اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

قلاده های باز، آژیر ابتلا به هاری را در خراسان جنوبی به صدا در آورد

رئیس مرکز بهداشت بیرجند گفت: نتایج مثبت بیشتر نمونه‌های مشکوک به هاری ارسال شده به انستیتو پاستور ایران، نشان از درگیری جمعیت حیوانات همزیست با انسان در شهر بیرجند و روستا‌های اطراف دارد.

قلاده های باز، آژیر ابتلا به هاری  را در خراسان جنوبی به صدا در آورد

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ هشت دی ۱۴۰۰ در اثر حمله یک قلاده سگ بلا صاحب، کودک ۵ ساله‌ای در روستای امیرآباد بیرجند جان خود را از دست داد و خاطر بسیار تلخی را برای مردم بیرجند و به ویژه اهالی روستای امیرآباد را رقم زد ولی این ماجرا اولین و آخرین حادثه سگ گزیدگی در خراسان جنوبی نبود.

۱۷ اردیبهشت امسال نیز رسانه‌ها اعلام کردند که در روستای حسین آباد سادات بیرجند یک دختر ۶ ساله از ناحیه صورت و دست، پسر چهار ساله از ناحیه دست و سر همچنین پسر ۱۱ ساله از ناحیه پا دچار گاز گرفتگی توسط یک سگ بلا صاحب شدند.

آخرین خبرها در مورد حیوان گزیدگی ها در خراسان جنوبی به ۶ تیرماه امسال آن به نقل از محمد شفاهی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی برمی گردد.

ابتلای ۱۱ مورد حیوان مبتلا به هاری

براساس آماری که وی اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ مورد حیوان‌گزیدگی در استان گزارش شده که از این تعداد بیماری هاری ۱۱ حیوان مثبت بوده است.

وی افزود: امسال فوت انسان بر اثر هاری در استان نداشتیم ولی سال گذشته یک نفر به خاطر ابتلا به هاری جان خود را از دست داد.

وی درباره افزایش بیماری هاری در خراسان جنوبی هشدار داد و گفت: سال ۱۴۰۰ هیچ موردی از این بیماری نداشتیم ولی سال گذشته ۱۲ مورد شناسایی شد و امسال که سه ماه از آن گذشته، ۱۱ مورد مثبت داشته‌ایم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی از شغال، گرگ، خفاش، روباه، راکون و راسوها به عنوان ناقلان هاری در طبیعت و سگ‌ها و گربه‌ها را ناقلان این بیماری در جوامع شهری و روستایی نام برد و افزود: سرایت بیماری به حیوان یا انسان در بیش از ۹۵ درصد موارد از طریق گاز گرفتن یا خراش پوستی ناشی از پنجه کشیدن است.

وی از شهروندان خواست هر گونه موارد مشکوک به هاری را به شبکه‌های دامپزشکی گزارش دهند.

شفاهی گفت: در صورت هر گونه گزش توسط حیوانات بلافاصله محل زخم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب و صابون شست و شو، سپس با آب معمولی صابون‌زدایی و بعد از ضد عفونی با الکل یا بتادین سریعا به مراکز بهداشتی و درمانی برای دریافت سرم و واکسن ضد هاری مراجعه شود که با این اقدامات ۱۰۰ درصد از بیماری پیشگیری می‌شود.

وی با بیان این که در سه ماه نخست امسال ۶۰ درصد تعهد واکسیناسیون هاری سال جاری انجام شده است عنوان کرد: در این مدت واکسیناسیون چهار هزار و ۹۵۱ قلاده سگ انجام شد که هزار قلاده در پناهگاه‌ها بودند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی گفت: سالانه واکسیناسیون هاری برای ۹ تا ۱۰ هزار قلاده سگ باید انجام شود و سگ‌های گله و پناهگاه رایگان واکسینه می‌شوند.

تهدید سلامت شهروندان خراسان جنوبی

امروز دکتر حسن بهرامی نژاد، رئیس مرکز بهداشت بیرجند نیز به رسانه ها اعلام کرد: سگ‌های بلاصاحب با روند افزایشی گازگرفتگی‌ها و مبتلایان به هاری، اکنون تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان خراسان جنوبی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به آمار رو به افزایش و چشمگیر موارد حیوان گزیدگی شهرستان بیرجند به میزان ۱۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: متاسفانه در چند سال گذشته تا کنون، روند افزایشی قابل ملاحظه‌ای را در موارد حیوان گزیدگی در شهرستان بیرجند داشته ایم که این آمار در سال جدید نیز حکایت از سیر رو به افزایش موارد حیوان گزیدگی تا پایان سال و همچنین خطر بروزبیماری هاری در افراد شناسائی نشده به دلیل اطلاع نداشتن از روند درمان و پیشگیری بیماری هاری دارد.

وی افزود: در صورت بی توجهی به گسترش آلودگی جمعیت حیات وحش و حیوانات اهلی و خانگی به ویروس هاری، ما شاهد یک همه گیری بزرگ از نظر بیماری هاری در جامعه به علت حمله حیوانات هار به جمعیت انسانی خواهیم بود که این خود زنگ خطری جدی در مقوله کنترل بیماری هاری و سامان‌دهی حیوانات موذی است.

رئیس مرکز بهداشت بیرجند در ادامه منابع انتقال ویروس هاری را در طبیعت به طور عمده حیوانات وحشی گرگ، روباه، شغال خفاش و... عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل نزدیکی و برخورد حیات وحش با سگ‌های بلاصاحب اطرف شهر، خطر گردش ویروس در میان حیوانات اهلی همچون گاو، الاغ، گوسفند و گربه بسیار محتمل و امکان پذیر شده است.

نتایج مثبت بیشتر نمونه‌های مشکوک به هاری

بهرامی نژاد ادامه داد: به گونه‌ای که نتایج مثبت بیشتر نمونه‌های مشکوک به هاری ارسال شده به انستیتو پاستور ایران خود نشان از درگیری جمعیت حیوانات همزیست با انسان در شهر بیرجند و روستا‌های اطراف دارد که لازم است اطلاع رسانی عمومی برای آموزش شهروندان در خصوص بیماری هاری و نحوه برخورد با حیوانات بلاصاحب از سوی نهاد‌های مسئول انجام پذیرد.

رئیس مرکز بهداشت بیرجند، آموزش دهیاران در کنترل و ساماندهی سگ‌های ولگرد، بهبود برنامه واکسیناسیون هاری و کنترل حیوانات ولگرد را در پیشگیری از این بیماری بسیار مهم دانست و افزود: در صورت حمله حیوان اهلی یا وحشی به انسان و ایجاد جراحت و گاز گرفتگی بایستی با حفظ آرامش به مدت ۱۵ دقیقه محل گزش و زخم با آب و صابون به دقت شستشو داده شود و شخص فوراً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال داده شود.

لازم به یادآوری ست، سال گذشته  ۱۲ مورد به هاری در خراسان جنوبی شناسایی شد که این آمار تنها در ۳ ماه اول امسال در شهرستان‌های بیرجند، فردوس، درمیان، قائنات و نهبندان به ثبت رسید.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول