اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

سد خرسان3، تیرخلاص به جنگل‌های نیمه‌جان بلوط

یک فعال محیط زیستی در چهارمحال و بختیاری گفت: اگر سد خرسان3 به نتیجه برسد به مرور زمان شاهد افزایش دما، کاهش کیفیت هوا و آلودگی آن و از بین رفتن بخش عظیمی از جنگل‌های بلوط در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود و بخش زیادی از اکوسیستم ما دچار آسیب جدی خواهد شد.

سد خرسان3، تیرخلاص به جنگل‌های نیمه‌جان بلوط

عبدالله نادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: در خصوص سد خرسان ۳ و انتقال آب آن به استان‌های کویری سه رویکرد وجود دارد، رویکرد اول دیدگاه مسئولان استان‌های مقصد است، که همواره مبتنی بر منافع خودشان بوده و این دیدگاه بدون توجه به مصالح ملی و صرفا ناظر به حل مشکلات استان‌های مقصد اتخاذ شده است.

فعال اجتماعی در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: رویکرد دوم، دیدگاه برخی مسئولان استان‌های مبدأ است و بر این منطق استوار است که اصل احداث سد خرسان و انتقال آب آن بلامانع است ولی این انتقال نباید به صورت تونل‌های زیرزمینی باشد و باید با لوله‌کشی و با گذر از شهرستان‌های مسیر انتقال صورت پذیرد و پس از تامین نیاز شرب، کشاورزی و صنعت این مناطق مازاد آن برای استان‌های دیگر برود این رویکرد نیز ضمن تایید احداث سد خرسان ۳ با هدف انتقال آب، آسیب‌های عدیده‌ای را که احداث این سد ایجاد می‌کند نادیده گرفته است.

وی افزود: رویکرد سوم از طرف مردم، فعالان اجتماعی و محیط‌زیست مطرح شده است که اصل احداث سد خرسان ۳ را خانمان‌سوز، غیراصولی، آسیب‌زا و مخرب می‌دانند.

نادری اظهار داشت: اصل احداث این سد مبتنی بر اصول و یافته‌های علمی روز دنیا نیست و اساسا احداث سد خرسان ۳ و انتقال آب آن، هم غیرکارشناسی و  هم غیرقانونی است که این مسئله هر ۲ رویکرد قبلی را رد می‌کند.

سد خرسان ۳ خلاهای علمی و کارشناسی زیادی دارد

وی اضافه کرد: احداث سد خرسان ۳ خلاهای علمی و کارشناسی زیادی دارد به طور مثال در چهار تا پنج حوزه کلان آسیب جدی و جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

این مطالبه‌گر لردگانی بیان کرد: این پروژه از آن جهت غیرقانونی است که ارزیابی جامع پدیده‌های محیط‌زیستی نداشته و مجوزات لازم در این حوزه را اخذ نکرده است.

وی اظهار داشت: در حوزه مشکلات و مسائل اجتماعی و فرهنگی، آسیب‌های عدیده‌ای متوجه استان‌های مبدأ انتقال آب خواهد شد که این مسئله نقض بارز حقوق شهروندی مردمان حاشیه سد بوده و دولت عملا هیچ برنامه‌ای در خصوص مدیریت این آسیب‌ها ندارد.

با ساخت سد خرسان ۳ ده‌ها روستا زیر آب می‌رود

نادری ادامه داد: با ایجاد سد خرسان ۳ ده‌ها روستا از بین رفته و روستانشینان ساکن آن‌ها آواره و بیکار می‌شوند در همین راستا بعضا پیشنهاد شهرک‌سازی برای مردم روستاهای حاشیه سد شده است اما ما این موضوع را قبول نداریم چرا که تجربه ساخت شهرک فجر در لردگان نشان داد در این خصوص تا کنون موفق عمل نشده است و مزید بر مهاجرت، بیکاری و فقر آلام روستانشینان در شهرک‌ها را چند برابر کرده است.

این مطالبه‌گر لردگانی اضافه کرد: از بین رفتن اماکن تاریخی و گردشگری از دیگر تبعات ساخت سد خرسان ۳ است، به طور مثال با ساخت این سازه آبشار بی‌نظیر آتشگاه که مرکز گردشگری شهرستان لردگان است از بین می‌رود. 

آبشار آتشگاه در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و ۴۰ کیلومتری شهر لردگان، در دره‌ای روح افزا به طول ۲ کیلومتر قرار گرفته و لقب طولانی‌ترین آبشار ایران را به خود اختصاص داده است

نابودی محیط‌زیست در پی احداث سد خرسان ۳ در لردگان

وی با اشاره به نابودی محیط‌زیست در پی احداث سد خرسان ۳ در لردگان، اظهار داشت: اگر شرایط آب و هوایی این شهرستان را قبل و بعد از احداث سد کارون ۴ مقایسه کنید به خوبی متوجه تغییرات اقلیمی شده و فاجعه‌ای که پس از احداث سد خرسان رخ خواهد داد را به وضوح درک خواهید کرد.

نادری بیان کرد: اگر این سد به نتیجه برسد به مرور زمان شاهد افزایش دما، کاهش کیفیت هوا و آلودگی آن و از بین رفتن بخش عظیمی از جنگل‌های بلوط در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود و بخش زیادی از اکوسیستم ما دچار آسیب جدی خواهد شد چرا که افزایش رطوبت منجر به بیمار شدن محیط‌زیست خواهد شد.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۹ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند. از بین رفتن این جنگل‌ها استان‌های زاگرس‌نشین را با چالش‌های زیست‌محیطی روبرو می‌کند

از بام ایران خوزستان نسازیم

این فعال اجتماعی ادامه داد: همچنین بیماری‌زایی درختان بلوط با ایجاد سد چندبرابر شده و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی سبب ایجاد ریزگردها می‌شود و ما با دست خودمان خوزستانی دیگر در بام ایران ایجاد خواهیم کرد.

وی با اشاره به فرسایش خاک، کاهش تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و خشک‌شدن چاه‌ها و چشمه‌ها در پی احداث سد خرسان ۳ و انتقال آب در شهرستان لردگان، افزود: افزایش دما قطعا باعث کاهش نزولات آسمانی و تغییر نوع بارش‌ها در لردگان و سایر شهرهای حاشیه سد خواهد شد همان‌طور که سد کارون ۴ نوع بارش‌های این شهرستان را تغییر داده است.

 عدم شفافیت دستگاه‌های دولتی و وزارت نیرو در خصوص سد خرسان ۳ 

نادری اضافه کرد: عدم شفافیت دستگاه‌های دولتی و وزارت نیرو در خصوص سد خرسان ۳ و سخنان غیررسمی، سبب ایجاد شکاف بین مردم و دولت خواهد شد به گونه‌ای که مردم این طرح را از قبل انجام شده و آن را به نفع استان خاصی می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه امروز شاهد مناقشات اجتماعی و سیاسی در استان‌های مبتلا به این مسئله هستیم، اظهار داشت: امروز مسئولی در استان‌های مبدأ در راستای دغدغه مردم صحبت می‌کند و مسئولی در استان دیگر با ادبیاتی رادیکال پاسخ می‌دهد و عملا جایگاه‌ها متزلزل می‌شود و بین مردم اختلاف ایجاد می‌شود.

طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای و عدم توسعه در استان‌های مبدأ

این فعال اجتماعی توضیح داد: طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای همواره سبب عدم توسعه در استان‌های مبدأ شده و این استان‌ها را با محدودیت‌ها و محرومیت‌های عدیده‌ای رو به رو می‌کند.

وی بیان کرد: استان مقصد تنها زمانی می‌تواند موضوع انتقال آب را مطرح کند که تمام راه‌های جایگزین برای تأمین آب شرب را انجام داده باشد و باز هم کمبود جدی وجود داشته باشد که عملا این اقدامات در استان‌های مقصد صورت نپذیرفته است.

نادری با اشاره به اینکه اگر ادبیات علمی آب در کشور بررسی شود بیش از ۶۰ درصد مقالات، انتقال آب بین حوضه‌ای را غیراصولی دانسته و با ذکر مصادیق متعدد در کشور این رویکرد را آسیب جدی به محیط‌زیست می‌دانند، گفت: انتقال آب بین حوضه‌ای ضمن ایجاد تبعات جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، هیچ‌گاه مشکل کمبود آب را در استان‌های مقصد حل نکرده است و همواره این استان‌ها دچار کمبود آب بوده‌اند.

وی ادامه داد: سیر تاریخی این موضوع را ثابت می‌کند چرا که از سال ۱۳۳۲ ضمن احداث پروژه‌های بزرگ انتقال آب از چهارمحال و بختیاری تاکنون مشکل کمبود آب در استان‌های مقصد حل نشده است این یعنی ما مشکل را به صورت اصولی حل نکرده‌ایم و تنها راه‌حل را در انتقال آب جست‌وجو کرده‌ایم حال اینکه روش‌های نوین زیادی در حوزه رفع مشکل کمبود آب شرب در جهان وجود دارد.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول