اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

زانوی آمریکا بر گلوی 40 میلیون عراقی؛ واشنگتن علت اصلی بحران برق است

وبسایت عراقی با انتشار گزارشی به عواقب فاجعه‌بار مداخلات آمریکا در بخش انرژی این کشور پرداخت و تأکید کرد واشنگتن عمدا مانع بهبود وضعیت برق عراق شده است.

زانوی آمریکا بر گلوی 40 میلیون عراقی؛ واشنگتن علت اصلی بحران برق است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گرمای تابستان و قطع برق، دوستان همیشگی عراق هستند و این مسئله به بحران دائمی بدل شده است که ۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد؛ بحرانی که مشکلات بسیاری برای مردم عراق به همراه داشته و تا کنون راه حل ریشه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

پایگاه خبری المعلومه با اشاره به تلاشهای دولت محمد السودانی و انتقاد از گرایش آن به سمت شرکتهای خارجی مانند زیمنس یا درخواست از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که تا کنون هیچ اقدام قابل توجهی انجام نداده‌اند، گزارش داد، فاجعه برق در عراق، عوامل زیادی دارد، ولی مهمترین آن، تسلط آمریکا براین بخش است و از هر مسیری که برای حل این بحران استفاده شود، یک سر نخ به آمریکا می‌رسد.

در این زمینه، آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان شانزدهم اسفند ماه گذشته به عراق سفر، و با السودانی دیدار کرد. در پایان این دیدار، طرف عراقی با شرکت زیمنس، چند قرار داد امضا کرد که شامل افزایش ظرفیت تولید برق بود؛ قراردادهایی که جنبه اجرایی به خود نگرفت و بر روی کاغذ باقی ماند.

السودانی همچنین در دی ماه گذشته، به همین منظور به آلمان سفر کرد. در آن سفر، کریستین بروخ مدیر عامل شرکت زیمنس به دیدار نخست وزیر عراق رفت. در آن دیدار هم، شرکت آلمانی وعده دارد بخش برق عراق را بهبود خواهد بخشید. السودانی نیز وعده داد که دولت عراق، همه مخارج لازم برای اجرای یادداشت تفاهم با این شرکت را تأمین خواهد کرد.

 

وزارت برق عراق هم چهاردهم تیر ماه جاری اعلام کرد که کاهش واردات گاز از ایران باعث شده تا تولید برق در این کشور پنج هزار مگاوات کم شود. وزارت برق عراق می‌گوید: با وجود بهتر شدن شرایط شبکه توزیع برق طی سال‌های گذشته در این کشور، کاهش ورود گاز از ایران، به از دست رفتن ۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق عراق منجر شده است.

تهران به خاطر عدم پرداخت پول گاز وارداتی از سوی مقامات عراقی، طی سال‌های گذشته بارها اقدام به محدود کردن صادرات گاز به عراق کرده و در برخی موارد صادرات به این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌طور کامل متوقف کرد. البته اخیرا مقامات عراقی اعلام کردند که تمام بدهی گازی خود به ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کرده‌اند.

به گزارش المعلومه، کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (الاطار التنسقی) با مشاهده این مشکل، مواضع جدیدی در قبال بحران برق عراق اتخاذ کرده و از دولت و وزارت خارجه این کشور خواست که از آمریکا بخواهند تا هر چه سریعتر، با پرداخت مطالبات گازی جمهوری اسلامی ایران موافقت کند.

در بیانیه این کمیته آمده است: کشور با بحرانی روبروست که به خاطر مدت زمان کوتاه ساعات وصل بودن عراق، فشار زیادی به شهروندان وارد کرده است. دولت و وزارت خارجه به آمریکا بگویند که نباید این پرونده را سیاسی کند؛ زیرا تأثیر منفی بر مردم عراق دارد.

«احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق عراق هم دوم ماه جاری خبر داد که سفر هیاتی از وزارت برق عراق به ایران منجر به افزایش عرضه گاز از سوی ایران شد. وی افزود: طرف ایرانی ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق می‌رساند که به افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها و بهره برداری از سایر آن‌ها کمک کرده است.

این مسئول عراقی با بیان اینکه طرف ایرانی تمایل خود را برای افزایش صادرات گاز اعلام کرده است، گفت: عراق به ۵۵ تا ۶۰ میلیون مترمکعب گاز نیاز دارد، اما طبق مذاکرات با طرف ایرانی، اکنون ۴۵ میلیون مترمکعب گاز از سوی ایران در دسترس است.

وی با ابراز امیدواری به استمرار صادرات گاز ایران به عراق همزمان با ثبت بیش‌ترین میزان تولید برق عراق و راه اندازی نیروگاه‌های بیشتر گفت: عراق واردات گاز یا خطوط انتقال گاز از کشورهای دیگر ندارد و تنها خطوط انتقال گاز با طرف ایرانی است که گاز عراق را تامین می‌کند.

حسین السعبری  نماینده پارلمان عراق در این زمینه گفت: بحران برق و وصل بودن آن به مدت دو تا چهار ساعت در طول روز، باعث ناامیدی زیادی در میان مردم عراق شده است. انتظار می‌رفت که اقدامات دولت عراق در آلمان و توافق با جنرال الکتریک و مذاکره با شرکت زیمنس، باعث بهبود وضعیت این بخش (برق) شود، ولی واقعیت این است که ما هیچ تغییری در این زمینه مشاهده نکردیم».

السعبری با بیان اینکه علت اصلی وضعیت کنونی برق در عراق، شرکتهای خارجی و زورگوییهای آمریکا است، تصریح کرد: مشکل [پرداخت] پولهای گاز ایران که به دست آن نرسیده است، یکی از این مشکلات است. علت این مسئله، تحریم ایران توسط آمریکاست و همین مسئله، بحران را وخیم کرده است.

عدی عبدالهادی از رهبران ائتلاف الفتح عراق هم یکی دیگر از سیاستمداران عراقی است که آمریکا را علت اصلی بحران برق در این کشور می‌داند. عبدالهادی می‌گوید که آمریکا عمدا سه بار، از پایان یافتن بحران برق عراق جلوگیری کرده است که مهمترین آن اعمال فشار و تهدید شرکت زیمنس آلمان بود. برخی از عوامل این بحران، مربوط به فساد است، ولی مداخلات واشنگتن مهمترین عامل است که باعث شده مشکلات ۴۰ میلیون عراقی ادامه یابد.

گفته می‌شود که ورود گاز ایران به مناطق جنوبی عراق به‌طور کامل متوقف شده و جریان گاز کشورمان به سمت مناطق مرکزی و بغداد هم از ۴۵ میلیون مترمکعب در روز به ۲۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. به همین دلیل برخی نیروگاه‌های برق عراق فعالیت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌طور کامل متوقف کرده‌اند.

با وجود داشتن منابع نفتی و گازی عظیم، عراق با کمبود گسترده برق مواجه است و به خصوص در فصل تابستان که گرمای هوا در این کشور به بیش از 50 درجه سانتیگران می‌رسد، این موضوع بیش از پیش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول