اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

برگزاری سمینار علمی علامه مجلسی در بزرگداشت این عالم

در این سمینار یک روزه علمی ۳ تن از اساتید حوزه و دانشگاه در موضوع‌های زمانه علامه مجلسی، عقلانیت فلسفی و تمایلات اخباری و اصولی سخنرانی کردند.

برگزاری سمینار علمی علامه مجلسی در بزرگداشت این عالم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان،  به مناسبت سالروز درگذشت علامه محمد باقر مجلسی، سمینار علمی علامه مجلسی با حضور جمعی از علما، شخصیت‌ها، طلاب حوزه علمیه و برخی از مسؤولان استان در مقبره این عالم در اصفهان برگزار شد.

این سمینار را مجموعه فرهنگی مقبره علامه مجلسی در سالروز درگذشت این عالم برگزار کرد. علامه مجلسی از انگشت شمار اندیشمندانی است که بیشترین تاثیر را در دوره تمدنی صفویان داشته است.

در این سمینار یک روزه علمی ۳ تن از اساتید حوزه و دانشگاه از جمله علی کرباسی زاده عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، سید مهدی امامی جمعه عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان و حجت السلام مجید هادیزاده رئیس آموزش تخصصی حوزه علمیه اصفهان  در موضوع‌های زمانه علامه مجلسی، عقلانیت فلسفی و تمایلات اخباری و اصولی سخنرانی کردند.

محمدباقر مجلسی معروف به‌علامه مجلسی یا مجلسی دوم، از محدثان و فقیهان مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری بود. علامه مجلسی از میان شاخه‌های علوم اسلامی بیش از همه به حدیث‌نگاری علاقه داشت و به اخباریان نزدیک بود. مشهورترین کتاب او، مجموعه پرحجم حدیثی به نام بحارالانوار است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه معرفت دینی داشت.

او با تربیت شاگردان و آثار پرتعداد خود که بسیاری از آنها را به زبان فارسی و برای استفاده عموم مردم نگاشت، بر فرهنگ شیعی و روش‌های علمی علمای پس از خود تأثیر گذاشت. وی به دلیل همکاری با حکومت صفویان و نقش بارز سیاسی و اجتماعی‌اش در آن دوران از شهرت زیادی برخوردار است. وی منتقد صوفیه بود و با تصوف خانقاهی مخالفت می‌ورزید. مجلسی در دوران سلطنت شاه سلیمان صفوی به مقام «شیخ الاسلام» رسید و در دوران سلطان حسین صفوی صاحب نفوذ بود.

مجلسی در سال ۱۰۳۷ هجری قمری در اصفهان به دنیا آمد. پدرش محمد تقی مجلسی مشهور به مجلسی اول از بزرگان و مجتهدان سرشناس عصر خویش و از شاگردان شیخ بهایی، ملا عبدالله شوشتری و میرداماد بود. مادرش، دختر صدرالدین محمد عاشوری قمی است که از خاندان علم و فضیلت به شمار می‌روند.

محمدباقر مجلسی در شب ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۰ هجری قمری در سن ۷۳ سالگی در اصفهان از دنیا رفت. پیکر او بنا بر وصیتش در کنار مسجد جامع اصفهان و در جوار پدرش به خاک سپرده شد. 

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول