اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

میز دانشجو| راهکارهای آمادگی برای روز مصاحبه دکتری

میز دانشجو در این قسمت راهکارهای آمادگی برای روز مصاحبه دکتری را تشریح می‌کند.

میز دانشجو| راهکارهای آمادگی برای روز مصاحبه دکتری

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، نحوه مصاحبه دکتری از اهمیت بالایی برخوردار است، کسب امتیاز کافی در این مرحله به داوطلبان کمک می‌کند در انتخاب بهتر یا بالاتر خود پذیرفته شوند. از این رو داوطلبان بعد از آزمون کتبی باید تمام تلاش خود را برای حضور قدرتمند در جلسه مصاحبه دکتری به کار بندند. کسب نمره خوب در مصاحبه آزمون دکترا حاصل دقت و برنامه‌ریزی مناسب بوده که در ادامه زمان و عوامل موفقیت در مصاحبه آزمون دکتری همچون آمادگی روز قبل از مصاحبه، راهکار‌های آمادگی، سؤالات احتمالی مصاحبه و مدارک مورد نیاز مصاحبه دکتری پرداخته شده است.

* راهکارهای آمادگی برای روز مصاحبه دکتری 

استرس در طول مصاحبه‌ دکتری سراسری امری طبیعی است، اما اگر اضطراب داوطلب بیش از حد باشد موجب اشکال در روند مصاحبه خواهد شد. این که بر روی تمامی موارد مصاحبه تسلط داشته باشید می‌تواند به شما اعتماد به نفس ببخشد و شما را برای صحبت کردن در جلسه آماده سازد.

بسیاری از داوطلبان که علی رغم تسلط صد در صدی روی مباحث مهم مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲، رقابت را به داوطلبانی واگذار می‌کنند که تسلط خیلی کمتری دارند. بنابراین قطعاً باید خود و توانایی‌هایتان را باور داشته باشید.

دید مصاحبه کننده به شما این است که قرار است در آینده استاد و مدرس دانشگاه شوید، بنابراین بهتر است در حین مصاحبه موارد زیر را رعایت کنید:

با اعتماد به نفس وارد جلسه مصاحبه شوید.

در پاسخ دادن به سؤالات عجله نکنید و برای هر سوال اندکی تفکر کنید.

به سؤالات جواب کوتاه دهید زیرا امکان دارد در حین توضیح دادن بیش از حد، از منظور اصلی سوال دور شوید.

سؤالات مصاحبه دکتری همیشه قابل پیش‌بینی نیستند و اگر پاسخ سؤالی را نمی‌دانید به صراحت بگویید که حضور ذهن ندارید، صداقت می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی فرآیند مصاحبه دکتری داشته باشد.

سعی کنید در خلال مصاحبه روی مهارت‌هایتان تمرکز کنید و اساتید را از مهارت‌هایتان با خبر سازید.

اگر پاسخ سؤالی را نمی‌دانستید یا جواب نادرستی به سؤالی دادید، خود را نبازید و تا آخر مصاحبه روحیه و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید، گاهی شاید عکس‌العمل شما در مقابل مصاحبه‌کنندگان تأثیر مستقیمی روی نمرات مصاحبه بگذارد.

در طول مصاحبه به همه افراد توجه کنید و ارتباط چشمی خود را با همه اساتید قطع نکنید.

اساتید در دانشگاه‌های مختلف، با توجه به معیارهای خود برای جذب دانشجویان دکتری سؤالات مختلفی می‌پرسند، اما پرسش در ارتباط با موضوع پایان‌نامه یکی از مواردی است که تقریباً توسط همه اساتید صورت می‌پذیرد، پس بهتر است بر پایان‌نامه خود تسلط داشته باشید.

داشتن مدرک زبان انگلیسی در آزمون دکتری می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. احتمال دارد از شما بخواهند که در ارتباط با پایان‌نامه و حوزه تحقیقاتی خود به مدت کوتاهی انگلیسی صحبت کنید یا از شما بخواهند مشخصات فردی خود را به زبان انگلیسی توضیح دهید. بهتر است در هر یک از زمینه‌ها متن کوچکی را آماده کنید تا صورت نیاز بازگو کنید.

یکی از سؤالاتی که احتمالا در جلسات مصاحبه دکتری مطرح می‌شود، انگیزه داوطلب از تحصیل در مقطع دکتری است، در این باره داوطلب باید بتواند علاقه و انگیزه خود را از تحصیل در مقطع دکتری تخصصی به صورت واضح و قابل قبول توضیح دهد.

بسیاری از اساتید روی این که داوطلب چه شغلی دارد حساس‌ هستند و معتقدند دانشجوی دکتری باید تمام وقت خود را صرف پژوهش و دروس دکتری کند، البته رزومه شغلی‌ای که در آن تدریس یا پژوهش دیده شود پسندیده است، اما اگر دارای شغل تمام وقت باشید، امکان دارد در این زمینه نمره‌ای منفی بگیرید.

در آخر اگر از شما سوال شد که علاقه به کار کردن در چه زمینه ای دارید، بهتر است زمینه کاری و علمی که در آن تخصص دارید را مشخص کنید، اما از خود انعطاف نشان داده که اگر در زمینه دیگری هم نیاز باشد، کار خواهید کرد.

در کل خیلی سؤالات مربوط به درس از شما پرسیده نخواهد شد و منظور از برگزاری جلسه مصاحبه، تشخیص اساتید از قدرت تحصیل و استنتاج شما روی مسائل درسی است.

سال گذشته به علت برقراری شرایط خاص در کشور مصاحبه دکتری به شیوه مجازی برگزار شد، در صورت برگزاری مصاحبه دکتری به شیوه مجازی در سال ۱۴۰۲ بهتر است شرایط را از پیش برای انجام مصاحبه آنلاین آماده کنید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول