اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

دفاع مقدس سبک زندگی اسلامی ایرانی را به دنیا معرفی کرد

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه دفاع مقدس مقدس سبک زندگی اسلامی ایرانی را به دنیا معرفی کرد، گفت: شهدا و رزمندگان ما در دفاع مقدس نگاه انسانی و تراز انقلاب اسلامی را در مصادیق مختلف تبلور بخشیدند.

دفاع مقدس سبک زندگی اسلامی ایرانی را به دنیا معرفی کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، علی‌اصغر جعفری در نشست رونمایی از پوستر بیست‌ویکمین دوره‌ی جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، گفت: دوران دفاع مقدس بی‌شک افتخارآمیزترین دوران تاریخ ملت ایران است؛ در این جنگ نابرابر درحالی که دشمن با تمام ظرفیت و با بهره‌گیری از حامیان استکباری خود وارد میدان شده بود، در مقابل ملت ایران شکست خورد و ملت ما برخلاف جنگ‌هایی که به قراردادهایی چون ترکمنچای ختم شد و تحقیری که از قرارداد متحمل شده بود، پیروز شد و همین مساله سبب شد تا خاطرات دفاع مقدس سرشار از عزت و افتخار برای کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس یک دفاع انسانی بود و کسانی که در این دوران جنگیدند، با اعتقاد و نگاه انسانی جنگیدند، افزود: به‌رغم خباثت دشمن در جنگ تحمیلی، ایران از حمله به شهر‌ها پرهیز کرد و در شرایطی که دشمن شهر‌های ما را موشک‌باران می‌کرد و به زمین فوتبال و مدارس و بیمارستان‌های ما حمله می‌کرد، تنها به مراکز نظامی حمله می‌کردیم؛ در همین راستا نوع برخورد ما با اسیران موجب شده بود اکثر اسیران عراقی در خاک کشورمان باسواد شوند و حرفه بیاموزند و خیلی از آن‌ها عضو سپاه بدر شدند و ایران را ترک نکردند.

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: این‌ها تفاوت‌های جنگ ما بود بنابراین دفاع مقدس ما سبک زندگی اسلامی ایرانی را به دنیا معرفی کرد؛ شهدا و رزمندگان ما در دفاع مقدس نگاه انسانی و تراز انقلاب اسلامی را در مصادیق مختلف تبلور بخشیدند، این‌ها بحث‌های مهمی‌ است که باید در ادبیات جاری شوند و دلیل اینکه ما در جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس فعالیت می‌کنیم، این اهمیت است.

جعفری بیان کرد: دفاع مقدس توانست گونه‌های مختلفی را از هنر و ادبیات ایجاد کند؛ ادبیات را جلا ببخشد و در عرصه ادبیات یک روح مجددی را در کالبد جامعه تزریق و زبان حماسه را باز کند؛ این‌ها توفیقات بزرگی است که فراهم شد، برای حفظ این درس‌ها باید مجاهدت و تلاش کنیم و برنامه‌های مانا و الهام‌بخشی را تدوین کرده تا بتوانیم افق‌های جدیدی را باز و به نسل جوان معرفی کنیم.

وی، جایزه ملی کتاب دفاع مقدس را از جمله افق‌های بلندی دانست که می‌تواند در معرفی آن دوران موثر باشد و ادامه داد: به‌رغم کاستی‌هایی که درخصوص جایزه کتاب دفاع مقدس وجود دارد، معتقدیم این رویداد ادبی از نظر قدمت، گستره، اثرگذاری، موج‌آفرینی و الهام‌بخشی جزو جشنواره‌های شاخص ملی و منطقه‌ای است؛ چراکه چنین رویدادی با این حجم، سابقه ندارد هرچند نواقصی وجود دارد که باید برطرف شود. ما بعد از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران چنین جایزه‌ای با این تراز را نمی‌شناسیم؛ این جایزه شاید برخی امتیازات را برای نویسندگان و پدیدآورندگان نداشته باشد، اما اهمیت و جایگاه آن بسیار بالاست.

جعفری، ارزیابی حدود چهار هزار کتاب در این رویداد را یک کار بزرگ دانست و گفت: بررسی چهار هزار کتاب در جایزه کتاب سال دفاع مقدس نشان می‌دهد ما چه تعداد مهمی از نویسندگان در موضوع دفاع مقدس داریم که این مسئله خودش یک ثروت بزرگ است و ما نباید از این ثروت غافل شویم. معتقدم ما در موضوع کتاب باید به همه زنجیره‌ی تولید آن توجه کنیم و از تالیف تا تحقیق و مولف، طراح و ویراستار و مدیر فرهنگی و همه کسانی که در خلق آثار موثرند مورد توجه باشند چون یک مجموعه در این کار بزرگ نقش دارند.

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه این رویداد حتما یک پیوست رسانه‌ای داشته باشد و از امروز تا روز اختتامیه آن را ارائه دهد، در موضوع ترجمه اشکال ما ترجمه کتاب‌هایی است که خودمان نگارش کرده‌ایم؛ دنیا این شیوه را از ما نمی‌پذیرد بلکه باید برای جامعه هدف متناسب با نیاز و ساختار ذهنی و اعتقادی‌اش کتاب بنویسیم، باید در موضوع ترجمه اگر در آمریکای‌ لاتین قصد داریم کار کنیم نیاز‌های آن خطه را بشناسیم و کتاب متناسب آن‌ها بنویسیم و توسط ناشر بومی خودشان چاپ کنیم.

جعفری توجه به‌بخش بین‌الملل جایزه کتاب سال دفاع مقدس را مهم دانست و تاکید کرد: ما در ایران اسلامی مدعی گام برداشتن برای ساخت یک تمدن نوین هستیم و نمی‌توانیم فقط جریان فرهنگی ملی را پیش ببریم بلکه باید جریان‌سازی فرهنگی کنیم و در این بستر مدل‌سازی صورت گیرد لذا بخش بین‌الملل و مقاومت جشنواره مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد، در بحث حمایت‌ها در این جایزه باید بخشی از حمایت متوجه چاپ و توزیع آثار باشد؛ لذا در جایزه کتاب سال دفاع مقدس باید یک حمایت جامع و ترویج کتاب خوب با معرفی آثار برتر صورت گیرد.

وی موج‌آفرینی را یکی از اهداف مهم این جایزه دانست و با پیشنهاد ایجاد سفارش تولید کتاب برای موج‌آفرینی در حوزه نشر دفاع مقدس گفت: ضرورت‌های اجتماعی، فرهنگی و بین‌المللی باید احصا شده و پروژه‌های تولید کتاب به افراد توانمند سپرده شود تا جشنواره کتاب سال دفاع مقدس آثار ویژه‌ای که به سفارش خودش تولید شده است را مورد تجلیل قرار دهد، ما در این رویداد باید بعد علمی رویداد را تقویت کنیم لذا لازم است دبیرخانه دائمی جشنواره تاسیس شود.

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: جایزه کتاب سال دفاع مقدس مهم‌ترین ابزار برای جلوگیری از انحراف و تحریف دفاع مقدس است؛ این بخش باید به‌قوت دنبال شود. ما در حوزه کودک و نوجوان و رمان کم‌کاری بوده‌ایم که باید این حوزه تقویت شود و به برکت جشنواره مورد حمایت قرار گیرد و نویسندگان انگیزه حضور پیدا کنند. 

پایان پیام/ ۶۸۰۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول