اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

چرا رزمایش سپاه در بوموسی به نام شهید اسحق دارا نام گذاری شد؟

شهید اسحق دارا و اسدالله رییسی دو تن از شهدای دلاور وطن اسلامی مان هستند که در 29 فروردین 1367 در مواجهه مستقیم با آمریکای جنایتکار در خلیج فارس به شهادت رسیدند. این دو شهید از جمله پاسداران سروقامت نیروی دریایی سپاه در جزیره بوموسی بودند.

چرا رزمایش سپاه در بوموسی به نام شهید اسحق دارا نام گذاری شد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز (چهارشنبه 11 مردادماه 1402) در آبهای خلیج فارس و به مرکزیت جزیره بوموسی، رزمایش بزرگی را به اجرا درآورد که در آن انبوهی از شناورهای موشک انداز و تجهیزات جدید شناوری و پهپادی از جمله سامانه موشکی قدیر و موشک فتح مجهز به هوش مصنوعی به نمایش درآمده و در میدان عملیات به کارگیری شدند. همچنین در این رزمایش از پرنده‌ها و شناورهای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی نیز بهره گیری شد. همچنین شناورهای جدید مجهز به موشک های موثر با برد حدود ۶۰۰ کیلومتر نیز رونمایی شد.

 

 

این رزمایش به نام شهید بزرگوار اسحق دارا نام گذاری شد.

دلیل این نام گذاری و نیز ضرورت انجام این رزمایش را می توان در سخنان سردار سلامی فرمانده کل سپاه و نیز سخنان سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و سردار عظمایی فرمانده منطقه پنجم دریایی سپاه (امام باقر ع) جست و جو کرد.

سرلشکر سلامی در آغاز این رزمایش در جزیره بوموسی گفت: ما همواره برای امنیت و آرامش تلاش می‌کنیم و این مشی ما است. ملت ایران به همه تهدیدات، فتنه‌های مرموز و پیچیده و به همه سناریوهای اسرار آمیز و رمز آلود و به همه کینه ورزی ها در لحظه پاسخ های پشیمان کننده می‌دهد. وی تأکید کرد که تمامی فتنه ها و تفرقه ها و تنش ها در منطقه محصول سیاست های آمریکا و رژیم صهونیستی است.

سردار تنگسیری نیز در سخنانی جزایر خلیج فارس را نگین درخشانی خواند که تا ابد بر تارک آب و خاک میهن اسلامی ما می درخشند و جزایر خلیج فارس، ناموس ملت بزرگ ایران اسلامی هستند و ما فرزندان این ملت غیور موظف هستیم از نوامیس خود دفاع کنیم. امنیّت منطقه‌ خلیج‌ فارس  منفعت مشترک کشورهای  خلیج‌  فارس  است؛ ما کشورهای خلیج‌ فارس منافع مشترکی داریم، ما با هم برادر و همسایه‌ایم، امنیّت اینجا به نفع همه‌ی ما است؛ اگر خلیج فارس که سرشار از منابع غنی انرژی است ، امن باشد، همه‌ی ما و حتی همه جهان از ثمرات این امنیّت بهره مند می شوند.

 

دریادار پاسدار تنگسیری با اشاره به اینکه کشورهای فرامنطقه ای نباید ثبات امنیت این منطقه حساس را با القاء توهمات تفرقه افکنانه دچار خدشه نمایند، تصریح کرد:  کشورهای منطقه خیلی باید مواظب باشند و مدبرانه خود را  از شر توطئه ها و نقشه های شوم تفرقه افکنانه کشورهای فرامنطقه ای باز بدارند ، چرا که آنها به هیچ وجه خیرخواه ملت  و دولتی نبوده و  نخواهند بود و این موضوع تأسف آور در طول تاریخ جهان متأسفانه به کثرت تکرار و تجربه شده است.

شهید اسحق دارا و اسدالله رییسی چه کردند؟

سرداران شهید اسحق دارا و اسدالله رئیسی، ۲۹ فرودین سال ۱۳۶۷ همزمان با نخستین روز ماه مبارک رمضان، چنان درسی به ناوگان شرور آمریکایی‌ دادند که تاریخ آن را فراموش نخواهد کرد.

سردار علی عظمایی فرمانده کنونی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در 29 فروردین 1367 بود که آمریکایی‌ها با رفتاری جنون آمیز به سکوهای نفتی سلمان و نصر در آبهای خلیج فارس حمله کرده و به قصد نمایش قدرت خویش، این دو سکوی نفتی را به آتش کشیدند و از سوی دیگر با حمله موشکی به ناوچه جوشن و ناوشکن‌های سهند و سبلان قصد در هم کوبیدن توان دفاع دریایی کشورمان را داشتند تا شکست‌های مفتضحانه خود را در اسکورت نفتکش‌های عظیم را که در آن زمان توسط سپاه با مین منهدم شده بودند را جبران کند که در میانه‌های آتش و خون، دلیرمردان سپاه با شناورهای تندرو از راه می‌رسند.

 

سردار عظمایی که خود در آن نبرد حضور داشته، می‌گوید: ۲۹ فروردین سال ۶۷  در حالی که اول ماه مبارک رمضان بود، رزمندگان هرمزگانی با زبان روزه در میان دریای خروشان، عملیات مقابله با شیطان بزرگ را در دفاع از حریم دریایی و سکوهای نفتی و همچنین کمک به نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام دادند. به طوری که پس از اطلاع از حمله وحشیانه آمریکایی‌ها به سکوهای نفتی کشورمان، هفت شناور کوچک اما تندروی سپاه به محل درگیری‌ها اعزام می‌شوند.

آمریکایی‌ها برای این عملیات حجم وسیعی از تجهیزات و نیروها را تدارک دیده بودند به طوری که در چشم بر هم زدنی، صحنه درگیری ما پر شد از انبوه بالگرد و ناوچه‌های متراکم و ناوشکن‌ها که آتش سنگینی را برای فراری دادن شناورهای تندروی سپاه بر روی ما و محیط پیرامونی می‌ریختند اما چابکی شناورها و رشادت رزمندگان نیروی دریایی سپاه سبب شد تا وسعت درگیری افزایش و در لحظه‌ای غرورانگیز، یک بالگرد نظامی دشمن مورد اصابت آرپی جی قرار گرفت و ساقط شد و شور و انگیزه حاصل از سرنگونی بالگرد دشمن سبب شد تا حجم آتش متمرکزتری با دوشکا و کاتیوشاها بر روی ناوچه‌های دشمن ریخته شود که خسارات زیادی را بر آنها تحمیل کرد.

این رزمنده دفاع مقدس می‌گوید:  بعد از این اتفاق دشمن با هواپیمای بمب افکن شروع به منهدم کردن شناورهای رزمندگان کرد و  با اصابت بک بمب به قایق شهیدان رئیسی و دارا سبب عروج ملکوتی این شهدا شد. هم شهید دارا و هم شهید رییسی دارای زن و بچه بودند اما از مجاهدت در راه خدا و نبرد با دشمنان واهمه‌ای نداشتند و مرگ را در آغوش کشیدند و راه شهادت و رستگاری را در پیش گرفتند. آنان ولایت را در وجود خویش باور داشتند و اعتقاد قلبی آنان به ولایت و راه امام و شهیدان موجب شد تا خدای متعال بزرگ‌ترین سعادت را برای آنان رقم بزند.

اسدالله رئیسی و اسحاق دارا چه کسانی بودند؟

شهید اسدالله رئیسی متولد ۱۳۲۴ در روستای آقاسین از توابع سیاهو بندرعباس بود. او شاغل در اداره بنادر و کشتیرانی هرمزگان بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صف صیانت از انقلاب اسلامی پیوست و در ماه‌های بعد از انقلاب نیز به سنگر مبارزه با توطئه‌های منافقین پیوست و سپس به در صف سبزپوشان سپاه قرار گرفت. وی در عملیات‌های متعددی در انجام اقدام مقابله به مثل بر علیه ناوگان نفتکش وابسته به دشمنان حضور و مشارکت داشت تا این که در ۲۹ فروردین ۱۳۶۷ سردار آسمان‌ها شد.

او در وصیت‌نامه‌اش نوشته: «این دنیا بی‌ارزش است، این دنیا خانه بی‌خانمان‌هاست، دل به آن نبندید، خانه آخرت را آباد کنید. به وسیله مجاهدت در راه خدا با از جان و دل گذشتن.»

شهید اسحاق دارا نیز متولد ۱۳۴۶ در روستای گیشان شرقی از توابع بندرعباس بود. او به همراه گنجعلی (برادرش) بارها در جبهه‌های حق علیه باطل در جمعی لشگر ۴۱ ثارالله و در واحد تخریب در جبهه‌ها حضور یافت تا این که در عملیات والفجر 3 جانباز شد و بیش از ۱۵ ماه در بیمارستان بستری بود. در ادامه او به خاطر علاقه شدید به حضور در خط اول نبرد، علی‌رغم این که در مخابرات به کار گمارده شده بود، به تیم شناسایی عملیات سپاه در آبهای خلیج فارس و در منطقه بوموسی پیوست و مسوولیت این تیم را به عهده گرفت. شهید دارا شخصا در طرح ریزی عملیات‌های مقابله به مثل سپاه در آبهای خلیج فارس مشارکت می‌کرد تا این که خدای متعال او را در 29 فروردین 1367 لایق آسمان‌ها کرد و او را در جوار عرش برین خویش جا داد.

او در قسمتی از وصیت‌نامه‌اش می‌گوید: «به ملت شهیدپرور ایران می‌گویم که این حرف را آویزه گوش خود قرار دهند. هر کجا که باشیم، مرگ به سراغ ما می‌آید. چه در صحرا، چه در زیرزمین‌های محکم و چه بر روی تشک نرم خوابیده باشیم، نمی‌توانیم از مرگ فرار کنیم، پس چه نیکو که مرگ، ما را در حال بیداری و نبرد در آغوش بکشد».

آن جوششی که چنان عظمت و اقتداری به نیروی دریایی سپاه بخشید که بتواند سربازان متجاوز آمریکایی و انگلیسی را در آبهای خلیج فارس به اسارت گرفته و طعم حقارت ناشی از دست درازی آنان به حقوق ملت‌ها را به آنان بچشاند، محصول سیل خروشان ایمان و باورمندی اصیل و جسارتی بود که شهیدان رییسی و دارا و مهدوی و ... با خون مطهر خویش در نیروی دریایی سپاه جریان بخشیدند. اقتداری که یک سوی آن اندیشه عاشورایی در باطن خویش دارد و پایانی برای آن تا ظهور حضرتش متصور نیست.

 

حالا با گذشت 35 سال از آن حماسه بزرگ، سپاه در خلیج فارس و در آبهای پیرامونی جزیره بوموسی در جنوبی ترین منطقه ایران در اوج صلابت در حال برگزاری رزمایشی است که پیام های مهمی در خود دارد. پیام هایی که نام شهدای دلاوری همچون نادر مهدوی و اسد الله رییسی و اسحق دارا و دهها شهید دلاور نیروی دریایی ارتش در متن و مفهوم آن می درخشد که راه ما راه امام حسین (ع) است.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول