اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تمام تلاشم این است تا پرچم ایران را در مباحث علمی بالا نگه دارم

علیرضا چوبینه، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که در زمینه ارگونومی فعالیت های بسیاری داشته و تمام تلاش خود را می‌کند تا پرچم و نام ایران را در مباحث علمی دنیا زنده نگه دارد.

تمام تلاشم این است تا پرچم ایران را در مباحث علمی بالا نگه دارم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در حال مطالعه مقاله ای بودم که راجع به ارگونومی توضیحاتی داده بود؛ مطالب جدید و جالب توجهی نوشته شده بود و من تا قبل از خواندن آن اطلاعات زیادی از این حرفه نداشتم.

در آن از اهمیت سلامتی و عواملی که باعث تهدید سلامتی در صورت رفتار های نادرست هنگام کار و فعالیت می‌شود صحبت شده بود، همچنین راه حل و روش های مناسب برای جلوگیری از زیان های احتمالی. 

نام محقق و نویسنده مقاله توجه ام را جلب کرد، بیشتر به آن دقت کردم و متوجه شدم این مطالب مفید از آثار دکتر علیرضا چوبینه استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که حدود ۳۰ سال تجربه کار در این زمینه را دارد و یکی از دغدغه های این استاد کشف و معرفی راهکار هایی به منظور حفظ سلامتی افراد در فعالیت های مختلف است.
 
اطلاعاتی که پیشتر کسب کردم مرا ترقیب کرد تا بیشتر با دکتر و علم ارگونومی آشنا شوم.

پس از برقراری ارتباط با دکتر از ایشان خواستم ابتدا خودشان را معرفی کنند: دکتر علی رضا چوبینه هستم متولد ۱۳۴۵و اهل شیراز؛ درحال حاضر استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستم و  نزدیک به ۳۰ سال سابقه کار دارم.

 

مدارک تحصیلی از ابتدا تا مدرک دکترا 

استاد که خود نیز مشتاق به صحبت کردن بود؛ به مدارک و میزان تحصیلاتش پرداخت و گفت: تحصیلات پایه و متوسطه را در شهر شیراز گذراندم، سال ۱۳۶۴ وارد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شدم و به مدت ۲ سال و نیم مدرک کاردانی خود در رشته بهداشت حرفه ای را گرفتم و با توجه به اینکه در آن زمان جنگ بود طرح 6 ماهه دانشجویی را در جبهه های جنگ گذراندم و بلافاصله در سال ۱۳۶۷ مقطع کارشناسی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع کردم و در سال ۱۳۷۲ مقطع کارشناسی ارشد را به پایان رساندم و فارغ‌التحصیل شدم و بعد از آن به عنوان مربی هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز استخدام شدم. 

او ادامه داد: در سال ۱۳۷۷ تحصیل در مقطع دکترای رشته بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی تهران را آغاز کردم و سال ۱۳۸۲ مدرک PhD خود را دریافت نمودم.

 

انتخاب بهداشت حرفه ای؛ زیرا  به مهندسی و مباحث ریاضی نزدیک بود 

کنجکاوانه از استاد علت انتخاب این رشته برای تحصیل را پرسیدم که پاسخ داد: در دوران تحصیل بیشتر به رشته ریاضی و مهندسی علاقه مند بودم، اما شرایط به گونه ای شد که در رشته تجربی تحصیل کردم و هنگام انتخاب رشته کنکور، رشته‌ی بهداشت حرفه‌‌ای و شغلی که به مباحث مهندسی نزدیک تر بود و دروس محاسباتی داشت را انتخاب کردم.

بهداشت حرفه ای چیست؟ 

دکتر چوبیه درخصوص رشته بهداشت حرفه ای بیشتر صحبت کرد تا با اهداف و وظایف این رشته به خوبی آشنایی شویم و گفت: هدف این رشته تامین، حفظ و ارتقا سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی شاغلین است. در واقع  این علم عوامل زیان آور و مخاطرات و آسیب های احتمالی مشاغل مختلف را شناسایی و ارزیابی می‌کند و سپس درصورت نیاز عوامل زیان آور محیط کار را از طریق روش¬های مهندسی و مدیریتی کنترل و حذف کرده و به ارتقای سلامت و بهره‌وری نیروی کار کمک می کند. 

وی ضمن اشاره به فعالیت های پژوهشی‌اش بیان کرد: در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حدود 30 سال سابقه هستم، همیشه در دوران تحصیل جزو دانشجویان ممتاز بودم و بعد از آشنایی کافی با رشته ای که انتخاب کرده بودم فعالیت هایم را در این زمینه گسترش دادم، البته بیشتر فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی‌ام بر روی علم ارگونومی که در ایران از رشته های مرتبط با بهداشت حرفهای است متمرکز بوده است. 

او ادامه داد: تاکنون نزدیک به ۱۵۰ مقاله در مجلات علمی خارجی و همچنین حدود ۸۰ مقاله در مجلات معتبر داخلی چاپ کرده‌ام، در انتخاب و نوشتن عنوان مقاله‌هایم همیشه سعی داشته‌ام نام ایران را ذکر کنم تا افرادی که در دنیا در این حوزه علمی فعالیت و تحقیق می‌کنند  بدانند که در ایران چه کارهای با کیفیتی انجام می‌شود و بتوانم پرچم ایران را در محافل علمی بین‌المللی بالا نگاه دارم. 

او افزود: حدود ۱۱۵ طرح تحقیقاتی مصوب و طرح های ارتباط با صنعت در صنایع بزرگ و مادر کشور را اجرا کرده‌ام، ۱۱ مورد ثبت اختراع در حوزه ارگونومی دارم که دو مورد آن نیز به مرحله تولید رسیده است، همچنین نزدیک به ۹۰ پایان‌نامه در مقاطع تحصیلات تکمیلی را سرپرستی کرده‌ام که برخی از آنها در زمره طرح‌های تاثیرگذار شناخته شده و جوایزی را دریافت نموده‌اند.

 

معرفی به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی

چوبینه درخصوص کتاب هایی که تالیف و ترجمه کرده صحبت کرد و اظهار داشت: تاکنون ۱۷ عنوان کتاب ترجمه و تالیف نموده‌ام؛  اولین کتابی که در رابطه با مباحث تخصصی رشته‌ام ترجمه کردم در سال ۱۳۷۵ منتشر شد،  در دوران کرونا که دورکاری رواج پیدا کرده بود با همکاری یکی از دستیاران جوانم کتابی نوشتیم با عنوان "ارگونومی در دورکاری و کار همراه" که موضوع آن در رابطه با کاربرد اصول ارگونومی در کار با دستگاه‌های ارتباطی اطلاعات همچون گوشی هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ بود که به صورت عام‌المنفعه چاپ و منتشر کردیم و رایگان در اختیار گذاشتیم تا بتوانیم از آسیب های ناشی از کار با اینگونه وسایل در دورکاری جلوگیری کنیم و رسالت خود و حوزه علمی خود را دوران کرونا انجام دهیم. 

او اضافه کرد: آخرین کتابی که به صورت تیمی  با کمک یکی از دستیاران جوانم و ۴۰ نویسنده دیگر از سراسر کشور تالیف و ویرایش علمی کردیم "مبانی ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی" نام دارد که در سال ۱۴۰۰ به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در حوزه علوم کاربردی معرفی شد و از طرف رئیس جمهور جایزه دریافت کردیم.

 

برنده یکی از معتبرترین جوایز بین‌المللی حوزه ارگونومی از انگلستان

استاد اندکی بیشتر به موفقیت‌ها و کسب جوایز پژوهشی اش پرداخت و گفت: در نوبت‌های پی‌درپی پژوهشگر فعال و برتر دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز شدم و در سال‌های ۸۷ ، ۹۱ و ۹۶ پژوهشگر و فناور برتر در جشنواره‌های شکوفایی و نوآوری استان فارس شدم،  در سال ۸۱ دانشجوی نمونه کشوری در حوزه علوم پزشکی در مقطع دکترای تخصصی شدم و از طرف رئیس جمهور وقت جوایز ارزشمندی دریافت نمودم، همچنین پایان نامه مقطع PhDام در سال ۸۴ برگزیده نهمین دوره جشنواره انتخاب پایان‌نامه سال دانشجویی در گروه علوم پزشکی شد و جوایز نفیسی از وزیر علوم و تحقیقات وقت دریافت نمود. 

دکتر ادامه داد: در سال ۸۳ در دهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی موفق به کسب عنوان محقق برتر در گروه علوم بهداشتی شدم و جوایزی را از دست رئیس جمهور وقت دریافت کردم، در سال ۲۰۲۲ نیز برنده جایزه ( Lifetime Achievement Award for Academic Research ) از کشور انگلستان که یکی از معتبرترین جوایز بین‌المللی حوزه ارگونومی در دنیاست شدم.

از استاد نظرشان راجع به مهاجرت و اینکه چرا در وطنشان باتوجه به سابقه و فعالیت هایشان مانده اند پرسیدم. 

در پاسخ به این سئوال به یاد سروده‌ای از استاد فقید خسرو فرشیدورد می‌افتم که بیت اول آن‌را ذکر می کنم:
این خانه قشنگ است ولی خانه من نیست     

این خاک چه زیباست ولی خاک وطن نیست

من در یک فرصت مطالعاتی که در کشور سوئد بودم، هنگامی که میخواستم به کشورم بازگردم افراد زیادی به من می‌گفتند چرا می‌خواهی باز گردی؟ پاسخم این بود که به کشورم  و مردم سرزمینم تعهد دارم!  باید از علم و دانشم در جهت پیشرفت این آب و خاک استفاده کنم، منصفانه و عادلانه نیست که جلای وطن کنم و آنرا تنها بگذارم.

وی ادامه داد: ماندم تا با وجود تمام ناملایمات و کمبودها در حد توان و تخصصم به اعتلای ایران عزیز کمک کنم و نقش خود را در پیشرفت و بهتر شدن وضعیت کشورم ایفا نمایم، هیچگاه نتوانستم عرق ملی گرایی‌ام را زیر پا بگذارم و تنها به خود و خانواده خود بیاندیشم، بسیار امیدوارم که روز به روز شرایط کشور بهتر شود و همگی شرایط به سامان و مطلوب را تجربه کنیم.

از تمام فرصت های زندگی ام بهره برده ام

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از رمز موفقیتش صحبت کرد و گفت: الان که فکر‌ میکنم می‌بینم که من برای ساختن خود از تمام فرصت‌های زندگی‌ام بهترین استفاده را کرده‌ام و وقتی به گذشته نگاه می‌کنم هیچگاه حسرتی نمی‌خورم و کوششی نبوده که برای رسیدن به اهدافم انجام نداده باشم، همیشه در تلاش‌ و هدفمند بوده‌ام و برای دستیابی به آن ثبات قدم، استحکام و مقاومت داشته‌ام.

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول