اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

فرهنگ قسط و عدل را در جامعه نهادینه کنیم

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در دیدار رئیس کل و مدیران دادگستری استان گفت: فرهنگ قسط و عدل را در جامعه نهادینه کنیم.

فرهنگ قسط و عدل را در جامعه نهادینه کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، به ‌مناسبت سالروز شهادت شهید بهشتی و آغاز هفته قوه قضائیه آقای علی شعبانی رئیس کل دادگستری استان، آقای حسن رجبی دادستان عمومی و انقلاب و جمعی از مدیران دادگستری پیش از ظهر امروز با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله عابدینی در این دیدار ضمن تبریک هفته قوه قضائیه اظهار کرد: برخی سوره‌ها از قبیل ملک و فرقان با کلمه تبارک آغاز می‌شوند، تبارک از برکت می‌آید، منشأ همه برکات خداست، در سوره فرقان هم نشان می‌دهد که این برکات در ظرفیت قرآن قرار گرفته است، همه عالم هستی تجلی برکات الهی است و قرآن کریم نیز به‌صورت ویژه تجلی برکات خداست.

وی ادامه داد: خداوند این معنا را رها نمی‌کند و می‌فرماید «کتاب مبارکه»، یعنی برکت در قرآن است، خدای متعال از قرآن تحت عنوان ذکر نام برده است، این‌ها نشان می‌دهند که اگر ما بخواهیم کارهایمان برکت داشته باشد حتماً باید منشأ ایمانی و قرآنی داشته باشد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در سوره ملک می‌فرماید "کسی که مرگ و زندگى را آفرید تا شما را بیازماید که کدام‌یک نیکو کردارترید، و او پیروزمند آمرزگار است"، مرگ و زندگی هر کدام مرحله‌ای هستند، اکنون کار ما از مرحله در رحم مادر بودن به این دنیا کشیده است، در اینجا هم ماندگار نیستیم و باید به جای دیگری سفر کنیم، اینجا فقط برای عمل است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند در سوره عنکبوت فرموده یعنی "هر نفسى چشنده مرگ است آنگاه به سوى ما بازگردانیده خواهید شد"، خداوند در این آیه می‌فرماید شما همواره مرگ را می‌چشید، همان طور که دائم حیات را می‌چشید، همچنین خداوند در آیه 35 سوره انبیاء می‌فرماید "هر نفسى چشنده مرگ است و شما را از راه آزمایش به بد و نیک خواهیم آزمود و به سوى ما بازگردانیده مى‌شوید".

وی خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید شما را به این دنیا آوردیم تا با خوبی‌ها، بدی‌ها، زشتی‌ها و زیبایی‌ها بیازماییم، مهندسی دو آیه فوق بسیار به هم شباهت دارند، خداوند در آیه 185 سوره آل‌عمران نیز فرمود "هر جاندارى چشنده طعم مرگ است و همانا روز رستاخیز پاداشهایتان به طور کامل به شما داده مى‌‏شود پس هر که را از آتش به دور دارند و در بهشت درآورند قطعاً کامیاب شده است و زندگى دنیا جز مایه فریب نیست".

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید هر کاری کنید از بین نمی‌رود و فراموش نمی‌شود، هر که بتواند خود را از آتش جهنم نجات دهد، لیاقت ورود به بهشت را از خدا می‌گیرد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه 3 سوره ملک نیز می‌فرماید "کسى که هفت آسمان را برتو آفرید، در آفرینش خداوند رحمان، هیچ‌گونه نابسامانى نمى‏بینى، باز چشم بگردان آیا هیچ رخنه‏اى مى‏بینى؟"، خدا تمام عالم را آکنده از برکات خود کرده است، نمی‌توانید چیزی در این عالم پیدا کنید که از حکمت و هماهنگی به دور باشد، همه چیز سر جای خود قرار دارد.

وی یادآور شد: گویا خداوند در این آیه به شما می‌گوید یک بار دیگر دقت کنید، یک بار دیگر این پرونده را بخوانید، ببینید آنقدر انسجام دارد که اگر به دادگاه تجدیدنظر رفت، باز همان رأی را بیاورد که شما بار اول به آن دادید؟ اگر حکیمانه رأی داده باشید، این پرونده هر کجا هم برود همان استحکام، ماندگاری، تغییرناپذیری و حکمت را درون خود دارد.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: در حوزه درمان و بهداشت این گونه مطرح می‌کنند که پیشگیری بهتر از درمان است، کار شما نیز این گونه است، خداوند در آیه 25 سوره حدید می‌فرماید "به راستى ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آن‌ها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند و آهن را که در آن براى مردم خطرى سخت و سودهایى است پدید آوردیم تا خدا معلوم بدارد چه کسى در نهان او و پیامبرانش را یارى می‌کند آرى خدا نیرومند شکست‌ناپذیر است".

وی با بیان اینکه باید فرهنگ قسط و عدل را در جامعه نهادینه کنیم، بیان کرد: خداوند در این آیه تمام دار و ندار خود را رو کرده و می‌گوید همه این‌ها به خاطر این است که مردم خودشان برای عدل و انصاف حرکت کنند، یعنی باید کاری کنیم که انگیزه قسط و عدل در جامعه نهادینه شود.

امام جمعه قزوین ادامه داد: در حوزه قضا اگر بتوانیم کاری کنیم که قسط و عدل فرهنگ شود، این مطلوب است، یک موقع ممکن است فرهنگ مردم به گونه‌ای باشد که بگویند هر چه به نفع ما بود همان درست است و به این کار ندارند که در پشت صحنه به چه کسانی ظلم می‌شود و حق چه کسانی از بین می‌رود اما یک موقع هم فرهنگ مردم مطابق قسط و عدل است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در هر فرصتی لازم است شما بیایید از تریبون‌های مختلف مانند تریبون نماز جمعه و فرصت‌های آموزشی و تذکری جهت انتقال تجارب استفاده کنید تا فرهنگ قسط و عدل جان بگیرد و همه علاقه‌مند به قسط و عدل باشند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: حق و عدل باید در کنار قضاوت قرار بگیرد، باید دقت شود که در قضاوت‌ها حق احیا شود، خداوند در آیه 26 سوره صاد می‌فرماید "ای داوود ما تو را در زمین خلیفه و جانشین گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‌روند به سزاى آنکه روز حساب را فراموش کرده‏‌اند عذابى سخت‏ خواهند داشت".

«حق» را معیار قضاوت‌ها قرار دهیم

امام جمعه قزوین با بیان اینکه «حق» را معیار قضاوت‌ها قرار دهیم، یادآور شد: هر قاضی که به یک منصبی برای قضاوت می‌نشیند، آن رسالت داودی را دارد، خداوند در این آیه به داود می‌فرماید بین مردم به حق قضاوت کن، یعنی حکم و قضاوت تو باید با جان‌مایه و معیار حق باشد.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه 58 سوره نساء می‌فرماید "خدا قاطعانه به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید. یقیناً فرمان بازگردانیدن امانت و عدالت در داوری نیکو چیزی است که خدا شما را به آن موعظه می‌کند؛ بی‌تردید خدا همواره شنوا و بیناست".

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: خداوند در این آیات با صراحت تمام هم عدالت را و هم حقانیت را در کنار قضاوت می‌نشاند، اگر قضاوتی شد و خلأ عدل و حق در آن بود باید تجدیدنظر و دقت کرد، این موضوع آنقدر مهم است که رسول خدا (ص) فرمودند اگر من هم در یک امری قضاوت کردم و کسی که حقش نبود با قضاوت من یک چیزی به دست آورد، باز هم این مال متعلق به او نخواهد بود.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمود این حکومت اگر احیای حقی و اماته باطلی نباشد به اندازه یک کفش پاره هم ارزشی ندارد، در جای دیگر هم فرمودند اگر این حکومت در پی احیای حق و اماته باطل نباشد به اندازه آب بینی بز هم برای من ارزشی ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: همّ و غمّ شما عزیزان احیای حق و حقوق اعم از حق‌الله و حق‌الناس است، این هفته ارزشمند را به شما تبریک عرض می‌کنیم، به روح شهید بزرگوار دکتر بهشتی، بنیانگذار و مستحکم‌کننده بنای قضاوت درود می‌فرستیم و از خدای متعال علو درجات برای ایشان خواهانیم.

وی تصریح کرد: با حضور شما عزیزان در سال‌های اخیر در استان قزوین تحولات خوبی را در زمینه‌های مختلف شاهد بوده‌ایم و دلمان گرم است و مردم امیدوار شده‌اند که اگر کسی خلافی می‌کند قطعاً نتیجه خلافش را می‌بیند و سر جای خود می‌نشیند، این را در حوزه‌های مختلف به برکت وجود شما و عزم جدی شما می‌بینیم، ان‌شاءالله جدی‌تر شاهد تحقق این معنا باشیم.

در ابتدای این دیدار علی شعبانی رئیس کل دادگستری استان و حسن رجبی دادستان قزوین گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده ارائه کردند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول