اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

اعلام آمادگی رئیس دانشگاه تربیت مدرس برای کمک به حل مشکلات کشور

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: می‌توانیم در زمینه بروکراسی‌های فرهنگی و اجتماعی در کنار دانشگاه‌هایی مانند تهران و شریف مسائل کشور را حل و فصل کنیم.

اعلام آمادگی رئیس دانشگاه تربیت مدرس برای کمک به حل مشکلات کشور

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس در نشست خبری که صبح امروز در این دانشگاه برگزار شد، گفت: دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه جامعی است که ۱۷ دانشکده فنی‌مهندسی، علوم پایه، فناوری‌های برتر، علوم پزشکی، علوم انسانی، هنر و معماری، حقوق، اقتصاد، محیط زیست و ... دارد.

وی افزود: بیشتر دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و  این دانشگاه نزدیک به ۱۵ مرکز تحقیقات، یک پارک علم و فناوری  و ۱۷۵ شرکت دانش‌بنیان دارد که  تمام پارک‌های علم و فناوری در کشور درجه سه هستند، امسال پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت‌ مدرس توانست عنوان درجه دو را کسب کند.

دانشجو گفت:‌ البته این دانشگاه امسال‌ برای نخستین‌بار در بین دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی وزارت علوم توانست درجه یک سرآمدی را کسب کند و در تعریف خودمان سال گذشته یک دانشکده مساله محور و مشکل حل کن هستیم که مشکلات جامعه را طرح و مشکلات را حل می کنیم. در حال حاضر حدود ۱۱ هزار دانشجو و نزدیک به ۷۹۸ استاد در دانشگاه تربیت مدرس داریم.

وی گفت: در یک سال گذشته در دولت حجت الاسلام رئیسی توفیق حاصل شد که بیش از ۱۰۰ طرح کاربردی مساله محور انجام دادیم.

* با محدود کردن دانشگاه پیام نور مخالفم

وی به ادغام دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: با محدود کردن دانشگاه پیام نور و از بین بردن امکاناتی که سالیان سال بوجود آمده است، مخالف هستم. دانشگاه پیام نور با زحمت ایجاد شده و چندصدهزار دانشجو و کارمند را بی‌جهت دچار مشکل می‌کنیم که وزارت علوم و مجلس شورای اسلامی باید پیگیر باشند.

دانشجو خاطرنشان کرد: این کار با آمایش آموزش عالی همخوانی ندارد، به عنوان فردی که سابقه مدیریت در آموزش دارم معتقدم این کار کارشناسی نیست و در یک جریان انحرافی قرار گرفته است.

* دانشگاه تربیت مدرس در دولت سیزدهم

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: وقتی دانشگاه از دولت قبل به دولت آقای رئیسی آمد بعضی ها می گفتند دانشگاه در مرز ورشکستگی است و ۴ سال حقوق اساتید حق التدریس پرداخت نشده بود و ۵_۴ سال نیز حق استفاده از صنایع علمی پرداخت نشده بود و اساتید فکر نمی کردند حقوق شان پرداخت شود.

وی افزود: آزمایشگاه هایی داشتیم که بیش از ۲۰ میلیارد تومان ارزش دارد و برای تعمیر به ۵۰۰میلیون تومان نیاز داشت که خوشبختانه در دانشکده علوم زیستی تمام این دستگاه ها تعمیر شدند، به طور کلی ۹۰ درصد دستگاه هایی که بیش از ۵_۴ سال از کار افتاده بودند در این دولت تعمیر شدند.

دانشجو گفت: کل بدهی دانشگاه بیش از ۱۹۶ میلیارد تومان بود که با حمایت های دولت ۱۹۰ میلیارد تومان از بدهی‌ها پرداخت شده و مشکلات حل و فصل شده است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: دو سال و نیم دانشگاه ها به صورت مجازی فعالیت داشتند و تبدیل شدن آنها به صورت حضوری کار سختی بود که خوشبختانه با توفیقاتی که در دولت سیزدهم صورت گرفت و کرونا از بین رفت بازگشایی دانشگاه ها را به صورت حضوری داشتیم. در این دو سال و نیم کیفیت آموزش، پژوهش، مسائل فرهنگی و قدرت تجزیه و تحلیل انسان ها آسیب دید که برای اصلاح آن در دانشگاه ها کار خوبی از لحاظ آموزشی و پژوهشی انجام شد.

* اعلام آمادگی برای کمک به حل مسائل کشور

به گفته وی، در دانشگاه تربیت مدرس توانستیم به ارتباط با صنعت و مشکلات کشور شتاب خوبی بدهیم و در راستای شتاب خوب به فرصت های مطالعاتی رسیدیم، به جایی که امروز در دانشگاه بی سابقه است. دانشگاه تربیت مدرس مرتبه خودش که درخشش در قله های علم بوده است را بدست اوره است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: ظرفیت‌های دانشگاه تربیت مدرس بیشتر از آن چیزی است که بالفعل شده است و نسبت به سال‌های گذشته ۳-۲ برابر شده است. می‌توانیم در حل مسائل کشور در زمینه بروکراسی فرهنگی و اجتماعی در کنار دانشگاه‌هایی مانند تهران و شریف مسائل کشور را حل و فصل کنیم.

وی گفت: اعتقاد دارم مشکلی در ایران و جهان نیست که راه‌حلش در دانشگاه‌های کشور نباشد و راه حل مناسب این نیست که با وزیر و وکیل در یک اتاق در بسته بنشنیم و در پیرامون این موضوع صحبت کنیم بلکه باید به دانشگاه‌ها اعتماد کنیم و مسائل و مشکلات را با آنها مطرح کنیم و از توان بسیار بالای دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

دانشجو خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم یا باید مسؤولین کشوری را آموزش داد و عالم کرد و جزئی از علما و دانشمندان شوند یا باید مسؤولین را از علما و دانشمندان انتخاب کرد؛ بنابراین باید از علما و دانشمندان مجرب و کارکرده مجرب برای مسؤولیت‌ها استفاده کرد. رئیس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: اکثر رؤسای دانشگاه‌ها با تجربه بودند و موفق شدند در بسیاری از کارها مانند ارتباط با صنعت و رفع بدهکاری‌ها موفق عمل کردند و اگر مسؤولین عالمانه در جایگاه گذاشته شوند قطعاً خوب است.

وی در رابطه با ارتباط صنعت و جامعه گفت: تمام دانشگاه‌ها این توانایی را ندارند که با صنعت و جامعه کاربردی ارتباط برقرار کنند. در دانشگاه‌های پیشرفته که این موضوع در آنها حل شده‌ است، مجموعه‌هایی مانند دفتر ارتباط با صنعت ایجاد کرده‌اند؛ البته ما نیز در دانشگاه‌هایمان چنین دفاتری ایجاد کرده‌ایم، اما در جاهای دیگر آنها می‌روند دنبال کار، اینجا افراد دانشگاهی می‌روند دنبال کار و بعد به این دفاتر اعلام می‌کنند که ما این کار را گرفته‌ایم.

دانشجو گفت: پیش‌تر دفتر ارتباط با صنعت تسهیل کننده ارتباط با صنعت نبوده، الان بهتر شده ولی متأسفانه با چیزی که باید باشد فاصله دارد. شاید چون فکر می‌کنیم خود استاد باید برود و این ارتباط را بگیرد در حالی که استاد فیزیک‌دان است یا در رشته‌ای خاص تخصص فقط علمی دارد، باید فردی پیدا شود این افراد را پیوند بزند.

* تأکید رئیس جمهور بر تقویت پردیس اروند

رئیس دانشگاه تربیت مدرس درباره فعالیت پردیس بین‌المللی اروند نیز گفت: این پردیس در منطقه‌ای قرار گرفته است که افراد فهیم و باهوشی دارند و علم و عالم را تشخیص داده‌اند. سرمایه ما علم و تجربه علمی است که در حال استفاده شدن است، می‌شود بدون اینکه سرمایه‌گذاری زیاد کرد چنین فضایی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: با حمایت‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، طرح تأسیس پردیس بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس در منطقه آزاد اروند طی پنجاه و نهمین جلسه هیأت امناء این دانشگاه با رئیس‌جمهور به‌تصویب رسید، در این جلسه آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت همکاری تمام نهادها و سازمان‌های مربوط در تثبیت و گسترش پردیس بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس در این منطقه تأکید کرد.

* دانشگاه تربیت مدرس جزء ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان

رئیس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس جزء ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان است و تنها دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی کشور هست که از جایگاه خاصی برخوردار است و تأسیس آن در منطقه آزاد اروند مؤفقیت بسیار مهمی برای منطقه آزاد اروند و مردم آن منطقه محسوب می‌شود.

دانشجو خاطرنشان کرد: رشته‌های تحصیلی مثل گروهای آموزشی مدیریت، حقوق، شهر سازی و رشته‌های وابسته به پزشکی نظیر فیزیوتراپی و بهداشت، فنی و مهندسی و علوم پایه در این دانشگاه مدنظر گرفته شده است.

* اجرای طرح مسکن اعضای هیأت علمی در دانشگاه تربیت مدرس
وی گفت: ۵۱۱ خوابگاه متأهلی پیش‌بینی کرده‌ایم که ۲۵۰۰ خانه برای اعضای هیات علمی و کارکنان است و ۸ هزار واحد سازمان دیده شد که تا ۲۰ سال آینده تمام اعضای هیأت علمی در ۵-۴ سال اول فعالیت‌شان خانه سازمانی دارند و امیدواریم اولین دانشگاهی باشیم که بتوانیم طرح مسکن را اجرایی کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول