اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

تظاهرات کارکنان خطوط هوایی لیبی در اعتراض به پرداخت نشدن 2 ساله دستمزدها

کارکنان خطوط هوایی لیبی در نتیجه بحران مالی شدید در صنعت هوانوردی غیرنظامی این کشور و دریافت نکردن حقوق و معوقاتشان طی دو سال گذشته، تظاهرات کردند.

تظاهرات کارکنان خطوط هوایی لیبی در اعتراض به پرداخت نشدن 2 ساله دستمزدها

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از العربی الجدید، ده‌ها نفر از کارکنان خطوط هوایی لیبی از چند روز پیش با برپایی تظاهرات در مرکز طرابلس خواستار پرداخت شدن حقوق خود شدند که از یک سال و نیم تا دو سال پیش به حالت تعلیق درآمده است.

صابر التیر، سخنگوی شرکت هواپیمایی دولتی لیبی گفت: پنج هزار نفر از کارمندان این سازمان بیش از 24 ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. این شرکت دچار بحران‌های مالی پی در پی در نتیجه کرونا و تعطیلی‌ها شده است.

وی ادامه داد: هواپیمای این شرکت هم در جنگ فرودگاه طرابلس در سال 2015  دچار خسارت شدند و همچنین در سال 2019  هواپیماهای آن در فرودگاه معیتیقه طرابلس در نتیجه گلوله باران‌های بی رویه متحمل خسارات هنگفتی شدند و از همین رو  در حال حاضر فقط پنج هواپیمای این شرکت فعال است.

سازمان هواپیمایی لیبی نظیر دیگر نهادهای دولتی از سال 2015 با دولتی شدن این کشور  دچار معضل شده است.

مروان بن اسماعیل، یک خلبان شرکت هواپیمایی لیبی و یکی از شرکت کنندگان در تظاهرات گفت که این سازمان از بحران مالی رنج می‌برد و تظاهرات کنندگان حقوق دو سال معوقه خود را که  30 میلیون دینار لیبی معادل 6.25 میلیون دلار است، طلب می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مجموع خسارات مالی شرکت هواپیمایی لیبی از سال 2011 تا کنون بالغ بر دو میلیارد دلار بوده است، از مسئولان این کشور خواست تا قبل از بسته شدن درهای سازمان هواپیمایی لیبی برای نجات شرکت، مداخله کنند و راه حلی برای کمک به جبران خسارات وارده به آن بیابند.

سازمان نظارت بر نهادهای دولتی لیبی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که بدهی شرکت هواپیمایی لیبی به نهادهای دولتی و خصوصی بالغ بر 72 میلیون دینار معادل 15 میلیون دلار بوده است، علاوه بر اینکه این سازمان پیگیر پیش  پرداخت به ایرباس به ارزش 37.5 میلیون دینار برای خرید شش فروند هواپیما نیست.

در پی هدف قرار گرفتن فرودگاه بین المللی طرابلس در جریان درگیری‌های مسلحانه داخلی در لیبی، بیشتر ناوگان هوایی غیرنظامی این کشور در آتش سوخت. بخش هوانوردی غیرنظامی در لیبی یکی از بخش‌هایی است که بیشتر از بقیه، از بحران‌های‌اقتصادی و سیاسی در این کشور متاثر شده است.

شرکت‌های هواپیمایی لیبیایی در نتیجه درگیری‌های داخلی در این کشور و به ویژه از زمان شیوع کرونا وارد بحران‌های مالی پیاپی شدند.

پروازهای لیبی محدود به تونس، اردن، ترکیه، مصر و عربستان سعودی است. پس از مالت، ایتالیا ممنوعیت 10 ساله استفاده از حریم هوایی ایتالیا برای هواپیماهای کشور لیبی را لغو کرده است و پروازها به این کشور از سپتامبر آینده از سر گرفته می‌شود.

حکومت وحدت ملی لیبی اقدامات متعددی برای پایان دادن به تحریم هوایی اروپا انجام داده است. در اولین سفر هیئتی از سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) به لیبی، سازمان فرودگاه‌های لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سفر مقدمه‌ای برای لغو ممنوعیت اعمال شده بر فرودگاه ها و شرکت‌های پروازی لیبی است.

کمیسیون اروپا هشت شرکت هواپیمایی لیبیایی را در بین 103 شرکتی در جهان که در فهرست سیاه خود طبقه بندی کرده، قرار داده است.

تحریم پروازهای لیبی از سوی اروپا در سال 2014 آغاز شد، زمانی که درگیری‌های مسلحانه در داخل و اطراف فرودگاه بین المللی طرابلس رخ داد و ناوگان هوایی غیرنظامی لیبی چندین بار در معرض اعمال خشونت آمیز و خرابکاری قرار گرفت که بخش هوانوردی این کشور را در بحران‌های مالی متعددی فرو برد.

شرکت هواپیمایی لیبی در سال 2010 از ناوگان هوایی با 24 فروند هواپیما برخوردار بود. طبق گفته شرکت هواپیمایی لیبی در سال 2018  این شرکت متحمل خسارات مالی متوالی به مبلغ 273.5 میلیون دینار و سایر خسارات مالی در سال 2019 بالغ بر 340 میلیون دینار شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول