگاه‌های طبیعی و غذاهای سنتی و چندین و چند ویژگی دیگر که متاسفانه آنگونه که باید به آنها توجه نشده است. 

آثار باستانی، هنرهای ثبت شده، هنرمندان فعال، آبشارهای طبیعی و هزاران ویژگی دیگر در دل شهرستان‌های استان پهناور فارس نهفته است اما متاسفانه ما هنوز هم نتوانسته‌ایم خاتم شیراز را به‌نام خودمان ثبت کنیم

از هنجارشکنی در حافظیه گرفته تا دزدیده شدن برخی اثار تاریخی، از تخریب برخی آثار همچون ترک خوردن دیوارهای سعدیه تا عدم مدیریت بافت تاریخی و همچنین به‌کارگیری برخی سران فتنه در این اداره کل همه و همه نشان از ضعف مدیریت میراث فرهنگی در استان است، ضعفی که چندسالی گریبانگیر این استان مهم و پهناور شده و تا تصمیمی قاطع برای اصلاح آن گرفته نشود، در بر همین پاشنه خواهد چرخید. 

ضعف مدیریتی میراث فرهنگی فارس سبب شده است استاندهر فارس باتوجه به اهمیت این حوزه علاوه بر احیای معاونت گردشگری، به صورت شخصی نیز به موضوع مدیریت امور میراث فرهنگی ورود کند.

در حالی که استان فارس شرایط خاصی دارد و مشکلات و مسائل بسیاری از جمله احیای واحدهای راکد، ایجاد شغل، رفع موانع اقتصادی و ... به اندازه کافی برای استاندار فارس دغدغه است و لذا شاید حضور مستقیم وی به مدیریت امور میراثی درست نباشد.

محمدهادی ایمانیه طی مدت استانداری خود در حوزه گردشگری اتفاقاتی را رقم زده و موجب تسهیل در امورات گردشگری خصوصا سرمایه گذاری گردشگری و رفع موانع تولید در این بخش شده است

محمدهادی ایمانیه طی مدت استانداری خود در حوزه گردشگری اتفاقاتی را رقم زده و موجب تسهیل در امورات گردشگری خصوصا سرمایه گذاری گردشگری و رفع موانع تولید در این بخش شده است، دلیل این حضور شخصی از یک سو اهمیت و ظرفیت ویژگی‌های میراثی و گردشگری و از دیگرسو مدیریت فشل میراث فارس است.

چنانچه در ارزیابی استانداری فارس نیز در بحث اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری این اداره کل در رده آخر قرار گرفت.

استاندار فارس در کنار فعال کردن معاونت گردشگری و زیارت استاندهری برخی امور از جمله تفویض پنجره واحد گردشگری، تفویض کارگروه رفع موانع گردشگری و تفویض اهلیت سنجی پروژه‌های گردشگری مربوط به زمین‌های واگذاری را شخصا دنبال کرده است.

وی طی دو سال گذشته شورای توسعه گردشگری استان، شورای زیارت استان و شورای راهبردی بافت اطراف حرم‌های مطهر را جهت حفاظت بیشتر از بافت تاریخی تشکیل داد.

ایمانیه همچنین شورای سیاستگذاری گردشگری سلامت را شکل داد و مسئولیت شورای فرش دستباف و صنایع دستی را تفویض کرد.

عضویت معاونت گردشگری استانداری در کارگروه امور زیر بنایی، کمیسیون ماده ۵، شورای برنامه ریزی استان و همچنین عضویت در کارگروه‌های شورای گفتگو با بخش خصوصی و شورای مدیران اقتصادی استان از دیگر اقدامات خوب ایمانیه برای توسعه گردشگری استان فارس بود.

گرچه استاندار فارس شخصا در بسیاری موارد ورود کرده که ناشی از ضعف عملکرد مدیریت میراث است؛ لذا به نظر می‌رسد باتوجه به مسائل و مشکلات عمده استان تغییر مدیریت و به کار گیری یک مدیر جهادی و انقلابی که در راستای دغدغه‌های مناسب با فضای استان و دولت عمل کند احساس می‌شود.

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول