اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

شهید بهشتی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران ایشان به معرفی ابعاد شخصیت این شهید والامقام در کتاب‌های درسی پرداخته است.

شهید بهشتی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران ایشان، به معرفی ابعاد شخصیت این شهید والامقام در کتاب‌های درسی پرداخته است.

سیدمحمد حسینی مشهور به شهید بهشتی فرزند سیدفضل‌الله زادۀ آبان ۱۳۰۷، اندیشمند، سیاست‌مدار و فقیه ایرانی، دومین رئیس دیوان عالی کشور پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، نخستین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و نایب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

گاهی از وی به عنوان نظریه‌‌پرداز ولایت فقیه نام برده می‌شود. او از جمله افراد نزدیک به امام خمینی(ره) و هواداران تشکیل حکومت اسلامی در ایران بوده و نقش بسیار مهمی در استقرار جمهوری اسلامی در ایران داشته‌ است.

این شهید راست قامت تاریخ، قبل از انقلاب اسلامی ایران به هامبورگ عزیمت نموده و سرپرستی مسجد و تشکل مذهبی جوانان آن شهر را عهده‌دار شده و به فعالیت‌های عمیق دینی و فرهنگی پرداخت. در طی این مدت سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، ترکیه و عراق (به‌منظور دیدار امام (ره)) انجام داد.

ایشان در سال ۱۳۴۹، به ایران بازگشت و به فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی روی آورد. در این مدت، چندین بار توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد. در آذرماه ۱۳۵۷ به فرمان امام خمینی (ره)، شورای انقلاب را تشکیل داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان نظریه‌پردازی مؤثر در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی به فعالیت می‌پرداخت.

شهید بهشتی حزب جمهوری اسلامی را با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی پایه‌گذاری نمود و در تدوین قانون اساسی به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان ایفای نقش می‌کرد. پس از استعفای دولت موقت در سال ۱۳۵۸، مدتی به‌عنوان وزیر دادگستری و سپس از سوی امام خمینی (ره) به ریاست دیوان عالی کشور منصوب شد.

سرانجام این اندیشمند فرزانه و کم نظیر در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ و در پی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به مقام رفیع شهادت نائل آمده و همچون سرو ایستاده به قدر تاریخ برای همیشه در تارک انقلاب اسلامی ماندگار شد و درخشید.

از دیدگاه و منظر امام خمینی(ره)، آنچه که بیش از شهادت شهید بهشتی متأثرکننده‌تر بود و امام خمینی(ره) در سخنرانی خود، به مناسبت شهادت ایشان، ایراد فرمود، مظلومیت دکتر بهشتی در طول خدمت خود به انقلاب و مردم بود.

شرح وقایع زندگی، نقش اساسی ایشان در انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تطبیق قوانین قضایی کشور با قوانین اسلامی و اندیشه‌های عالمانه و تابناک شهید بهشتی در کتب درسی مطالعات اجتماعی پایه نهم دوره اول متوسطه، تاریخ معاصر ایران پایه یازدهم، جریان‌شناسی اندیشه معاصر ایران پایه دوازدهم ، تاریخ ایران و جهان معاصر پایه دوازدهم ... منتشر شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول