اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

معرفی چند کتاب از شهدای مشهدی دفاع مقدس

رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار با خانواده شهدا به ذکر نکاتی در رابطه با لزوم فعالیت هنرمندانه اهل رسانه و قلم جهت زنده نگه داشتن یاد شهدا پرداختند. به همین بهانه به مرور تعدادی از آثار منتشر شده از شهدای مشهدی می‌پردازیم.

معرفی چند کتاب از شهدای مشهدی دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رهبر انقلاب، صبح امروز با خانواده های شهدا دیدار داشتند و در این جلسه به ذکر نکاتی در مورد جایگاه شهید، نقش او در سرنوشت ایران اسلامی و جایگاه جهادگونه پدر، مادر و همسر شهدا  پرداختند. ایشان همچنین در قسمتی دیگر اهالی هنر و رسانه را به تلاش هرچه بیشتر در زنده‌ نگه‌داشتن هنرمندانه و جذاب یاد و خاطرات شهیدان و الگوسازی برای نسل جوان فراخواندند.

یکی از مواردی که در سال های اخیر رشد چشم گیری داشته انتشار کتاب خاطرات شهدا است. آنچه که رهبری نیز بر آن تاکید و اشاره داشته و البته توامان ظرفیت فعالیت در این زمینه را بیش از آنچه که هست، دانسته اند. رهبر انقلاب همیشه به آثاری که پیرامون شهدا تولید می شود نگاهی ویژه داشته اند اما در این میان گویی کتاب های انتشار یافته با این موضوع جایگاه ویژه ای دارند.

کتاب از آنجا که با قدرت «کلمه» همراه است همیشه نقشی ماندگار تر در ذهن مخاطبان برجای می گذارد. به خصوص زمانی که با موضوعی چون شهید که نقشی اساسی در الگوسازی نسل جوان دارد همراه باشد. به بهانه دیدار اخیر خانواده های شهدا از نقاط مختلف کشور با رهبر معظم انقلاب به مرور و معرفی چند کتاب پیرامون شهدای مشهدی دفاع مقدس می پردازیم.

از مشهد تا کاخ صدام

 

کتاب از مشهد تا کاخ صدام، دستاورد گفت‌وگوی سعیده زراعت کار، با آزاده مشهدی، محمود رعیت‌نژاد است که به برخی از ناگفته های جنگ پرداخته. رعیت‌نژاد یکی از ٢٣ رزمنده نوجوانی است که ماجرای اسارت شان در سال ۶١ زبان‌زد است. در شرایطی که صدام حسین، دیکتاتور معدوم عراق می کوشد از دیدار با آن‌ها و وعده آزادی‌شان بهره‌برداری تبلیغاتی کند، آن ها هوشمندانه اعتصاب غذا می‌ کنند و حاضر به آزادی از بند رژیم بعث نمی‌ شوند.

بخشی از کتاب از مشهد تا کاخ صدام:

از بچه‌های اتوبوس‌های جلویی شنیدیم که مادری از فرط خوشحالی و غلبه احساسات، نوزادی را که در آغوش داشته، جلوی یکی از اتوبوس‌ها رها کرده و فرزندش جان به جان‌ آفرین تسلیم نموده است.

آن‌قدر از شنیدن این خبر که گوش‌به‌گوش بین بچه‌ها چرخیده بود، ناراحت بودم که آرزو می‌کردم کاش برنگشته بودم. آمدن به ایران را به قیمت این چنین اتفاقی نمی‌خواستم. در مسیر و هنگامی که اتوبوس در حال عبور یا توقف بود، پدر و مادرهایی هم بودند که اشک‌ریزان و با امید فراوان، می‌آمدند و عکس‌هایی را نشان می‌دادند و می‌گفتند: «می‌شناسینش؟ اسمش تو لیست نبوده، با شما نبوده؟» لحظاتی که اتوبوس به دلیل ازدحام جمعیت ایستاده بود، دختر بچه‌ای کنار پنجره، مدام اصرار می‌کرد که: «تو رو به خدا کاری بگید تا براتون انجام بدم.» هر چه تشکر می‌کردیم باز هم می‌گفت: «تو رو به خدا بگید.» گفتم: «حافظه ات خوبه؟ این شماره رو به ذهنت بسپار: ۵۰، ۹۰، ۵ تکرارکن ۵۰، ۹۰، ۵. این شمارۀ خونمه. به مشهد زنگ بزن بگو محمود اومده.»

کتاب حماسه کاوه

«حماسه کاوه» نوشته‌ حمیدرضا صدوقی خاطراتی از سردار شهید محمود کاوه است. محمود کاوه در سال ۱۳۴۰ در مشهد زاده شد. وی در بدو تشکیل سپاه به عضویت سپاه مشهد درآمد و در ۲۲ سالگی به فرماندهی تیپ ۱۵۵ ویژه شهدا در غرب کشور که بعدها به لشکر ارتقا یافت منصوب شد. این سردار بزرگ در شهریور ماه ۱۳۶۵ و در عملیات کربلای۲ به شهادت رسید.

بخشی از کتاب حماسه کاوه:

تازه رفته بودم سقّز. چیزهایی دربارۀ آن جا شنیده بودم که بدون اسلحه‌ کسی حق نداره تو شهر رفت و آمد بکنه، شهر پر از ضدانقلابه، تا فرصت‌دستشون بیاد به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنن و از این حرف ها. یک شب توی اتاق نشسته بودم که صدای تیراندازی بلند شد، ممتد به‌صورت پی در پی، قطع هم نمی‌شد. ناگهان یکی دوید تو محوطه و داد زد: همه بیاین بیرون، سریع! سریع! ریختیم تو میدان صبحگاه و به خط شدیم. مسئول مخابرات که صحبت‌می‌کرد، فهمیدیم به ژاندارمری حمله کرده‌اند، درخواست فوری داشتند برای کمک.

می‌گفت: تو ژاندارمری اسلحه و مهمات زیادی هست، اگر سقوط کنه، همه‌اش دست ضدانقلاب می‌افته. کاوه خودش با فرمانده ژاندارمری صحبت کرد. می‌خواست موقعیت‌دقیق آن ها و ضدانقلاب را بداند. وقتی صحبتش تمام شد رو کرد به ما و گفت: این طور که من فهمیدم احتمال خطر زیاده، اگر کسی هست که احساس‌ترس می‌کنه از همین جا برگرده.

کتاب تیک تاک زندگی

 

تیک تاک زندگی، کتابی است بر اساس زندگی شهید یوسف کلاهدوز و هجدمین کتاب از مجموعه کتب قصه فرماندهان. کتاب با زندگی‌نامه کوتاه کلاهدوز آغاز می‌شود، با سرنوشت خانواده و بیست و پنج سال پس از شهادت او پایان می‌یابد. کلاه و آواز، گودال و آب نبات، آری یا نه، متوسط یا ممتاز، تیک تاک زندگی، انتخاب، شکل عوضی، همه در کنار هم، بزرگ‌ترین خدمت و ۲۵ سال بعد بخش‌های این کتاب هستند. در تیک تاک زندگی می‌توان با قسمت‌هایی از زندگی یوسف کلاهدوز آشنا شد.

آری یا نه، درباره تصمیم ورود کلاهدوز به دانشکده افسری و نگرانی خانواده‌اش از این موضوع است و متوسط یا ممتاز، درباره ورود او به دانشکده افسری و وقایع این دانشکده است. جعفریان در این کتاب تلاش می‌کند، شیوه سنتی زندگی مردم قوچان، این شهر سردسیری خراسان را نیز لابه‌لای قصه‌های یوسف نشان دهد. پس از آن است که به دلیل حجم کم کتاب، ناگزیر است به سرعت سراغ درس و مدرسه یوسف برود و پس از آنکه کتاب از نیمه گذشت، دست او را در دست زهرا بگذارد!

معرفی کتاب بابا نظر

 

«بابا نظر» شرح خاطرات شفاهی شهید محمدحسن نظرنژاد در مصاحبه با حسین بیضایی است. این کتاب سندی روشن و قاطع بر ایثار مردانی بی ادعا در دفاع مقدس بوده است. مولف در این اثر با بیانی خواندنی از زندگی و مبارزات مردی پرده بر می دارد که تعبیر مجسمی از جوانمردی و ایثار بود. این جانباز ۹۵ درصد که با حضوری طولانی و مستمر در جبهه های جنگ، در سال ۷۵ به شهادت رسید، ربط و پیوند عمیق دو رویداد عظیم تاریخ معاصر کشور، یعنی انقلاب اسلامی و جنگ را در عرصه عمل و میدان زندگی و مبارزات خویش تحقق بخشید و نام تابناک خودش را در صحیفه ایام به عنوان یکی از اسطورهای جاودان تاریخ معاصر ثبت کرد. این کتاب، تنها درصدد نقل اندیشه های مجرد و بیان صرف خاطرات نیست بلکه آن ها را به حقایق قابل لمس و زنده ای تبدیل می کند که از دایره تکرار و کلیشه عدول کرده و مخاطب را به سرزمین های تازه ای از احساس و ادراک می برد که در نتیجه آن، خواننده «بابا نظر» را در درون خودش جست و جو می کند و به دنبال نسبت درونی خودش با او می گردد.

معرفی کتاب خاک های نرم کوشک

 

خاک های نرم کوشک نوشته سعید عاکف، اثری است که به عنوان پرتیراژترین کتاب دفاع مقدس شناخته می شود. این کتاب، خاطرات یکی از شهیدان والامقام هشت سال دفاع مقدس به نام شهید عبدالحسین برونسی، فرمانده تیپ ۱۸ جواد الائمه (ع) را نقل می کند. انسانی وارسته که قبل از انقلاب در روستای گلبوی کدکن از توابع تربت حیدریه به کار سخت و طاقت فرسای بنایی مشغول بود و در کنار آن به خواندن دروس حوزوی نیز روی آورده بود تا این که بعدها به علت شدت یافتن مبارزات او زندانی و مورد شکنجه های وحشیانه ساواک قرار گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، زمینه های لازم برای رشد او مهیا شد چنان لیاقتی از خود نشان داد که زبانزد همگان شد و نامش حتی در محافل خبری استکبار جهانی نیز راه یافت. این اثر که از مرز دویست بار تجدید چاپ هم عبور کرده و تاکنون در بیش از ششصد هزار نسخه به انتشار رسیده است که در میان آثار مربوط به ادبیات دفاع مقدس و جنگ هشت ساله ایران و عراق، یک آمار بی نظیر محسوب می شود.

خاطرات گیرا و خیره کننده این اثر به نقل از خانواده  شهید و هم رزمان وی گردآوری و تدوین شده است و در زمره  زندگی نامه های فردی قرار می گیرد. با وجود گذشت چندین سال از نگارش این اثر، همچنان مخاطبین زیادی به خواندن خاطرات شهید عبدالحسین برونسی جذب شده و روایت های تکان دهنده و در عین حال صادقانه و خالصانه ی آن را برای یکدیگر بازگو می کنند. خاک های نرم کوشک علاوه بر موفقیت چشمگیر در ایران، با استقبال مخاطبان خارجی نیز مواجه شده و تا کنون به زبان های اردو، انگلیسی و عربی بازگردانی شده است.

پایان پیام/ ۷۰۰۹۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول