اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

انحصار دولت در صنعت بیمه 13.1 درصد کاهش یافت

رئیس‌کل بیمه مرکزی از رشد 9.7 درصدی سرانه تعداد بیمه‌نامه در کشور خبر داد و گفت: سهم بخش غیردولتی از بازار بیمه‌ کشور 79.2 درصد بود که 4.4 درصد رشد کرده است و میزان انحصار دولت در صنعت بیمه 13.1 درصد کاهش یافته است.

انحصار دولت در صنعت بیمه 13.1 درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی امروز در نشست خبری ‌‌به مناسبت پنجاه و دومین سال تاسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت:‌ تعداد شرکت‌های بیمه‌ای در سال گذشته معادل 11.5 درصد رشد کرد.

رئیس‌کل‌ بیمه مرکزی اظهار داشت: ما سال‌ گذشته سال بیمه‌ای موفقی داشتیم، شاخص های عملکردی ما سرشار از رشد بود و با هدف سند تحول بیمه به برخی از آن اشاره خواهیم کرد.

وی افزود: ‌البته شرکت‌ها به صورت تخصصی و در رشته‌های تخصصی فعالیت می‌کنند، همچنین تعداد فعالان شاغل به‌طور مستقیم در صنعت بیمه حدود 127 هزار نفر هستند که رشد 5 درصدی دارند.

بهزاد‌پور گفت: سهم بخش غیردولتی از بازار بیمه‌ 79.2 درصد بود که 4.4 درصد رشد کرده است، اما میزان انحصار دولت در صنعت بیمه 13.1 درصد کاهش یافته است که نشان از حرکت به سمت توسعه فعالیت بخش خصوصی دارد.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی؛ سهم بیمه‌های اشخاص در پرتفوی صنعت بیمه 6.6 درصد افزایش یافت، تعداد افراد تحت پوشش بیمه درمان به 17 درصد رسید و خدمات بیمه درمان به 20 میلیون نفر افزایش یافته است، در بخش بیمه زندگی 30 میلیون نفر تحت پوشش بیمه زندگی قرار گرفتند که از 7 درصد رشد برخوردار شده است.

وی همچنین در زمینه بیمه حوادث گفت: 36 میلیون نفر تحت پوشش بیمه حوادث قرار گرفتند که نسبت به سال قبل از رشد 5 درصدی برخوردار‌ است و افراد تحت پوشش بیمه‌های اشخاص، حوادث و بیمه زندگی از رشدی معادل 53.2 درصد برخوردار شده است.

بهزاد‌پور اظهار داشت: صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان‌ از سال 99 کارش را شروع کرد، در سال گذشته شکل گرفت و تعداد 26.5 میلیون واحد مسکونی شهری و روستایی در کشور تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی ساختمان قرار گرفتند؛ برآورد ما این است که کل واحدهای مسکونی به 30 میلیون واحد می‌رسد، در گذشته چنین بیمه‌نامه‌ای نبوده و از سال قبل از طریق دریافت حق بیمه با قبض برق، شروع است.

رئیس‌کل بیمه مرکزی در مورد سرانه تعداد بیمه‌نامه‌ها گفت: در حال حاضر 74.1 میلیون فقره بیمه نامه در کشور صادر شده و سرانه بیمه‌نامه در کشور از رشد 9.7 درصد برخوردار شده است.

وی افزود: بحث ضریب نفوذ بیمه که مرتبط با رشد اقتصاد است، عامل اصلی متغیر صنعت بیمه است.

رئیس‌کل‌ بیمه مرکزی تاکید کرد:‌ از دیگر شاخص‌های رشد بیمه‌ای در سال جاری‌ می‌توان به چند مورد اشاره کرد، از جمله اینکه ‌‌تعداد افراد تحت پوشش بیمه به ۳۶ میلیون رسید‌ که درواقع ۵ درصد در سال جاری رشد داشت‌، تعداد بیمه نامه‌های اشخاص هم ۵۳ درصد رشد داشته است.

بهزاد‌پور ادامه داد: ارائه آمار بیمه به صورت الکترونیک ۳۹ درصد در سال گذشته رشد داشت.

‌رئیس‌کل بیمه مرکزی گفت: از آنجا‌ که صنعت بیمه یک صنعت جهانی است و ما به خاطر تحریم‌ها، همه ریسک‌های بین‌المللی را به جان خریده‌ایم، برای تبادل‌ با کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های همسایه، یکی از موضوعاتی که در حوزه مذاکرات اخیر در دستور کار قرار گرفت، بحث بیمه و ‌برقراری مجدد تفاهم‌های بین‌المللی فعال با دیگر کشور‌ها است.

وی گفت: موضوعات دیگر از جمله رشد آموزش‌ها و تربیت نیروی انسانی را در دستور کار قرار داده‌‌ایم و بخش زیادی از سرمایه گذاری‌های موجود را به این بخش اختصاص داده‌ایم.

بهزادپور در ادامه در پاسخ به این پرسش که بحث انتشار اوراق بیمه اتکایی در بازار سرمایه به کجا رسید، گفت: مهمترین بخش برای انتشار اوراق اتکایی که برعهده بیمه مرکزی بود با همکاری سازمان بورس کار مفصلی انجام شد و مجوز در این زمینه گرفته شد، مرحله بعدی باید شرکت‌های بیمه‌ای تقاضا برای انتشار اوراق اتکایی در بازار سرمایه ارائه کنند که در این زمینه اجباری وجود ندارد، بلکه امکان انتشار برای شرکت‌ها فراهم شده و هر شرکتی که بخواهد اقدام به انتشار اوراق اتکایی کند، ما به عنوان بیمه مرکزی از نظر تخصصی و اجرایی کمک می‌کنیم.

وی افزود: ابزارهایی وجود دارد که بتوانیم از ظرفیت بازار سرمایه برای بیمه اتکایی استفاده کنیم، اما هنوز هیچ‌یک از شرکت‌های بیمه برای انتشار اوراق اتکایی مراجعه نکرده‌اند.

رئیس کل بیمه مرکزی در مورد اموال مازاد شرکت‌های بیمه‌ای در قالب طرح مولدسازی دارایی‌ها اظهار داشت: یک نامه به آقای خاندوزی وزیر اقتصادی و دارایی نوشتیم که اموال بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه ایران اموال دولتی نیست و یکی از ویژگی‌های مازاد بودن اموال در شرکت‌های بیمه این است که اموال ما به عنوان پشتوانه پرداخت خسارت استفاده می‌شود. ممکن است زمین و ساختمان مازاد داشته باشیم، اما به عنوان پشتوانه خسارت به‌شمار می‌رود، در بحث بیمه توسعه، زمانی که منحل شد بخشی از خسارت‌ها از محل فروش ساختمان‌ها و زمین پرداخت شد.

بهزادپور همچنین در مورد اینکه گفته شد دو نفر از اعضای هیات عامل بیمه مرکزی همزمان عضو هیات علمی دانشگاه هم هستند، گفت: دستگاه‌های ناظر از همه سازمان‌ها سوال کرده که افرادی که عضو هیات علمی هستند، اطلاعات خود را ارائه کنند و ما هم دو نفر عضو هیات علمی داریم که عضو هیات عامل بیمه مرکزی هستند و اطلاعات را ارائه کرده‌ایم.

وی در مورد نوآوری شرکت‌های بیمه‌ای اظهار داشت: برای پوشش ریسک‌های مربوطه در حوزه علمی و پژوهشی نوآوری در صنعت بیمه وجود دارد. سال گذشته در قالب سه شنبه‌های نوآورانه، این نوآوری‌ها ارائه می‌شد اما امسال قرار شد شکل کار عوض شود، اما فعلا مرکز نوآوری به‌کار خود ادامه می‌دهد.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه بیمه تکافل به عنوان محصول جدید به‌شمار می‌رود، گفت: در کنار آن 11 محصول دیگر هم ارائه کردیم و در نظر داریم یک خبرگزاری تخصصی در بخش بیمه هم راه‌اندازی کنیم که مقدمات آن هم فراهم شده است.

بهزادپور همچنین گفت: ‌در زمینه بیمه تکافل با وجود اینکه تازه شروع کرده‌ایم، تاکنون هزار بیمه‌نامه از سوی شرکت بیمه دانا  فروخته شده، اما هنوز بازار بیمه این محصول را نمی‌شناسد. در عین حال بیمه تکافل در ارتباطات بین‌المللی ابزار خوبی شناخته می‌شود و در ترکیه زمینه مناسبی برای بیمه تکافل وجود دارد و محصول جدید باید معرفی شود. سه شرکت دیگر هم مجوز بیمه تکافل دریافت کرده‌اند و هر شرکتی که بخواهد وارد بازار بیمه تکافل شود باید مجوز بگیرد.

وی در مورد نرخ دیه و بیمه شخص ثالث گفت: تعیین نرخ دیه یک بحث شرعی و قانونی است که برعهده قوه قضائیه است و در پایان هر سال مشخص می‌شود و ما بر اساس آن نرخ بیمه شخص ثالث را تعیین می‌کنیم. در سال گذشته با وجود اینکه نرخ دیه 50 درصد رشد کرد، اما نرخ بیمه شخص ثالث کمتر از آن رشد کرد. در این شرایط ما تحت فشار شرکت‌های بیمه‌ای و همچنین بحث ضریب نفوذ بیمه هستیم و باید شرایط اقتصادی شرکت‌های بیمه را هم درک کنیم تا دچار عقب‌افتادگی نشوند.

رئیس کل بیمه مرکزی در مورد شرکت ایشین ری (بیمه اتکایی آسیایی) نیز گفت: ایران هم نایب رئیس و هم عضو هیات مدیره این شرکت است. 33 درصد از سهام این شرکت مربوط به ایران است و ارتباط ما با این شرکت برقرار شده است اما در سال‌های قبل به خاطر نوع تحریم‌هایی که بر ما اعمال شده بود، خود شرکت ایشین ری تصمیم گرفته بود تعامل خود را با ایران کم کند، اما از اواخر دوره رئیس کلی آقای سلیمانی، ایشان به عنوان نایب رئیس هیات مدیره این شرکت انتخاب شد و اگر وی را جابجا می‌کردیم، موقعیت در این شرکت را از دست می‌دادیم و هم‌اکنون اواخر دوره مدیریت ما در این شرکت فرا می‌رسد.

بهزادپور در مورد انتقال ریسک به خارج کشور با تعامل با شرکت‌های بین‌المللی بیمه، اظهار داشت: به خاطر تحریم‌ها، تعامل ما با شرکت‌ها در سطح بین‌الملل تقریبا به صفر رسیده بود، اما اکنون تلاش داریم با کشورهای همسایه از جمله عراق که اخیرا توافق‌نامه اقتصادی امضا شد، در صنعت بیمه هم همکاری کنیم. همچنین با سوریه، یک شرکت مشترک بیمه خواهیم داشت. توافقی با ازبکستان صورت گرفته، با کشور قزاقستان و تاجیکستان هم توافق‌نامه امضا کرده‌ایم. اخیرا در سفر رئیس جمهور به ونزوئلا توافق‌نامه‌ای امضا و مبادله شد. با کشورهای امارت، مالزی، اندونزی هم توافق امضا می‌شود. قرار است با بحرین و عمان هم مذاکراتی صورت بگیرد. اگر بتوانیم با عربستان هم توافق‌نامه امضا می‌کنیم و هرچه تبادل بیمه‌ای ما با کشورهای منطقه بیشتر شود، می‌توانیم به بازارهای جهانی بیمه دسترسی پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: حبس کردن ریسک‌ بیمه‌ای در داخل کشور، یک خطر بالقوه است که باید با ارتباطات بین‌المللی چاره‌اندایشی کنیم. حتی اگر با کشوری مثل سوریه مرتبط شویم، به خاطر اینکه بیمه یک بازار بین‌المللی است، می‌تواند ما را به فضای جهانی متصل کند.

رئیس کل بیمه مرکزی در مورد خروج شرکت‌های بیمه‌ای از بنگاه‌داری تصریح کرد: بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری در اموال را به عنوان پشتوانه‌ای برای پرداخت خسارت نگاه می‌کند، چون منابع حق بیمه‌ها امانت مردم دست ماست که نمی‌توانیم آن را در جایی نگه داریم که کمترین بازدهی را داشته باشد، که در آن صورت خیانت در امانت می‌شود و تفاوت صنعت بیمه با سایر بخش‌ها این است که باید امانت مردم به بهترین شکل سرمایه‌گذاری و نگهداری شود.

بهزادپور همچنین در مورد اینکه الزام برای پرداخت خسارت بیمه ظرف 15 روز گفت: این مبنای قانونی دارد که در بیمه‌های شخص ثالث باید ظرف 15 روز خسارت پرداخت شود و هرچه خدمات ارائه‌شده به مردم سریع‌تر و مکانیزه باشد، بهتر است و باعث استقبال مردم از صنعت بیمه می‌شود.

وی همچنین در مورد بیمه‌های تکمیلی الکترونیکی گفت: بر اساس قانون بودجه، تکلیفی بر عهده ماست که هم وزارت بهداشت و هم مراجع نظارتی برنامه‌ای تهیه کرده‌اند و وظایف هر دستگاه در آن مشخص شده است. در این زمینه کارگروهی تشکیل شده، در حوزه بیمه‌های تکمیلی دو نکته جدی وجود دارد؛ یکی جریان داده‌ها از مرحله نسخه‌نویسی تا آخرین مرحله خدمات بیمه تکمیلی است و قرار است تا پایان مرداد ماه همه دستگاه‌ها تکالیف خود را در این زمینه انجام دهند.

رئیس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: جلسه‌ای با مسئولان بیمه تکمیلی داشتیم. قرار شد تا دو هفته آینده یک پروژه با همکاری شرکت‌های بیمه ارائه کنیم و انتهای آن رضایت مردم افزایش یابد و میزان مراجعه مردم به مراکز خدمات پزشکی با حذف نسخه‌های کاغذی کم شود.

بهزادپور در مورد بیمه خودروهای نامتعارف گفت: در این زمینه لایحه‌ای تنظیم شده، مدتی قبل به مجلس ارائه کردیم که مسئله خودروهای متعارف و غیرمتعارف و همچنین افت قیمت خودرو در تصادفات برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است. امیدواریم با اصلاح قانون که هرچه زودتر در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد، این موارد برطرف شود و برای آن نیاز به اصلاح قانون داریم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول