اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هیأت عمان بازگشت؛ هیأت سعودی در راه صنعاء؛ مذاکرات یمن به کجا رسید؟

منابع مطلع می‌گویند مذاکرات هیأت میانجیگر عمان در صنعاء، در چند موضوع به نتایجی رسیده و قرار است هیأتی از عربستان با موافقت آمریکا برای امضای توافق به صنعاء برود. هنوز صنعاء این خبرها را تأیید نکرده است.

هیأت عمان بازگشت؛ هیأت سعودی در راه صنعاء؛ مذاکرات یمن به کجا رسید؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روز پنجشنبه (۲۶ مرداد) هیأتی از عُمان که میانجیگری مذاکرات صنعاء و ریاض را برای حل بحران یمن و پایان دادن به تجاوز نظامی ائتلاف سعودی-آمریکایی به این کشور را بر عهده دارد، به صنعاء سفر کرد و امروز شنبه به مسقط بازگشت. 

سفر هیأت عمانی به صنعاء

وبگاه خبری شبکه المسیره یمن گزارش کرد، «هیأت میانجیگر عمان پنجشنبه و چند روز پس از هشدار شدیداللحن سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر [معنوی] انقلاب یمن به کشورهای متجاوز وارد صنعاء شد. عبدالملک بشدت هشدار داد که وقت‌کشی و فریب باید تمام و حق مردم یمن یا با مذاکره یا به زور باید داده شود؛ هشداری که صنعاء می‌گوید آب راکد را به حرکت درآورد» و هیأتی از عمان با عنوان احیای روند مذاکره به یمن سفر کرد».

«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در مطلبی که در شبکه اجتمای «ایکس» (توییتر سابق) منتشر کرد گفت، هدف سفر هیأت عمانی به صنعاء، «عبور از وقفه و گره‌ای بود که در پرونده امور انسانی فوری و دارای اولویت» بود. «به میانجیگر عمانی فرصت داده شد تا آبهای راکد را به حرکت در آورد تا از گره پیش آمده در پرونده امور انسانی... عبور شود؛ از جمله این گره‌ها، پرداخت حقوق [کارکنان دولت] و آزادی اسرا و بازگشایی فرودگاه و بندر و رفع محاصره به شکل کلی و توقف تجاوز و خروج نیروهای خارجی و بازسازی و جبران خسارت و تحقق صلح عادلانه است». 

محمد عبدالسلام رئیس هیأت مذاکره کننده یمنی نیز در توییتی نوشت، «اگر روند مذاکرات، با اجرای بندهای مربوط به امور انسانی آغاز نشود، نمی‌توان به نیت مثبت طرف آخر پی برد. باید این امر با بهبود بخشیدن به وضعیت فرودگاه، بندرها و برداشتن بسیاری از موانع آغاز شود زیرا محاصره هنوز در همه سطوح برقرار است». 

نتیجه مذاکرات؛ توافق روی سه مسئله

وبگاه خبری المشهد الیمنی امروز در خصوص نتیجه مذاکرات هیأت عمانی نوشت، یک منبع مطلع در صنعاء می‌گوید هیأت عمان بعد از توافق با صنعاء در خصوص پرونده‌های انسانی و اقتصادی، به مسقط بازمی‌گردد. این هیأت با صنعاء درباره تعیین مقاصد جدیدی برای پروازها از فرودگاه صنعاء و افزایش تعداد سفرها از این فرودگاه و بازگشایی برخی مسیرهای زمینی در استان‌های الجوف، مأرب و الضالع توافق حاصل شد. 

به ادعای این منبع، در خصوص پرداخت حقوق‌ها و تمدید مدت آتش‌بس بحث مفصلی انجام شده و در خصوص تعز توافقی حاصل نشده است. این منبع همچنین گفته، صنعاء بر خلاف مواضع قبلی، از خود نرمش نشان داده است. لذا صنعاء برای لغو ممنوعیت از صادرات مشتقات نفتی در مقابل تسهیلاتی که برای بندر الحدیده (در غرب یمن) و فرودگاه صنعاء و موضوع حقوق‌ها ارائه می‌شود، اعلام آمادگی کرده است.

در خصوص تداوم آتش‌بس، صنعاء به شرط مذاکره در این خصوص با «ائتلاف عربی» (ائتلاف متجاوز به یمن) اعلام آمادگی کرده و در خصوص پرونده اسرا و بازداشتی‌ها بزودی گشایشی رخ خواهد داد چرا که مذاکراتش از سر گرفته شده است. این منبع گفت، مذاکرات هیأت عمان و سران در صنعاء را ایران نیز پیگیری کرده است. 

هیأت سعودی در مسیر صنعاء با توافق آمریکا-انگلیس

امروز شنبه همزمان با خبرهای تاییدنشده درباره بازگشت هیأت عمانی به مسقط و توافق بر سر چند مورد که هنوز منابع صنعاء چنین خبری را تأیید نکرده‌اند، برخی پایگاه‌های خبری یمنی نیز از سفر قریب الوقوع یک هیأت سعودی به یمن خبر دادند. 

وبگاه خبری «یمنی بوست» امروز گزارش کرد که یک هیأت بلندپایه سعودی قرار است امروز شنبه و تا ساعاتی دیگر و به ریاست «محمد آل جابر» سفیر عربستان در یمن وارد صنعاء شود. این وبگاه خبری به نقل از منابع مطلع نوشت، سفیر سعودی گفته که در گفت‌وگوها حاضر نمیشود و صرفا برای امضای تفاهمی که یک نسخه از آن برای ریاض ارسال شده باشد، به صنعاء خواهد رفت. 

وبگاه خبری مساحه نت یمن نیز نوشت، منابع مطلع میگویند که تفاهم شده که توافق اواخر ماه رمضان، به شکل فوری اجرایی شود. هیأت عمان نیز به یک پیش‌نویس با مسئولان صنعاء رسیده و یک نسخه از این پیش نویس برای عربستان سعودی ارسال شده و هیأتی از عربستان نیز عصر امروز وارد صنعاء خواهد شد.

به ادعای این منابع، جلسات فشرده‌ای شب گذشته برگزار شده و قرار است هیأتی سعودی با موافقت آمریکا و انگلیس و تحفظ امارات، برای امضای توافق به صنعاء برود. 

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول