اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

نخستین شماره مجله «نقد اندیشه» منتشر شد

نخستین شماره از مجله «نقد اندیشه» به مدیر مسئولی و سردبیری پیام فضلی‌نژاد، با تصویری از سیدحسین نصر در روی جلد خود منتشر شده است.

نخستین شماره مجله «نقد اندیشه» منتشر شد

به گزارش خبرنگار هنر خبرگزاری فارس، مجله «نقد اندیشه» به مدیر مسئولی و سردبیری پیام فضلی‌نژاد، با تصویری از دکتر سیدحسین نصر در روی جلد خود و متن گفت‌وگوی کامل این فیلسوف سنت‌گرا در برنامه توقیف شده شوکران منتشر و توزیع شده است.

نخستین‌ شماره این مجله شامل ضمیمه‌ای‌ ویژه با عنوان «نقشه ایران فرهنگی» است که به صورت A۳ در ابتدای مجله قرار گرفته و برای نخستین بار هویت ایرانی را در چهار محدوده جغرافیایی نوروز، زبان‌های ایرانی، مرزهای طبیعی و ایران کهن ترسیم کرده است.

این نقشه با همکاری نقد اندیشه و موسسه گیتاشناسی نوین در سایز بزرگ هم عرضه شده است. همچنین، بخشی از این مجله هم به پرونده‌ای ویژه درباره «بازآفرینی رویای ایرانی» که مکمل نقشه ایران فرهنگی است اختصاص دارد و با آثار و گفتارهایی از دکتر فتح‌الله مجتبائی، دکتر عبدالمجید ارفعی، پرفسور رادولف متی، دکتر بیژن فرهود، دکتر محمدجعفر یاحقی، دکتر زهره زرشناس، دکتر فریدون مجلسی و… به چاپ رسیده است.

«چالش‌های وضع تفکر معاصر» پرونده دیگر مجله نقد اندیشه است که در آن بیست گفتار درباره بررسی بحران فکری جریان اسلامی، همراه گفتگو با حاتم قادری، شهیندخت خوارزمی، محمود رجبی، محمد صنعتی، علینقی مشایخی، عبدالله جوادی آملی و… منتشر شده است. «پایان کار انقلاب؟» هم عنوان میزگردی با حضور مهدی گلشنی، نجفقلی حبیبی و سیدجواد میری است.

«تفکر انتقادی در سنت اسلامی» عنوان پرونده دیگری با مقالاتی از پروفسور پیتر آدامسون، خالد ابوالفضل، عبدالمجید مبلغی، محمد امین و... است. از دیگر عناوین این مجله چهار زبانه می‌توان به «اولویت آزادی بر دین؟» شامل میزگردی با حضور رضا امیرخانی، مهدی نصیری، ناصر نقویان، شریف لکزایی و سهیل اسعد اشاره کرد.

*تایپوگرافی مجله نقد اندیشه

لوگو اولین شماره از مجله نقد اندیشه توسط علیرضا ذاکری گرافیست شناخته شده کشورمان طراحی شده است. ذاکری درباره این طرح به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: «جریان طراحی لوگوی نشریات در سال‌های اخیر به سمت گرافیک فانتزی رفته است، به شکلی که این رویکرد جریان غالب گرافیک کشور شده است، و گرافیست‌ها بی‌توجه به محتوای مجلات عموما آثار یکسان و نزدیک به همی را منتشر می‌کنند. در حالی که هر مجله شرایط و محتوای خاص خودش را دارد و باید به وقت رسیدن به صورتبندی نهایی طراحی حروف، آن را در نظر گرفت.»

ذاکری بیش از 45 روز برای رسیدن به این طرح فعالیت مداوم داشته و اتودهایی متعددی را شکل داده است تا بتواند به ایده نهایی برسد. او در این طرح با بررسی سیر تحول طراحی حروف نشریات، مجلات دهه 50 و 60 را بیشتر مورد توجه قرار داده است. چرا که آنها را به ساختار خط فارسی نزدیک‌تر می‌داند. ذاکری در همین باره گفت: «خطوط ثلث و نسخ پایه‌های اصلی فونت‌های کلاسیک هستند، هنرمندانی مثل استاد مرتضی ممیز در لوگوتایپ‌ها و طراحی‌های حروف‌اش نگاه دقیقی به نسبت بین فونت و محتوای مورد نظر داشت. از این رو تلاش داشته‌ام در این طراحی وفادار به رویکرد ایشان باشد.»


تصاویری از اتودهای اولیه طرح که استاد ذاکری در فضای مجازی منتشر کرد

ذاکری با تاکید بر نقش سردبیر در طرح لوگوی نقد اندیشه و عصر اندیشه گفت: برای اینکه یک طراح به یک اثر موفق برسد نقش سردبیرها بسیار مهم است.

شماره اول نقد اندیشه که عنوان «مجله تفکر انتقادی و ایده‌های متضاد» را برای خود برگزیده است، در ۲۴۸ صفحه همراه ۱۷ گفتگوی اختصاصی با متفکران داخلی و خارجی، ۲ میزگرد و ۴۰ مقاله درباب مهم‌ترین مسائل فکری ایران و جهان، از این هفته با قیمت ۱۳۰ هزار تومان در کیوسک‌های مطبوعاتی و کتابفروشی‌های معتبر قابل تهیه است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول