اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

عزم ژاپن برای ایجاد قالب جدید همکاری با آسیای مرکزی

نخست‌وزیر ژاپن به مقامات وزارت خارجه این کشور دستور داد در سال 2024 برای دیدار با سران آسیای مرکزی قالب جدیدی راه‌اندازی شود.

عزم ژاپن برای ایجاد قالب جدید همکاری با آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن به وزارت خارجه این کشور دستور داد تا سال 2024 برای راه اندازی قالب جدید دیدار با سران کشورهای آسیای مرکزی اقدام کند.

کیشیدا با گروهی از نمایندگان حزب حاکم لیبرال دموکرات که برای تقویت روابط با این منطقه تلاش می‌کردند، دیدار کرد.

به گفته وی، آسیای مرکزی  از نظر ژئوپلیتیک، منطقه‌ای مهم و غنی از منابع طبیعی است و برای ژاپن اهمیت زیادی دارد.

اخیرا توکیو توجه زیادی به توسعه روابط با آسیای مرکزی داشته است. مثلاً در ترکمنستان علاقه اصلی این کشور تولید هیدروکربن است.

توکیو در حال حاضر در اجرای خط لوله گاز تاپی (خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند) مشارکت دارد و با چین رقابت می‌کند که نمی‌تواند انحصار توسعه میدان گازی گالکینیش را به دست آورد.

ازبکستان همچنین در حال بررسی امکان سرمایه گذاری در انرژی - توسعه میدان‌های گازی جدید است.

علاوه بر این، کشورها پروژه‌های مشترکی در زمینه فرآوری اورانیوم، در صنعت راه آهن، معدن، خودرو، مخابرات، الکترونیک و منسوجات دارند.

در قزاقستان، غنی از منابع معدنی، ژاپنی‌ها در حال برنامه ریزی برای توسعه ذخایر فلزات کمیاب خاکی در منطقه کاراگاندا و کوستانای هستند.

قرقیزستان و تاجیکستان از دیگر کشورهای مورد توجه ژاپن هستند.

علاقه رو به رشد توکیو به این منطقه را می‌‌توان با نگاه به مسائلی مانند سیاست چندجانبه کشورهای آسیای مرکزی و موقعیت ژئوپلیتیکی،ایجاد تعادل در نفوذ چین و روسیه، یافتن فرصت‌های سرمایه گذاری جدید برای توسعه اقتصاد این کشور (در آسیای مرکزی - در درجه اول در زمینه استفاده از انرژی و منابع زیرزمینی)، ایفای نقش فعال در پروژه‌های لجستیکی در اوراسیا و تقویت موقعیت خود را در کل آسیا بررسی کرد

لازم به ذکر است که این کشور  مانند چین، آمریکا و روسیه قالبی از تعامل با کشورهای منطقه «گفت وگو بین دولت‌های کشورهای آسیای مرکزی و ژاپن» وجود دارد که در 28 آگوست 2004 در آستانه به دست آمد.

در این بیانیه مشترک دیدگاه‌هایی درباره اصول و ارزش‌های بنیادین، توسعه روابط منطقه با ژاپن، همکاری‌های درون منطقه‌ای در آسیای مرکزی و همکاری در عرصه بین‌المللی مطرح شد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول