اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

«بریکس» محور سفر رئیس‌جمهور الجزائر به چین

«عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزائر برای سفر پنج روزه وارد پکن شد؛ سفری که عضویت این کشور آفریقایی در گروه «بریکس» در دستور کار قرار دارد.

«بریکس» محور سفر رئیس‌جمهور الجزائر به چین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور الجزائر روز دوشنبه (امروز) به دعوت رسمی همتای چینی وارد پکن شد و سفر پنج روزه خود به چین را آغاز کرد.

عبدالمجید تبون رئیس‌جمهور الجزائر یک ماه بعد از سفر رسمی به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، امروز دوشنبه برای دیدار با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین وارد پکن شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور الجزائر به منظور سرعت  بخشیدن به تلاش‌های این کشور برای عضویت در گروه «بریکس»، سفر رسمی به پکن انجام داده است.

سفر عبدالمجید تبون به پکن که به دعوت همتای چینی انجام شده، اولین سفر رئیس‌جمهور الجزائر به چین از سال ۲۰۰۶ محسوب می‌شود. آخرین بار در سال ۲۰۰۶ بود که «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور وقت الجزائر به پکن رفته بود.

الجزایر و چین یک توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع مشترک دارند که در سال 2014 امضا شد که هدف آن تقویت گفت‌و‌گوهای سیاسی از طریق هماهنگی منظم، برنامه ریزی و ارزیابی مکانیسم‌های همکاری است.

ریاست جمهوری الجزائر، چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که هدف از سفر تبون به پکن، تقویت «روابط مستحکم و ریشه‌ای و همچنین تقویت همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور» است.

الجزائر، نوامبر سال گذشته برای عضویت در گروه بریکس، رسما درخواست خود را مطرح کرد و رئیس‌جمهور این کشور در این باره گفته بود: «الجزائر تقریبا همه شرایط را برای پیوستن به بریکس دارد و بشدت به الحاق به این ائتلاف علاقه‌مند است».

تبون در توضیح چرایی درخواست الجزائر برای عضویت در بریکس و مزایای آن اعلام کرد که این اقدام الجزائر را قادر خواهد ساخت که از مشارکت در «منازعات دو قطبی» پرهیز کند.

چین، برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی اعضای بریکس (BRICS) هستند و نام بریکس از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی همین کشورها گرفته شده‌ است.

چندی قبل، «وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین طی نشست خبری ماه آوریل خود در پکن اعلام کرد که بریکس آماده پذیرش اعضای جدید است.

ایران، عربستان سعودی، مصر، ترکیه، اندونزی و آرژانتین، از جمله دیگر کشورهایی هستند که علاقه خودشان را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول