اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

ریسک عملیات در بندر شهید رجایی افزایش یافته است

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: در نتیجه حضور گسترده شناورهای کوچک و غیر استاندارد مشکلات عدیده‌ای از جمله افزایش ریسک‌های عملیاتی و کاهش ضریب ایمنی به لحاظ ساختار غیر استاندارد این شناورها در تطابق با شناورهای استاندارد کانتینری که عامل افزایش حوادث تلقی می‌شود را به دنبال داشته است.

ریسک عملیات در بندر شهید رجایی افزایش یافته است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان امروز با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته ورود کشتی‌های کوچک و غیر استاندارد کانتینری به بزرگترین بندر تجاری و کانتینری کشور یعنی بندر شهیدرجایی افزایش چشمگیر و غیرمترقبه‌ای داشته است، اظهار کرد: آمار تردد این دسته از شناورها دو برابر افزایش پیدا کرده، در حالی که طراحی، ساختار و همچنین تجهیزات موجود در این بندر متناسب و مخصوص کشتی‌های استاندارد و بزرگ کانتینری است.

مشکلات عدیده ناشی از حضور گسترده شناورهای کوچک و غیراستاندارد

وی ادامه داد: در نتیجه حضور گسترده شناورهای کوچک و غیر استاندارد مشکلات عدیده‌ای از جمله افزایش ریسک‌های عملیاتی و کاهش ضریب ایمنی به لحاظ ساختار غیر استاندارد این شناورها در تطابق با شناورهای استاندارد کانتینری که عامل افزایش حوادث تلقی می‌شود را به دنبال داشته است.

استهلاک شدید تجهیزات تخلیه و بارگیری

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه کاهش نرم‌های عملیاتی و در نتیجه کاهش بهره‌وری عملیات تخلیه و بارگیری کشتی‌ها از دیگر مشکلات به وجود آمده است، عنوان کرد: استهلاک شدید تجهیزات تخلیه و بارگیری و اعلام نارضایتی مستمر اپراتورهای این تجهیزات مبنی بر شرایط سخت و غیر ایمن انجام عملیات روی این شناورها از دیگر موارد قابل اشاره است.

اولین اظهارنظر رسمی درباره علت حادثه 5 سال پیش در بندر شهید رجایی

وی افزود: براساس منابع حاصل از بررسی حادثه کشتی SL Star که ۲۸ اسفند ماه سال ۹۷ حادث و منجر به غرق شناور شد، عوامل پیش گفته و عدم امکان رعایت اصول ایمنی در تخلیه و بارگیری این‌گونه شناورها منجر به بروز حادثه شد.

کشتی اس ال استار در سال 97 و در زمان مدیرکلی الله مراد عفیفی پور بر بنادر هرمزگان واژگون و دهها کانتینر کالای آن نابود شد

عباس‌نژاد ادامه داد: افزایش انتظار نوبت کشتی‌های بزرگ و گاهاً لاینری به دلیل صف طولانی ایجاد شده توسط شناورهای کوچک که مرتباً و در فاصله‌های زمانی کوتاه به بندر وارد می‌شوند و بعضاً نسبت به تخلیه یا بارگیری ده‌ها کانتینر اقدام می‌کنند، دیگر مشکل به وجود آمده ناشی حضور گسترده شناورهای کوچک و غیر استاندارد است.

کشتی های بزرگ معطل تخلیه کشتی های کوچک می شوند

وی با بیان اینکه بررسی‌های به عمل آمده بیانگر آن است که یکی از دلایل افزایش حضور شناورهای کوچک به دلایل اقتصادی و پایین بودن هزینه‌های استفاده از این شناورها به جای استفاده از شناورهای بزرگ است، اظهار داشت: عموماً شناورهای بزرگ متردد به بندر با ظرفیتی به مراتب پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود در حال جابجایی کانتینر در همان مسیر تردد شناورهای کوچک هستند و بعضاً چند روز معطل دریافت کانتینر برای تکمیل ظرفیت خود در لنگرگاه می‌شوند.

اقدامات انجام شده در راستای کاهش انتظار نوبت کشتی‌های بزرگ

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: با توجه به مشکلات حادث شده و در راستای رفع چالش‌های موجود به منظور افزایش ایمنی عملیات و همچنین کاهش انتظار نوبت کشتی‌های بزرگ، اقدامات مهمی از جمله افزایش ظرفیت عملیات یدک‌کشی از طریق خرید یا اجاره یدک‌کش‌های جدید و همچنین کاهش زمان خارج از سرویسی تجهیزات بندری تخلیه و بارگیری کانتینرها در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی و بندر شهیدرجایی قرار گرفت.

عباس‌نژاد ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به انجام تعمیرات و راه‌اندازی تجهیزات مستقر در ترمینال قدیم کانتینری و در نتیجه افزایش ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر به میزان ۵۰۰ هزار TEU کانتینر در سال و تخصیص اسکله‌های یاد شده برای عملیات شناورهای کوچک اشاره کرد.

ترمینال دو را مخصوص پهلودهی به کشتی های بزرگ کردیم

وی با بیان اینکه جداسازی صف نوبت کشتی‌های سایز بزرگ با صف کشتی‌های کوچک مدنظر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این اقدام به نحوی صورت گرفته که ترمینال یک کانتینری برای پلودهی شناورهای کوچک و ترمینال دو کانتینری برای ارائه خدمات به کشتی‌های بزرگ اختصاص یافته است.

اطلاع‌رسانی به انجمن‌ها و شرکت‌های کشتیرانی در خصوص اجرای رویه جدید پهلودهی شناورها

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان افزود: اطلاع‌رسانی به انجمن‌ها و شرکت‌های کشتیرانی در خصوص اجرای رویه جدید پهلودهی شناورها و توصیه به استفاده از ظرفیت سایر بنادر برای تردد کشتی‌های کوچک دیگر اقدام مهم صورت گرفته است.

عباس‌نژاد با اشاره به اینکه پس از تمهیدات انجام شده شاهد کاهش انتظار نوبت کشتی‌های استاندارد و بزرگ به بندر شهیدرجایی بوده‌ایم، بیان کرد: انتظار نوبت کشتی‌های بزرگ و استاندارد از متوسط ۵۶ ساعت در فروردین سال جاری به متوسط ۴۸ ساعت در شهریور امسال کاهش پیدا کرده است.

پایان پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول