اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

3 قطعه صوتی از 3 استاد در مدح مولا امیرالمومنین(ع)

سیدقاسم موسوی قهار، علی قصری و سیداحمد مراتب، سه پیشکسوت مدح و منقبت مولا علی علیه‌السلام هستند که دو نفر اول از دنیا کوچ کرده‌اند. این قطعات به مناسبت عید سعید غدیر تقدیم می‌شود.

3 قطعه صوتی از 3 استاد در مدح مولا امیرالمومنین(ع)

به گزارش خبرنگار مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، سیدقاسم موسوی قهار، علی قصری و سیداحمد مراتب، سه پیشکسوت مدح و منقبت مولا علی علیه‌السلام هستند که دو نفر اول از دنیا کوچ کرده‌اند. آن‌ها که دیگر در میان ما نیستند، در زمره نوکران سیدالشهدا علیه‌السلام، لباس مداحی به تن داشتند و اگرچه موسوی قهار، یکی از بهترین دعاخوانان و مناجات‌خوانان رادیوی جمهوری اسلامی به شمار می‌آمد، اما او را به قاری و مداح می‌شناختند. علی قصری هم که کم‌تر از یک ماه پیش دار فانی را وداع گفت، ملبس به لباس ذاکری و ستایشگری اهل بیت علیهم‌السلام بود که شمه‌ای از زندگی هر کدام را خواهید خواند.


سیدقاسم موسوی قهار

سیدقاسم موسوی قهار

این مناجات‌خوان رادیو که همه مردم ایران با نوای دعای سحرش آشنا هستند، هفدهم آذر سال 1398 در حالی که مدت‌ها از بیماری رنج می‌برد، جان به جان‌بخش عالم تسلیم کرد. او هنگام فوت، فقط 71 سال داشت، اما در این عمر نه چندان بلند، منشأ خدمات بزرگی به جهان مدح و منقبت ائمه اطهار سلام‌الله علیها شد و تقریباً تمام ادعیه روز، دعاهای ماه مبارک رمضان، مناجات‌های مشهور و زیارات معروف را صوتی کرد.

این‌جا هم یک قطعه صوتی از او خواهید شنید که سال‌ها پیش در مدح و وصف مولا علی علیه‌السلام خوانده و برای این شعر خود، سبک هندی را برگزیده است:

 

علی قصری

علی قصری، پیرغلام نامدار تهرانی که بامداد جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ به دلیل کهولت سن به ارباب بی‌کفنش پیوست، یکی از ذاکران خوشخوان، ردیف‌شناس و سرشناس اهل‌بیت عصمت و طهارت بود که عمری در هیأت‌های تهران و شهرهای بزرگ کشور به مداحی و نوحه‌خوانی پرداخته بود.

قصری، استاد و مربی بسیاری از مداحان جوان‌تر از خودش بود و مردم شهرهایی مثل کاشان، خوانسار، اصفهان، همدان، مشهد و ... از قصیده‌خوانی‌های او خاطرات فراوانی دارند.


مرحوم علی قصری

این قطعه‌ای که خواهید شنید، یکی از معروف‌ترین قطعات صوتی او با عنوان «جانم علی» است که محمد معتمدی، خواننده مطرح کشورمان، بخشی از آن را به مناسبت درگذشت قصری منتشر کرده بود:

 

سیداحمد مراتب

سیداحمد مراتب، مناجات‌خوان و ردیف‌دانی است که به درة‌التاج اصفهانی شهرت یافته و نامش از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان «گنجینه زنده بشری در زمینه حفظ و آموزش آواز مذهبی بر اساس دستگاه‌های آواز اصیل ایرانی» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.

مراتب، متولد اول شهریور ۱۳۳۱ در شهر اصفهان است و لیسانس ادبیات و الهیات دارد. او آوازخوانی را با تسلط به ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی پیش می‌برد و از شاگردان برجسته زنده‌یاد جلال تاج اصفهانی است.


سیداحمد مراتب در جوانی. او اکنون 72 سال سن دارد

در این قطعه صوتی هم که به مناسبت عید سعید غدیر خواهید شنید، او با گوشواره «جانم علی» آواز خوانده است:

 

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول