اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

راه‌اندازی ۳۱ خط تولید دارو در دولت سیزدهم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۳۱ خط تولید دارو در دولت سیزدهم راه‌اندازی شد و ۶۹ داروی جدید به بازار آمد و ۱۵۹ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در حوزه صادرات داشتیم.

راه‌اندازی ۳۱ خط تولید دارو در دولت سیزدهم

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس،  بهرام عین اللهی در مراسم روز داروساز در ستاد وزارت بهداشت افزود: دولت سیزدهم ضد فساد است، افراد شاغل در سازمان و غذا باید در برابر فساد ساکت نمانند و منتظر نباشند که کسی آن را کشف کند.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی سازمان غذا و دارو باید فعال باشد زیرا نباید یک داروی سرطانی به چندین برابر در بازار آزاد به فروش برسد و باید سازمان بازرسی این سازمان به این موضوع رسیدگی کند.

به گفته وی، توان تولید دارو در کشور بسیار بالاست، ولی در بسیاری از استان‌ها تولید دارو وجود ندارد، در حالیکه نباید اینطور باشد، باید در این زمینه برنامه ریزی شود و مردم را وارد صحنه کنیم زیرا اکثر منابع مالی آنها وارد صنعت دارویی نمی شود در حالیکه می تواند مشکلات ما را برطرف کند.

صورت بازنگری درسی داروسازی

وزیر بهداشت تاکید کرد: برنامه درسی دانشکده داروسازی را باید بازنگری کنیم و دوره های عملی تولید بصورت اجباری برگزار شود، مخالف افزایش داروخانه نیستیم ولی باید متناسب با تولید باشد.

وی تصریح کرد: سیستم فناوری اطلاعات دارویی از زنجیره تولید تا پخش، میزان مصرف و غیره باید ثبت شود، به جهشی در این حوزه لازم داریم، ارتباط کارخانه های تولید با سازمان غذا و دارو باید مستمر باشد.

وزیر بهداشت گفت: در تولید انواع و اقسام داروهای شیمیایی، واکسن (تولید ۶ واکسن کرونا) و غیره توانمندی داشته ایم اما در تولید پلاسما ضعیف هستیم و دانشکده داروسازی بدون تولید به درد نمی خورد و باید وارد کار شود.

وی اظهار داشت: در بحث بایوتکنولوژی و نانو فناوری فعال هستیم، با همه مشکلات، تحریم ها و غیره توانستیم به ۹۹ درصد تولید داروهای داخلی برسیم و در تولید مواد اولیه راه بیشتری داریم.

عین اللهی تاکید کرد: در تولید مواد اولیه خوب کار کردیم که لازم است گسترش یابد.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده تجهیزات پزشکی ۹ درصد است، گفت: با تلاش های انجام شده این میزان به یک درصد و حقوق گمرکی نیز به یک درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه دارونامه فارماکوپه شناسنامه دارویی کشور است، گفت: داروهای جدید نیز باید در لیست این دارونامه آورده شود و در حوزه داروهای سنتی نیز تلاش بیشتری شود.

وی افزود: به عنوان مثال استامینوفن بیشترین داروی مصرفی در کشور است که داروی سنتی می تواند جایگزین آن شود.

وزیر بهداشت گفت: ۱۸۰ کارخانه دارویی، ۶۵ تولید کننده مواداولیه دارویی و ۶۲ شرکت پخش داریم که باید این شرکت ها الکترونیکی و رصد شوند.

وی با اشاره به حمایت وزارت بهداشت از شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: از هزار و ۲۸۵ شرکت دانش بنیان حوزه سلامت، ۴۰ درصد در حوزه دارو کار می کنند البته باید کیفیت داروهای این شرکت ها بالاتر از داروهای وارداتی باشد.

وی افزود: در حوزه دارویی دانشمندان زیر یک درصد جهان را داریم که ۲۵۷ دانشمند کشور ۲۷ درصد داروساز هستند واین نشان دهنده توان بالقوه دانشکده های داروسازی در تولید علم است و باید این علم مورد بهره برداری قرار گیرد.

عین الهی با اشاره به تصویب تعرفه خدمات دارویی گفت: این در جهت حمایت از داروسازان کشور است و بحث دیپلماسی سلامت نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا بسیاری از کشورهای جهان به دنبال برقراری تعاملات بوده درخواست دارو دارند.

وی تاکید کرد: امروزه می توانیم در صادرات دارو و تجهیزات پزشکی موفقیت های بزرگی داشته باشیم، در کشورهای عراق، سوریه، ونزوئلا و غیره از کیفیت بالای داروهای ایرانی سخن می گویند و افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات داشتیم که ارز آوری خوبی داشته است.

وی گفت: باید در جهت بازسازی و مدرن شدن کارخانه های داروسازی کار کنیم و با وزارت صمت وارد عمل می شویم تا به روزترین دستگاه‌ها را برای تولید دارو داشته باشیم.

طرح دارویار سختی زیادی داشت

وی تاکید کرد: طرح دارویار قیمت واقعی دارو را مشخص کرد و ۶۲ درصد قاچاق دارو را کاهش داد، سال گذشته نسبت به امسال آنتی بیوتیک، سرم به وفور داریم ولی باز هم باید تولید را افزایش دهیم.

وزیر بهداشت گفت: دولت سیزدهم ضد فساد است، افراد شاغل در این سازمان باید در برابر فساد ساکت نمانند و منتظر نباشند که کسی آن را کشف کند.

عین اللهی ادامه داد: سازمان بازرسی سازمان غذا و دارو باید فعال باشد زیرا نباید یک داروی سرطانی به چندین برابر در بازار آزاد بفروش برسد و باید سازمان بازرسی این سازمان به این موضوع رسیدگی کند.

به گفته وی، توان تولید دارو در کشور بسیار بالاست، در بسیاری از استان‌ها تولید دارو وجود ندارد در حالیکه نباید اینطور باشد، باید در این زمینه برنامه ریزی شود و مردم را وارد صحنه کنیم زیرا اکثر منابع مالی آنها وارد صنعت دارویی نمی شود در حالیکه می تواند مشکلات ما را برطرف کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول