اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

مجازات جریمه نقدی در برخی پرونده‌ها شبیه شوخی است

وکیل پایه یک دادگستری گفت: برای برخی افراد جریمه نقدی نه تنها مجازات محسوب نمی شود بلکه بیشتر شبیه شوخی است.

مجازات جریمه نقدی در برخی پرونده‌ها شبیه شوخی است

مهدی توکلی، وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس در خصوص مجازات های تکمیلی اظهار کرد: مجازات های تکمیلی به دلیل انطباق بیشتر با شخصیت مرتکب جرم و وضعیت او در حین ارتکاب جرم و میزان اثرگذاری اجتماعی آن عمل، توان تاب آوری و انعطاف بیشتری را برای تربیت و تأدیب و تنبیه فرد مجرم و اصلاح آثار ارتکاب جرم در جامعه دارند و نسبت به مجازات های خشک و غیر قابل انعطاف قانونی، بیشتر با قاعدة «التعزیر بید الحاکم» همخوانی و انطباق دارند.  

وی ادامه داد: جریمه نقدی برای قشر مرفه جامعه بازدارندگی ندارد و در برخی موارد به کلی فلسفه خود را از دست می‌دهد و زندان از یک سو برای اشخاصی که فاقد خانواده منسجم و شرایط مالی و معاشی مناسبی باشند نه تنها مجازات تلقی نمی‌شود که می‌تواند مشوّقی برای ارتکاب جرم جهت مراجعه به زندان باشد.

توکلی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر زندان برای برخی از مجرمین بیش از آنکه مجازات خود آن مجرم باشد، مجازات خانوده اوست و زمینه ساز جرایم بعدی مالی و اخلاقی را برای خانواده شخص زندانی فراهم می‌کند. اما مجازات‌های تکمیلی و تدبیر جایگزین حبس مانند ارائه خدمات عمومی از قبیل فعالیت‌های نظافتی می‌تواند هم آثار مثبت تربیتی و اخلاقی نسبت به شخص مجرم از حیث اجتماعی شدن و بازگشت به آغوش جامعه داشته باشد و هم آنکه قاضی با توجه به جایگاه خانوادگی و اجتماعی شخص مجرم، مجازاتی با درجه بازدارندگی بالاتری را برای او مقرر کند. 

توکلی بیان کرد: برای برخی از اشخاص نه تنها جریمه مالی بازدارنده نیست بلکه بیشتر به یک شوخی و شرط بندی پولی شباهت دارد بی‌تردید برای این اشخاص که هنجارهای اخلاقی و اجتماعی را به چالش کشیده‌اند درج مجازات از نوع ارائه خدمات عمومی به جامعه می‌تواند بهتر و بیشتر به فرآیند اجتماعی شدن و اصلاح آن مجرم کمک کند. 

این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: امروز در سطح جهان و در نگاه‌های نوینی که در حقوق جزا شکل یافته است، تمایل به حبس زدایی از طریق اعمال مجازات‌های جایگزین به شدت آشکار است که این رویکرد با مبانی دینی ما در خصوص محدود و مضیق بودن مجازات حبس نیز همخوانی دارد. 
جریمه نقدی ابتدایی‌ترین، ساده ترین و البته بی‌اثرترین راه برای جایگزینی حبس با سایر مجازات هاست. با توجه به این امر اعمال مجازات‌هایی مانند ارائه خدمات اجتماعی به مراتب بازدارنده تر و اصلاح‌گرانه‌تر است.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول