اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

اقساط‌ برخی تسهیلات صندوق توسعه ملی وارد حساب‌های پیشرفت و عدالت می‌شود

مقام مسوول صندوق توسعه ملی گفت: طبق تبصره 18 قانون بودجه امسال، اقساط دریافتی بانک‌های عامل از متقاضیان تسهیلات صندوق توسعه، مستقیما به حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی واریز می‌شود تا به عنوان منابع جدید از این حساب‌ها، تسهیلات جدید به متقاضیان پرداخت شود.

اقساط‌ برخی تسهیلات صندوق توسعه ملی وارد حساب‌های پیشرفت و عدالت می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس تبصره 18 قانون بودجه سال 1402، قرار است، امسال حساب‌های پیشرفت و عدالت در همه استان‌های کشور راه‌اندازی شود که در هر یک از این حساب‌ها حداقل 1000 میلیارد تومان منابع از بخش‌های مختلف مانند اقساط دریافتی تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری صندوق توسعه ملی، حق بهره مالکانه معادن در استان‌ها، منابع تبصره 18 و سایر تسهیلات برگشتی از مشاغل خرد و خانگی وارد حساب‌های پیشرفت و عدالت شود، تا این منابع در قالب تسهیلات خرد و ارزان‌ قیمت به فعالان بخش خصوصی و تعاونی در قالب تسهیلات جدید پرداخت شود و همچنین این تسهیلات با اولویت صرف توسعه استان و اجرای پروژه‌های اولویت‌دار در استان‌ها شود.

پیگیری خبرنگار فارس از ابراهیم صیامی، مدیر آینده‌پژوهی و امور اقتصادی وزارت اقتصاد، در این‌باره، نشان می‌دهد که قرار است تا پایان هفته جاری آیین‌نامه اجرایی حساب‌های پیشرفت و عدالت ابلاغ شود و تاکنون حساب ملی پیشرفت و عدالت راه‌اندازی شده و در اغلب استان‌ها این حساب‌ها افتتاح شده و در برخی استان‌ها نیز در حال افتتاح است.

صیامی گفت: قرار است معادل 10 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی وارد حساب‌های پیشرفت و عدالت شود.

برای پیگیری این مسئله با مهدی غضنفری، مدیرعامل صندوق توسعه ملی تماس گرفتیم که وی نیز به خبرنگار فارس گفت: موضوع را از ‌روابط عمومی صندوق توسعه ملی دنبال کنید.

پیگیری خبرنگار خبرگزاری فارس از مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی در این‌باره حاکی است: ‌«قرار نیست 10.5 هزار میلیارد تومان جدید از صندوق توسعه ملی برای حساب‌های پیشرفت و عدالت برداشت شود، بلکه این همان منابع ارزی تبدیل شده به ریال معادل 10.5 هزار میلیارد تومان است که در 5 مرحله در سال 96 به تصویب مجلس رسید و در 5 آذر 96 بعد از تصویب مراحل اجرایی آن در هیات امنای صندوق توسعه ملی، منابع به صورت ریالی از صندوق توسعه ملی در 5 مرحله تبدیل به ریال شد.

وی ادامه داد: 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تبدیل به ریال شد و با نرخ سود صفر درصد در بانکهای عامل سپرده‌گذاری شد و آیین‌نامه اجرایی آن در 17 و 21 آبان سال 96 توسط هیات وزیران ابلاغ شد که این منابع به صورت ریالی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی با عاملیت بانکهای عامل و صندوق امید پرداخت شد».

به گفته علیرضا کنگرلو‌، منابع صندوق توسعه ملی با عاملیت 3 بانک کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید به متقاضیان پرداخت شده است، قرارداد صندوق توسعه ملی با بانک‌های عامل 9 ساله بوده و پرداخت اقساط این تسهیلات توسط بانک‌ها از سال 1404 یا 1405 آغاز می‌شود، اما قرارداد بانک‌های عامل با مشتریان و متقاضیان متفاوت بوده و اقساط آن به بانک‌ها برگشت می‌خورد.

وی اضافه کرد: قرار است طبق تبصره 18 قانون بودجه امسال، اقساط دریافتی بانک‌های عامل از متقاضیان تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی مستقیما به حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی واریز شود تا به این وسیله به عنوان منابع جدید از حساب‌های پیشرفت و عدالت تسهیلات جدید به متقاضیان پرداخت شود.

مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی گفت: این صندوق با 3 بانک عامل و صندوق کارآفرینی امید مرتبط است و سر رسیدقراردادهای آنها هم از 2 تا 3 سال آینده شروع می‌شود، اما اقساط وام‌هایی که این بانک‌ها به متقاضیان داده‌اند، قرار است به حساب پیشرفت و عدالت واریز شود.

به گزارش فارس، فلسفه ایجاد حساب‌های پیشرفت و عدالت در استان‌ها، ایجاد توازن و تعادل منطقه‌ای در برخورداری از امکانات است و قرار است منابع حساب‌های پیشرفت و عدالت به وسیله شورای برنامه‌ریزی استان مرکب از معاون استاندار، رئیس سازمان برنامه استان و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان و دستگاه مربوطه به تناسب موضوع وام تشکیل شود و منابع این حساب‌ها صرفا به متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی در قالب تسهیلات پرداخت شود.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول