اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

تاثیر دریاچه اطراف شهر در فرونشست خیابان های شهر لالی

میلیاردها مترمکعب از آب دریاچه گتوند در فاصله ای کمتر از ۵ کیلومتر از شهر لالی قرار دارد به طوری که برگشت آب و پیشرفت دریاچه در خشکی این فاصله را در برخی از مناطق کمتر هم کرده است

تاثیر دریاچه اطراف شهر در فرونشست خیابان های شهر لالی

به گزارش خبرگزاری فارس از لالی این روزها هر مسافری که از لالی خارج و یا به آن وارد می شود متوجه حجم انبوه افزایش آب در سطح دریاچه سد گتوند می شود به طوری که در محل های متفاوتی از مسیر جاده لالی تا هفت شهیدان مناظر متفاوتی نسبت به گذشته به وجود آمده است .

از سراشیبی معروف به منطقه هفت شهیدان که مناظر دریاچه دیده می شود پیشرفت آب در خشکی کاملا مشهود است و همچنین نزدیک شدن آب دریاچه به روستاهایی که نزدیک سه راهی عنبر قرار دارند .

واضح ترین تصاویر از این افزایش آب را می توان زیر پل کابلی بزرگ لالی دید که مانند یک خط کش بالا و پایین شدن سطح دریاچه را نمایش می دهد و نزدیک شدن سطح آب به عرشه پل در روزهای اخیر کم سابقه بوده به طوری که از بدو تاسیس پل تا امروز این حجم از آب کمتر دیده شده است .

 میلیاردها مترمکعب از آب دریاچه گتوند در فاصله ای کمتر از ۵ کیلومتر از شهر لالی قرار دارد به طوری که برگشت آب و پیشرفت دریاچه در خشکی این فاصله را در برخی از مناطق کمتر هم کرده است و می توان گفت نزدیک ترین نقطه از دریاچه به شهر در محل اولین تونل در جاده قرار دارد که به واسطه آب گیری های اخیر پیشرفت های محسوسی داشته است .

 برخی معتقدند با توجه به سازند گچی موجود در زیر شهر لالی و وجود شبکه های متعدد ، حجم عظیم آب دریاچه به دلیل مسافت خیلی کم به این شبکه های زیر زمینی نفوذ کرده و موجب فرونشست های متعددی در سطح نقاط مختلف شهر شده است .

 قرار بود یک تیم علمی با بررسی های دقیق این موضوع را روشن کند که با توجه به نزدیکی آب دریاچه به شهر لالی آیا این آب به لایه های زیرین شهر نفوذ کرده است یا خیر که متاسفانه به دلایل نامعلومی این تحقیقات که مشمول اعتباراتی هم می شد متوقف و انجام آن لغو شد.

هر چند فرونشست های متعددی که در سال های اخیر رخ داده در بیشتر موارد متوجه شبکه فرسوده آب رسانی شهری بوده که با شکستگی های متعدد این حوادث را پیش می آورد اما بررسی این موضوع نیز یک ضرورتی است که می تواند از هر گونه حادثه احتمالی پیشگیری کند .

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول