اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

اسکندری: توسعه روابط با عربستان معادلات انتقال قدرت از غرب به شرق را تسریع می‌کند

کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان گفت: توسعه روابط ایران و عربستان معادلات انتقال قدرت از غرب به شرق را تسریع می‌کند.

اسکندری: توسعه روابط با عربستان معادلات انتقال قدرت از غرب به شرق را تسریع می‌کند

صالح اسکندری کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان که دعوت فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه این کشور صورت گرفته، گفت: جابجایی صفحات تکتونیکی ژئوپلتیک جهان از غرب به شرق در هزاره سوم و انتقال قدرت و ثروت از آمریکا و اروپا به چین، روسیه، هند و ... در اغلب اسناد آینده پژوهی بین المللی و اسناد امنیت ملی کشورها به انحاء مختلف تبیین شده است اما یک نکته مهم در اغلب این اسناد این است که در برخورد این صفحات تکتونیکی که زلزله های سیاسی و امنیتی رخ می دهد نقش برخی کشورهای متوسط که اتفاقا در هارت لند جهان واقع هستند می تواند ورق بازی را به نفع شرق و یا غرب بچرخانند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در جریان جنگ اوکراین به عنوان یکی از زلزله های امنیتی برگ برنده روسیه تمایل برخی کشورهای شرقی به جلوگیری از توسعه پیمان آتلانتیک شمالی به شرق بود و الا به اذعان کشورهای اروپایی پس از چند ماه از شروع جنگ اغلب برآوردها این بود که زرادخانه‌های روسیه خالی شده و جنگ جنبه فرسایشی پیدا خواهد کرد.

اسکندری تاکید کرد: بر این اساس توسعه روابط ایران و عربستان که اتفاقا در هارتلند جهان واقع هستند می تواند در زلزله های سیاسی و امنیتی که ناشی از برخورد صفحات تکتونیکی ژئوپلتیک شرق و غرب هستند بسیار تعیین کننده باشد.

وی ادامه داد: حداقل از دو دهه گذشته با آغاز قرن بیست و یکم صهیونیست ها با درک این واقعیت تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا تحت لوای پروژه عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی مانع از این اتحاد استراتژیک بین کشورهای تعیین کننده در هارتلند جهان شوند.
در واقع این غده سرطانی مامور پاشیدن بذر نفاق و تفرقه بین کشورهای مسلمان این منطقه مهم بوده و هست.

این استاد  دانشگاه تاکید کرد: اگر اسناد امنیت ملی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از نیمه دوم قرن بیستم را با درک مضامین پنهان مطالعه کنیم مشخص می شود که اساسا یکی از اهداف اصلی تاسیس رژیم صهیونیستی در ۱۹۴۸ ممانعت از اتحاد استراتژیک کشورهای مسلمان در غرب آسیا و شمال آفریقا است.

وی ادامه داد: از همین روست که بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در بیست و چهارم مرداد ماه سال ۵۸ در دیدار با هیاتی از مقامات کشور سوریه از جمله عبدالحلیم خَدام (معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه وقت)، به این گزاره استراتژیک اینگونه اشاره می کنند که: " برای من یک مطلب به شکل معماست و آن این است که همۀ دوَل اسلامیّه و ملتهای اسلام می‌دانند که این درد چیست، می‌دانند که دستهای اجانب در بین است که اینها را متفرق از هم بکند، می‌بینند که با این تفرقه‌ها ضعف و نابودی نصیب آنها می‌شود، می‌بینند که یک دولت پوشالی اسرائیل در مقابل مسلمین ایستاده ـ که اگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند او را سیل می‌برد ـ مع‌ذلک در مقابل او زبون هستند. معما این است که با اینکه اینها را می‌دانند ، چرا با علاج قطعی، که آن اتحاد و اتفاق است روی نمی‌آورند؟"

اسکندری یادآور شد: توسعه روابط ایران و عربستان معادلات انتقال قدرت از غرب به شرق تسریع می کند و ریاض هم با درک این واقعیت در پی نزدیکی بیشتر به چین و روسیه است.
اینکه چین واسط بهبود روابط تهران و ریاض می شود یکی از فکت های تایید این مدعاست.
بنابراین روابط ایران و عربستان و به تبع آن سایر کشورهای عربی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به خصوص مصر کاملا استراتژیک است و دولت سیزدهم با درک دقیقی از این واقعیت به دنبال احیای این روابط هستند.

وی افزود: در دولت گذشته شاهد ۸ سال توقف در دیپلماسی استراتژیک جمهوری اسلامی بودیم. توسعه روابط با شرق و کشورهای منطقه در دیپلماسی ظریف و سایر وزارت خانه‌ های مهم دولت روحانی  جایی نداشت و به گفته یکی از دیپلمات های روسی هتل های لندن و پاریس برای مقامات ایرانی بسیار گرم تر از هتل های سن پترزبورگ، مسکو، پکن و شانگهای بود.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل گفت: ۸ سال دیپلماسی التماسی نسبت به غرب بر خلاف تمام معادلات استراتژیک جهانی و انتقال قدرت از شرق به غرب یک خطای راهبردی نابخشودنی بود که اگر امروز باعث و بانیان آن در محاکمه افکار عمومی برای آن پاسخی نداشته باشند قطعا باید محاکمه قضایی شوند. 

وی گفت: امروز که دیپلماسی به عنوان یک سیاست عملیاتی مبتنی بر استراتژی ها و اهداف ملی کشور است به مرور شاهد ظهور دستاوردها و احقاق حقوق حقه مردم ایران نظیر آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی و یا فروش بیش از یک میلیون ششصد هزار بشکه نفت که همه پول آن هم به کشور برمی گردد، هستیم.

اسکندری در پایان اظهار داشت: این روند احتمالا در دوسال آینده این دولت نیز ادامه پیدا خواهد کرد و ما شاهد دسترسی کشور به سایر منابع نیز خواهیم بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول