اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

«زبان» ابزار مناسبی برای نشر دین به سرتاسر جهان است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در مراسم افتتاحیه دوره‌های دانش‌افزایی زبان بین‌الملل حوزه‌ علمیه گفت: زبان ابزار مناسبی برای نشر دین به سرتاسر جهان است.

«زبان» ابزار مناسبی برای نشر دین به سرتاسر جهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم افتتاحیه دوره‌های دانش‌افزایی زبان بین‌الملل حوزه‌ علمیه استان قزوین اظهار کرد: ما وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم می‌بینیم خدا روی این معنا اصرار دارد که بگوید دین من، آدم‌های من و سنت‌های من؛ این‌ها همه‌جایی، همگانی و جاودانه هستند.

وی ادامه داد: برای مثال خداوند راجع به کتاب، مکتب و دین در آیه 64 سوره یونس فرمود «لَا تَبْدِیلَ لِکَلِمَاتِ اللَّهِ»، یعنی (در کلمات خدا که وعده‌ها و بشارت‌های اوست هیچ دگرگونی نیست).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: همچنین خداوند راجع به سنت‌های الهی نیز در آیه 43 سوره فاطر فرموده «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا»، یعنی (هرگز براى سنت‏ خدا دگرگونى نخواهى یافت)، بنابراین سنت‌های خدا مربوط به قاره، کشور، شهر و قوم خاصی نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند راجع به انسان در آیه 30 سوره روم فرموده «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ»، یعنی فرقی نمی‌کند آمریکایی یا آفریقایی باشیم، همه با فطرت الهی زندگی می‌کنیم که جاودانه است و با سنت‌های الهی سازگار است و تبدیل و تحویل در آن نیست.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کلام خداست و منشوری جهانی و بین‌المللی برای همه آدم‌هاست، اگر ما این نگاه را نداشته باشیم خیلی جاها به مشکل می‌خوریم، چون اصولاً قرآن با این نگاه و ادبیات همه چیزش را تنظیم کرده و با ما صحبت می‌کند، خدا قرآن را رحمه للعالمین معرفی می‌کند، همان طور که رسول خدا را رحمه للعالمین معرفی می‌کند، همچنین خداوند قرآن را کافه للناس معرفی می‌کند، یعنی نه برای مؤمنین و مسلمانان، بلکه برای ناس است.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند در آیه 10 سوره انبیاء می‌فرماید «لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ»، یعنی (در حقیقت ما کتابى به سوى شما نازل کردیم که یاد شما در آن است آیا نمى‏‌اندیشید)، در این آیه ضمیر کلمه «الیکم» به ناس برمی‌گردد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: بنابراین ما کتابی داریم که راجع به اسرار وجود انسان، سرمایه‌های انسانی، آینده و سعادت انسان، قبل از تولد انسان و بعد از مرگ سخن دارد، شما نمی‌خواهید ببینید این کتاب چه می‌گوید؟ این کتاب سعادت و شقاوت انسان را نشان می‌دهد، آیا نمی‌خواهید در آن تعقل کنید؟ این جهانی و بین‌المللی است و مخاطبان مشخصی دارد.

وی یادآور شد: خداوند در آیه 13 حجرات می‌فرماید «إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ »، یعنی (همانا ما شما را از یک مرد و یک زن آفریده‏ایم و شما را به هیئت اقوام و قبایلى در آورده‏ایم تا با یکدیگر انس و آشنایى یابید، بى‏گمان گرامى‏ترین شما در نزد خداوند پرهیزگارترین شماست)، این‌ها با دل‌های اهل عالم چه می‌کند؟ ما این‌ها را نشان نداده‌ایم، گویا مانع شده‌ایم، نه تنها نیامده‌ایم این‌ها را به جهانیان نشان دهیم، بلکه با سکوت و بی‌تفاوتی گویا این گنج را معطل کرده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند در آیه 5 سوره صف می‌فرماید "یاد کن هنگامى را که موسى به قوم خود گفت اى قوم من چرا آزارم می‌دهید با اینکه می‌دانید من فرستاده خدا به سوى شما هستم پس چون از حق برگشتند خدا دل‌هایشان را برگردانید و خدا مردم نافرمان را هدایت نمی‌کند"، موسی (ع) در این آیه به قوم خویش گفت من رسول شما هستم.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: در آیه 6 سوره صف نیز آمده است "هنگامى را که عیسى پسر مریم گفت اى فرزندان اسرائیل من فرستاده خدا به سوى شما هستم تورات را که پیش از من بوده تصدیق می‌کنم و به فرستاده‌ای که پس از من می‌آید و نام او احمد است بشارتگرم پس وقتى براى آنان دلایل روشن آورد گفتند این سحرى آشکار است"، در این آیه نیز حضرت عیسی (ع) به بنی‌اسرائیل گفت من فرستاده خدا برای شما هستم، کلمه جمیعاً هم ندارد.

وی بیان کرد: رسم پیغمبران این بوده که پیامبر قبل از خود را تصدیق کرده، پیغمبر بعد از خود را معرفی کرده و پیغمبر خاتم را بشارت می‌دادند، رسم ائمه (ع) نیز همین‌طور بوده است، اسناد فراوانی برای این موضوع داریم.

امام جمعه قزوین ادامه داد: پیامبر (ص) می‌فرماید من نتیجه دعای جدم ابراهیم (ع) هستم، خداوند نیز در آیه 158 سوره اعراف می‌فرماید "ای رسول ما به خلق بگو که من بر همه شما جنس بشر رسول خدایم، آن خدایی که فرمانروایی آسمان‌ها و زمین از آن اوست، هیچ خدایی جز او نیست که زنده می‌کند و می‌میراند، پس باید ایمان به خدا آرید و هم به رسول او پیغمبر امّی که از هیچ کس جز خدا تعلیم نگرفته آن پیغمبری که بس به خدا و سخنان او ایمان دارد، و پیرو او شوید، باشد که هدایت یابید".

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: همه جهانیان قرار است با رسول گرامی اسلام باشند و خدا هم این کمال، رشد و پذیرش را در افکار و اندیشه‌های اهل عالم مهیا کرده است.

وی تأکید کرد: در جنگ احزاب که مسلمان‌ها از لحاظ اقتصادی، نظامی و انسجام در شرایط خوبی نبودند، در مقابل آن منافقین به یهودیان تکیه کرده بودند و مسلمانان را آزار و اذیت می‌کردند، در همان شرایط احزاب را آوردند که بساط پیامبر (ص) را در جنگ خندق جمع کنند، مسلمانان به چند گروه تقسیم شده بودند که هر گروه باید یک قسمتی را حفر می‌کردند، یک گروه به سنگ بزرگی برخوردند و از حضرت کمک خواستند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: حضرت کلنگ را به سنگ زدند و جرقه زد، در آن شرایط سخت که حتی یک خرما را بین دو نفر تقسیم می‌کردند و نیروها برای جنگیدن شمشیر هم نداشتند، حضرت فرمودند به روشنایی این جرقه شکستن کاخ کسرا را می‌بینم، در جرقه دوم حضرت فرمودند شکستن کاخ قیصر را می‌بینم.

امام جمعه قزوین یادآور شد: همین فرهنگ در کلام امام خمینی (ره) هم بروز و ظهور کرده بود، وزیر خارجه وقت در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در یکی از کشورهای منطقه در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود انقلاب ما مخصوص خودمان است و با هیچ یک از کشورها کاری نداریم.

وی اظهار کرد: امام خمینی (ره) بلافاصله در اولین سخنرانی خود فرمودند ما انقلابمان را به همه جهان صادر می‌کنیم، این ذات و جنس انقلاب است، برای اینکه جنس دین همین است، بعدها نیز فرمودند تا بانگ لااله‌الاالله و محمدرسول‌الله در تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست، و هر جا که مبارزه هست ما هم هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: این‌ها مگر بدون زبان محقق خواهد شد؟ این اقدامی که شما امروز پایه‌گذاری کرده‌اید پر از خیر و برکت است چرا که زبان ابزار مناسبی برای نشر دین به سرتاسر جهان است.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: ما طلبه‌ها نیز مانند تاجران باید مدام به دنبال صادرات و واردات باشیم، ما تاجر مرغوب‌ترین کالاها هستیم، آیات قرآن مرغوب‌ترین کالاها هستند، مرغوب‌تر از کلمات رسول اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، حضرت زهرا (س) و فرزندانشان پیدا نمی‌شود، ما باید این کالاهای مرغوب را صادر کنیم، کشتی صادراتی این کلمات زبان ماست، پس باید زبان را ابزار فعالی برای این معنا قرار بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 8 سوره ممتحنه می‌فرماید "خدا شما را از کسانى که در کار دین با شما نجنگیده و شما را از دیارتان بیرون نکرده‏‌اند باز نمى‌دارد که با آنان نیکى کنید و با ایشان عدالت ورزید زیرا خدا دادگران را دوست مى‌دارد".

گفتنی است در این برنامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر عرفانی مدیر حوزه علمیه استان قزوین گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در مرکز زبان حوزه ارائه کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول