اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«چهل منبر» روایتی از کربلا تا کانال کمیل

نمایش «چهل منبر» روایتی است از کربلا تا کانال کمیل که قرار است از دوم تا ۲۵ مرداد به مدت ۲۰ شب در ۲۰ نقطه شهر تهران اجرا شود.

«چهل منبر» روایتی از کربلا تا کانال کمیل

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش خیابانی به دلیل داشتن مخاطبی عمومی‌تر از نمایش‌های صحنه‌ای طرفداران بیشتری دارد، گونه‌ای نمایشی که شاید از قدیم‌الایام تاکنون علاقه به مشاهده نمایش را در عموم مردم نگاه داشته است.

در میان این آثار نمایش‌هایی که با محوریت مناسب‌های مختلف ملی و مذهبی اجرا می‌شوند به دلیل اهمیت موضوع و البته جذابیت محتوا مخاطب بیشتری دارند.

نمایش «چهل منبر» یکی از همین نمایش‌ها است که با عنوان سوگواره نمایشی در ۴۰ نقطه شهر تهران برگزاری می‌شود، این نمایش روایتی است که محرم سال ۶۱ هجری قمری و حادثه کربلا شروع و به سال ۶۱ هجری شمسی و عملیات رزمندگان دفاع مقدس در کانال کمیل می‌رسد.

چهل منبر یکی از آیین‌های عزاداری عاشورا در ایران است که درخرم آباد، بروجرد، گرگان، اصفهان، لاهیجان و چند شهر دیگر برگزار می‌شود. آئین چهل منبری به‌عنوان یک اثر معنوی در فهرست آثار ملی کشور و چهل منبر خرم آباد در فهرست آثار جهانی ثبت شده است. به‌نظر ارتباطی میان این آیین و نام این سوگواره وجود داشته باشد.

این نمایش در پرده اول به سال ۶۱ هجری قمری رفته و رویدادهایی که بین حر بن یزید ریاحی و پسرش بکیر در رویارویی با امام حسین (ع) و سد کردن آب بر ایشان پرداخته است.

گوشه‌ای از این روایت پیش از این و در فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش روایت شده است.

روایت بعدی این نمایش درباره عمر بن سعد ابی وقاص و پسرش حفص در بر پا کردن جنگ با سیدالشهدا (ع) است و در قسمت سوم مخاطب را با اتفاقات روز پنجم کانال کمیل در جنگ تحمیلی آشنا می‌کند.

به گفته کارگردان این نمایش برگزاری این سوگواره متشکل از ۵ بخش دمام نوازی، نمایش، روایت‌گری، شعر آئینی و چهار پایه‌خوانی است که به همت و تلاش اداره کل امور ایثارگران شهرداری تهران طراحی و توسط گروه نمایش مؤسسه حامیان هنر اجرا شده است.

در این نمایش محیطی که به صورت خیابانی به اجرا در می‌آید حدود ۸ نفر بازیگر اصلی و ۱۰ نفر دمام نواز برای مخاطبین به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این سوگواره نمایشی از دوم مردادماه تا ۲۵ مرداد به مدت ۲۰ شب در ۲۰ نقطه شهر تهران اجرا می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول