اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس جمهور عراق: پایگاهی برای حمله به دیگران نمی‌شویم

رئیس‌جمهور عراق در خصوص نگرانی امنیتی تهران از حضور گروه‌های مسلح مخالف آن در منطقه کردستان عراق، اطمینان داد که کشورش هرگز پایگاهی برای حمله و تعرض به دیگر کشورها نخواهد شد.

رئیس جمهور عراق: پایگاهی برای حمله به دیگران نمی‌شویم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق درباره موضوعاتی چون سفر اخیرش به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب، نقش بغداد در رفع اختلافات میان تهران و ریاض، و عوامل تاثیر‌گذار در بازگشت عراق به نقش طبیعی و تاریخی خود در منطقه و ... با شبکه خبری العالم به گفت‌وگو نشست.

وی درباره سفر اخیرش به ایران ضمن ابراز خرسندی از نتایج آن گفت: از سران جمهوری اسلامی از مقام معظم رهبری تا رئیس جمهور و سایر مقامات تشکر می‌کنم، دیدارها بسیار مثبت بود، ما تصمیم به تعمیق و هماهنگی در روابط در تمام زمینه های تجاری، تاریخی و فرهنگی گرفتیم. درباره موضوع آب و برق و بقیه مسائل ضروری نیز بحث کردیم. بنابراین روابط ما مستمر و بسیار مستحکم است و هرگز آن را کتمان نمی‌کنیم و به آن افتخار می‌کنیم و لطف جمهوری اسلامی به عراق در شرایط دشوار را فراموش نمی‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی امنیتی تهران از حضور گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران در منطقه کردستان عراق گفت: «روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار قوی است، ما در بیشتر زمینه‌ها هماهنگی داریم و همکاری‌های ما حتی از نظر امنیتی ادامه دارد و برنامه‌هایی برای تامین امنیت مرزها داریم و رایزنی و طرح‌های عملی در این زمینه اجرا می‌شود».

وی افزود: «ما مانند هر کشور دیگری با پناه‌جویان احساس همدردی می‌کنیم اما به آنها اجازه نمی‌دهیم که از عراق به عنوان پایگاهی برای حمله به کشورهای دیگر استفاده کنند. سیاست ما در این زمینه مشخص است و آن را سیاستی صحیح بین خود و کشورهای همسایه می‌دانیم».

رئیس‌جمهور عراق در پاسخ به این سوال که آیا طرح امنیتی و تفاهم نامه امنیتی که بر سر آن توافق شده بود اجرایی شده است، گفت: دیدارهایی انجام و اجرای طرح امنیتی آغاز شده است و نیروهای امنیتی طرفین در مرزهای عراق و ایران مستقر هستند.

رئیس جمهور عراق در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض و اهمیت این آشتی سیاسی نیز گفت: «من معتقدم که این یک نقطه و تحول مثبت در وضعیت امنیتی و همچنین وضعیت همکاری در منطقه است، من امنیت در در کشورهای منطقه و نیز همکاری میان کشورهای منطقه را با یکدیگر مرتبط می دانم؛ لذا رابطه خوب بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران منجر به تقویت امنیت و ثبات در منطقه و بهبود اقتصاد در منطقه می‌شود».

وی درباره اهمیت تلاش‌های جاری برای تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران و مصر نیز گفت: بهبود روابط میان همه کشورها امری ضروری است و با روابط امنیتی، اقتصادی و حتی اجتماعی مرتبط است به همین دلیل معتقدم تقویت روابط بین کشورهای منطقه منجر به تقویت روابط در تمام منطقه می شود و تاثیر بسیار مثبتی بر افزایش احترام متقابل در منطقه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که در سایه پیوندهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی میان ایران و عراق، چگونه می‌توان سطح روابط دوجانبه را ارتقا و توسعه داد، گفت: «روابط ما با جمهوری اسلامی ایران به سطح بسیار خوبی رسیده است و رایزنی‌ میان ما ادامه دارد. اگر نگویم این رایزنی به صورت روزانه است؛ به صورت هفتگی در همه زمینه‌ها در سطوح تجاری، اقتصادی، امنیتی و دیپلماتیک انجام می‌شود. به نظر من عراق و جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به توافقات جدی در مسیر تحقق منافع و استقلال دو کشور کوتاهی نکردند».

وی در پاسخ به این‌که آیا کسی مخالف این روابط و تقویت روابط تهران و بغداد است؛ گفت: «صادقانه بگویم، تاکنون کسی به من یا جمهوری عراق فشار نیاورده است. ما سیاست و برنامه‌های خود و نیز منافع دو کشور، همچنین همکاری‌ها در راستای تحقق منافع مشترک را به طور جدی مدنظر قرار می‌دهیم».

رئیس‌جمهور عراق در خصوص روابط بغداد و واشنگتن در دولت فعلی و احتمال سفر به آمریکا نیز گفت: «روابط ما با آمریکا خوب است و این موضوع را کتمان نمی‌کنیم، برحسب نیاز و بر حسب ضرورت، هماهنگی و سفرهایی به واشنگتن در سطح مقامات و هیأت‌ها انجام می‌شود، اما مهم تر از همه آن‌ها این است که ما از استقلال عراق در همه زمینه‌ها حفاظت و دفاع می‌کنیم».

پایان پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول