اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

کشف روش جذب کنه‌ها به بدن میزبانشان

دانشمندان متوجه شدند که کنه‌ها می‌توانند با یک روش منحصر به‌فرد جذب بدن میزبان شوند.

کشف روش جذب کنه‌ها به بدن میزبانشان

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مدیکال‌اکسپرس، محققان دانشگاه بریستول کشف کرده‌اند که کنه‌ها می‌توانند توسط الکتریسیته ساکنی که میزبان آن‌ها به طور طبیعی دارد، در بین شکاف‌های هوایی جذب وجابجا شوند.

این به احتمال زیاد کارایی آن‌ها را در یافتن میزبان‌ها افزایش می‌دهد، زیرا کنه‌ها قادر به پریدن نیستند و بنابراین این تنها مکانیزمی است که از طریق آن می‌توانند با میزبان‌هایی که خارج از دسترس پاهای کوچکشان هستند تماس برقرار کنند.

این یافته ها که در Current Biology منتشر شده است، اولین نمونه شناخته شده الکتریسیته ساکن است که در اتصال یک حیوان به حیوان دیگر نقش دارد.

کنه ها حامل بسیاری از بیماری های ناخوشایند از جمله بیماری لایم هستند و حتی می توانند باعث مرگ شود. بنابراین تلاش برای کاهش توانایی کنه‌ها برای چسبیدن به افراد و حیواناتی که انسان‌ها به آن‌ها تکیه می‌کنند، سود اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد.

بسیاری از حیوانات، از جمله انسان، می‌توانند بارهای الکترواستاتیک بسیار قابل توجهی را جمع کنند که ظاهرا برای کنه‌ها خوشایند است.

شارژ الکترواستاتیک برای حیوانات در طبیعت نیز زمانی اتفاق می‌افتد که به اجسامی در محیط خود مانند علف، ماسه یا سایر حیوانات ساییده می‌شوند. این شارژها به طرز شگفت انگیزی بالا هستند و می‌توانند معادل صدها یا هزاران ولت باشند (بیشتر از آن چیزی که پریزهای برق دارند) نکته مهم این است که بارهای ساکن بر روی بارهای ساکن دیگر، بسته به مثبت یا منفی بودن، جاذبه یا دافعه اعمال می کنند.

دانشمندان تعجب کردند که بارهای ساکنی که در پستانداران، پرندگان و خزندگان به طور طبیعی انباشته می‌شوند به اندازه‌ای زیاد هستند که کنه‌های انگلی بتوانند با جاذبه الکترواستاتیکی روی این حیوانات از طریق هوا بلند شوند، بنابراین کارایی آنها در یافتن میزبانی برای تغذیه بهبود ‌یابد.

فراتر از مفاهیم صرفاً علمی، این کشف راه را جهت فناوری‌های جدیدی برای به حداقل رساندن نیش کنه‌ها در انسان، حیوانات خانگی و مزرعه مانند تولید اسپری‌های ضد الکتریسیته ساکن باز می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول