اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

حبوبات مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود

رییس موسسه تحقیقات نهال و بذر کرج، گفت: در حال حاضر در زمینه هسته‌های اولیه بذر غلات و گندم حدود ۹۸ درصد، ذرت ۸۷درصد، در زمینه سورگوم، حبوبات و گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰درصد خودکفا هستیم.

حبوبات مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود

محمد زمانیان، رییس موسسه تحقیقات نهال و بذر کرج، در حاشیه تور رسانه‌ای که همزمان با ایام روز خبرنگار صورت گرفت، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، ضمن تبریک روز خبرنگار، با بیان اینکه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج دو رسالت مهم دارد، گفت: این دو رسالت مهم در زمینه تحقیقات دارد یکی از رسالت‌ها تهیه، تولید و معرفی ارقام جدید محصولات زراعی جدید است.

وی با اشاره به اینکه با قدمت پیشینه‌ای که موسسه دارد توانسته ۶۰۰ رقم محصول به جامعه کشاورزی معرفی کنیم، افزود: ۵۰ رقم از محصولات مربوط به ۴۰سال بعد از انقلاب اسلامی ایران است.

زمانیان ادامه داد: درحال حاضر میانگین ارقام اصلاح معرفی شده توسط موسسه ۱۵ رقم است.

وی در خصوص رسالت دوم موسسه، بیان کرد: تولید هسته‌های اولیه بذر محصولات زراعی است که در سال گذشته هزار و سیصد تن بذر اولیه محصولات را تولید کنیم.

زمانیان اشاره‌ای به این موضوع که میزان بذر تولید شده می‌تواند از ارزی که از کشور خارج می‌شود جلوگیری کند، کرد و افزود: همچنین موسسه را در خود کفایی محصولات کمک می‌کند. 

وی بیان کرد: در حال حاضر در زمینه هسته‌های اولیه بذر غلات، گندم،و... حدود ۹۸ درصد، ذرت ۸۷درصد، در زمینه سورگوم، حبوبات و گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰درصد خودکفا هستیم.

زمانیان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی وظیفه تأمین امنیت پایدار غذایی با اتکا بر تولید ملی، استفاده بهینه و کارآمد از منابع تولید، حفاظت از منابع طبیعی تجدیدشونده و افزایش درآمد کشاورزان را بر عهده دارد، تصریح کرد: در حال حاضر این بخش در مسیر انجام وظایف ذاتی خود با بحران ها و چالش‌هایی مواجه است.

وی افزود: بحران کم آبی، تهدید و چالش جدی بخش کشاورزی، ناپایداری منابع کشاورزی و پایین بودن بهره‌وری زمین، آب و انرژی از جمله چالش‌های رو به رو است.

زمانیان در خصوص مهم‌ترین اهداف و وظایف بخش های تحقیقاتی موسسه، گفت: مهم‌ترین اهداف طراحی و اجرای تحقیقات کاربردی، تولید هسته‌های اولیه بذور محصوالت استراتژ ی ک و کنترل آن‌ها،مدیر یت منابع ژنی و ذخایر توارثی، کمک به فعالیت های آموزشی و ترویجی و پژوهش و فناوری است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول