اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

خون بند ناف به کمک بیماران خاص در بوشهر می‌آید

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: در بانک ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف تاکنون یک هزار و ۶۰۰ نمونه ذخیره شده است تا بتوانیم کار خود را در خصوص سلول درمانی و پیشگیری بیماری‌های خاص آغاز کنیم.

خون بند ناف  به کمک بیماران خاص در بوشهر می‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس استان بوشهر، علی احمدی‌‌زاده رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر ظهر امروز در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۹۶، هشت اولویت برای برنامه ۲۰ ساله جهاد دانشگاهی استان تدوین شد که مهمترین آن‌ها ایجاد فرهنگ کارآفرینی، شیلات و اقتصاد دریامحور و آموزش در صنعت نفت و گاز است. 

وی افزود: دو مسؤولیت ویژه نیز از طرف استان به جهاد دانشگاهی واگذار شد که شامل ذخیره‌سازی سلول بنیادی خون بندناف و راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک است. 

احمدی زاده با اشاره به اینکه در ایجاد فرهنگ کارآفرینی در حوزه نیازسنجی در استان سندی تحت عنوان عوامل بیکاری در استان تدوین شد بیان داشت: در این راستا با احصاء مشاغل آینده نفت به سمت توسعه مهارت‌های آموزشی حرکت کرده و از محل مسؤولیت‌های اجتماعی، تولید محتوا در مشاغل آینده نفت بین جهاد دانشگاهی و شرکت ملی نفت ایران تدوین شد. 

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با بیان اینکه در گذشته آموزش در صنعت نفت به «توتال» وابسته بود ادامه داد: در فاز اول این مأموریت، برای تعداد ۳۰۰ نفر نیروی انسانی برای فاز ۱۹ و ۲۱، توانمندسازی انجام شد و افراد با استانداردهای حوزه نفت و گاز آموزش‌های لازم را دیدند. 

این مقام مسؤول در حوزه شیلات و اقتصاد دریامحور گفت: اگرچه تاکنون ۶۷ مجوز پرورش ماهی در قفس صادر شده اما هیچ گونه فناوری مورد نیاز این صنعت وجود ندارد؛ با توجه به اینکه اقتصاد دریامحور از اولویت‌های مهم استان به شمار می‌رود راهی به جز تولید فناوری وجود ندارد.

احمدی‌زاده اضافه کرد: در حوزه بچه ماهی وابستگی شدیدی به خارج از کشور وجود دارد و صنعتی که در برنامه ششم و هفتم توسعه از آن نام برده شده، بدون فناوری و مواد اولیه به شکست منجر خواهد شد؛ در دلوار مجتمع زیست فناوری در حوزه آبزیان با ۴۰ درصد پیشرفت، برای تکمیل زنجیره فناوری ایجاد شد که به دلیل عدم تزریق بودجه، فعلا متوقف است و برای تکمیل به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در موضوع تور، سازه قفس و بچه ماهی، چهار طرح برای تولید بچه ماهی، تور و واکسن و بیماری‌های این صنعت با معاونت علمی آغاز شده و تاکنون حدود ۷۰ درصد موفقیت آمیز بوده است. 

احمدی زاده با بیان اینکه ظرفیت این طرح پنج میلیون قطعه بچه ماهی برای هر دوره است خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح ۵۰ درصد اعتبارات از مجموعه جهاد دانشگاهی و مابقی از محل اعتبارات استانی تأمین می‌شود. 

این مقام مذکور با تأکید بر توجه ویژه در پرداخت اعتبارات استانی گفت: در فاز دوم مجتمع آبزیان جهاد دانشگاهی بوشهر، شرایط تولید ۱۰ میلیون بچه ماهی فراهم خواهد شد؛ تکمیل فناوری‌ها، حفظ امنیت غذایی کشور را به دنبال خواهد داشت. 

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با اشاره به خدمات آزمایشگاه ژنتیک و بانک ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی بیان داشت: ظرفیت روزانه آزمایشگاه ۴۰۰ تست با تعرفه دولتی است و در بانک ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف تاکنون یک هزار و ۶۰۰ نمونه ذخیره شده است تا بتوانیم کار خود را در خصوص سلول درمانی و پیشگیری بیماری‌های خاص آغاز کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول