اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با سرماخوردگی با صمغ گیاهی

کندر دارویی گیاهی است که دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان و روغن‌های چرب مفید است این ویژگی باعث جوان‌سازی و کاهش چین‌وچروک پوست می‌شود، استفاده از کندر برای تقویت حافظه و عملکرد بهتر ریه‌ها بسیار توصیه شده است.

تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با سرماخوردگی با صمغ گیاهی

به گزارش  خبرگزاری فارس از اصفهان،کندر صمغ درخت بومی مناطق بسیار گرم زمین است. رنگ آن زرد شفاف است و برای سلامتی بسیار موثر است. با وجود طعم گس و تلخ آن، دارای عطر خوبی است. کندر صمغی است که از دیرباز شناخته شده و توسط رومیان، ایرانیان، مصریان و یونانیان به‌عنوان دارویی برای روح و جسم استفاده می‌شده است. از کندر به دو صورت پودر کندر و یا روغن آن استفاده می‌شود که هر کدام برای بیماری‌های مختلف قابل استفاده هستند.

اکثر ما ایرانیان به قدرت‌های شگفت‌انگیز کندر برای تقویت حافظه علاقه‌مند هستیم و آن را نه تنها یک داروی گیاهی بلکه یک معجزه طبیعی می‌دانیم. این علاقه و تمایل به استفاده از کندر محدود به مرزهای ایران نیست؛ بلکه، این صمغ زرد با خواصی که دارد، شهرت جهانی یافته است. از کندر در تولید انواع قرص‌ها و شربت‌های تقویت‌کننده حافظه نیز استفاده می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت آن در علم پزشکی مدرن است. از مهم‌ترین خواص کندر برای اعصاب می‌توان به مبارزه با عوامل مؤثر در آلزایمر، تاثیر مثبت بر یادگیری و تمرکز، پیشگیری و درمان مشکلات مرتبط با یادگیری در کودکان، تقویت هوش و حافظه جنین در بارداری، تقویت حافظه و عملکرد مغزی در افراد مسن و چندین خاصیت دیگر اشاره کرد.

 

مبارزه با عوامل مؤثر در آلزایمر، قدرت ضد التهابی کندر

محمدرضا نصیری، کارشناس طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه کندر برای کلیه اعضای بدن مفید و قابل استفاده است، اظهار داشت: از روغن کندر بیشتر برای ترمیم زخم‌ها، ایجاد پوست شفاف و نرم و جلوگیری و از بین بردن لکه‌ها و چروک و جوانسازی پوست استفاده می‌شود.

وی افزود: البته برای جلوگیری از ریزش مو و شوره سر و خارش کف سر و داشتن موهای پرپشت و خوش حالت نیز می‌توان از روغن کندر استفاده کرد، کندر در ترمیم ناخن‌ها و استحکام و شفافیت و سلامت آن‌ها نیز بسیار موثر است؛ برای رفع زگیل و خارش محل گزش حشرات نیز می‌توان از کندر استفاده کرد.

کندر در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار موثر است، از این رو در جلوگیری از انواع سرطان‌ها می‌توان از آن استفاده کرد

نصیری با بیان اینکه کندر در کاهش استرس بسیار مفید است، بیان کرد: استفاده از یک یا دو قطره روغن کندر بر روی شقیقه‌ها هنگام سردرد سبب کاهش درد، احساس آرامش و حتی بهبود درد دید می‌شود.

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه در هنگام خستگی چشم بر اثر کار زیاد، می‌توان از کندر استفاده کرد، گفت: کندر در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار موثر است، از این رو در جلوگیری از انواع سرطان‌ها می‌توان از آن استفاده کرد.

 

برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا می‌توان کندر مصرف کرد

وی با اشاره به اینکه کندر در پاک کردن  علائم کبد چرب و حفظ کلیه‌ها نیز بسیار موثر است و برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا می‌توان کندر مصرف کرد، ادامه داد: کندر برای درمان مجاری ادرار، بهبود عملکرد رحم و همچنین جلوگیری از بیماری‌های زنان مثل کیست و یا سرطان  موثر است.

نصیری با تأکید بر اینکه از کندر می‌توان به‌عنوان ضد افسردگی استفاده کرد، زیرا اثر آرام‌بخشی آن در افسردگی بسیار موثر است، اضافه کرد: کندر در پایین آوردن تری گلیسیرید و کلسترول خون نیز مفید است؛ از این رو در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی استفاده از آن می‌تواند موثر باشد.

کارشناس طب سنتی تصریح کرد: کندر در جذب بیشترین میزان کلسیم موثر بوده و برای رفع پوکی استخوان استفاده می‌شود.

خواص خوردن کندر صبح ناشتا

وی از کندر به عنوان یکی از گیاهان دارویی محبوب و پرکاربرد در طبی سنتی یاد می‌کند به گونه‌ای که تمامی بیماری‌ها و اختلالات از اضافه وزن مفرط گرفته تا بیماری‌های عصبی، روحی به‌واسطه مصرف کندر درمان می‌شود.

نصیری با اشاره به مشکل اضافه وزن و چاقی گفت: تنها کافیست هر روز صبح ناشتا کندر میل کنید، به لحاظ اینکه یکی از مهمترین خواص خوردن کندر صبح ناشتا به کاهش وزن و تناسب اندام اختصاص یافته و افراد زیادی به‌واسطه مصرف این داروی گیاهی توانسته‌اند وزن خود را کاهش داده و به حد ایده‌آل برسانند.

یکی از مهمترین خواص خوردن کندر صبح ناشتا به کاهش وزن و تناسب اندام اختصاص یافته و افراد زیادی به‌واسطه مصرف این داروی گیاهی توانسته‌اند وزن خود را کاهش دهند

کارشناس طب سنتی تصریح کرد: خواص خوردن کندر صبح ناشتا صرفاً به کاهش وزن محدود نمی‌شود؛ در واقع مصرف این گیاه دارویی مؤثر سبب افزایش استحکام لثه‌ها، رفع بوی بدن دهان، قطع تکرر ادرار، ضدعفونی‌کننده و گندزدایی بدن، درمان التهاب روده و بهبود هضم غذا می‌شود.

وی با بیان اینکه التهاب و استرس دو عامل مؤثر در پیشرفت بیماری آلزایمر هستند، ادامه داد: کندر با داشتن مواد مؤثری چون ترپن‌ها و بازولیک اسید، توانمندی دارد که این عوامل را مهار کند و به مبارزه با پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند.

 

تاثیر کندر بر یادگیری و تمرکز، یک سوخت برای مغز

نصیری با بیان اینکه کندر برای افراد در دوران تحصیلی یک انتخاب عالی است، افزود: کندر با ترکیبات فعالی که دارد، قادر است از سد خونی-مغزی عبور کند و اکسیژن و انرژی ضروری را به سلول‌های مغز ارسال کند، این موضوع باعث می‌شود که یادگیری و تمرکز در دانش‌آموزان و دانشجویان بهبود یابد.

چگونه می‌توان کندر را مصرف کرد؟

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه معمولاً افراد به چند روش کندر را مصرف کرده و از خواص آن بهره می‌برند، گفت: دسته اول آن را مثل آدامس می‌جوند که این کار برای افرادی که دندان‌های محکمی ندارند، خیلی دشوار است و پس از مدت زمان کوتاه کندر را دور می‌اندازند. 

وی ادامه داد: دسته دوم کندر را پودر کرده و به‌صورت پودری در مواقع نیاز مصرف می‌کنند، اما دسته سوم به لحاظ آگاهی بیشتر نسبت به خواص خوردن کندر صبح ناشتا، آن را هر روز صبح می‌خورند، بدین صورت که هر روز صبح یک قاشق مرباخوری کندر را در یک استکان حل کرده و سپس میل می‌کنند.

نصیری بیان کرد: به دلیل اینکه کندر حل شده در آب به راحتی وارد بدن شده و جذب قسمت‌های مختلف می‌شود، از این‌رو میزان اثرگذاری آن نیز افزایش یافته و شاهد آثار مطلوب مصرف آن بر بخش‌های گوناگون بدن به‌ویژه کاهش وزن و درمان لاغری خواهید بود.

طبق گفته متخصصان خوردن کندر اصلا در دو ماه اول حاملگی توصیه نمی‌شود و خانم‌های باردار کندر را باید فقط در ماه سوم بارداری و هر روز به اندازه یک عدس (نه بیشتر) مصرف کنند

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه نکته قابل توجه اینکه کندر طبع گرم و خشک دارد و بر همین اساس هر نوع بیماری و اختلال در بدن که با این طبع مرتبط است، قابل درمان است، عنوان کرد: البته قبل از مصرف آن توصیه می‌کنیم با پزشک تغذیه مشورت کنید تا ضمن بررسی شرایط جسمی، روحی و نوع بیماری، بهترین روش درمانی را براساس خواص خوردن کندر صبح ناشتا در اختیار شما قرار دهند.

وی تصریح کرد: طبق گفته متخصصان خوردن کندر اصلا در دو ماه اول حاملگی توصیه نمی‌شود و خانم‌های باردار کندر را باید فقط در ماه سوم بارداری و هر روز به اندازه ی یک عدس(نه بیشتر) مصرف کنند، در ضمن اگر در خانواده خود سابقه فرزند پیش فعال را دارید بهتر است به جای کندر، مویز بخورید.

 

خواص کندر و روغن کندر برای پوست

مریم محمدی، کارشناس گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره خواص کندر و روغن کندر برای پوست گفت: کندر برای کاهش و از بین بردن جای زخم‌ها و یک پوست عاری از جوش، مورد علاقه همه است، این روغن می تواند آکنه، جای عمل‌های جراحی، جای زخم‌ها و حتی ترک‌های پوستی را از بین ببرد و پوستی صاف ایجاد کند.

روغن کندر با ترمیم سلول‌های مرده پوست و کاهش خطوط و چین و چروک، پوست را ترمیم و جوان می‌کند

وی با اشاره به خواص روغن کندر برای بازسازی و ترمیم پوست بیان کرد: این روغن با ترمیم سلول‌های مرده پوست و کاهش خطوط و چین و چروک آن، پوست را ترمیم و جوان می‌کند؛ این یکی از بهترین خواص کندر است.

محمدی با اشاره به تقویت ناخن‌ها با روغن کندر افزود: این روغن، ناخن‌های ضعیف یا شکننده و ظریف را تقویت می‌کند.

 

تاثیرات استنشاق دود کندر

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به دود کردن کندر بیان کرد: در بعضی خانه‌ها، دود دادن کندر با اسپند و یا بدون اسپند رواج دارد، بعضی‌ها وقتی به فصل شیوع سرماخوردگی‌ها نزدیک می‌شوند و با مشاهده نشانه‌هایی مثل عطسه و آبریزش بینی، سریع چند دانه کندر دود می‌‌کنند و خودشان و سایر اعضای خانواده را در مقابل خطر سرماخوردگی، واکسینه می‌کنند.

مضرات مصرف کُندر

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده، با وجود مفید بودن کندر، زنان باردار باید در مصرف این صمغ گیاهی زیاده‌روی نکنند تا کودک‌شان دچار بیش‌فعالی نشود.

محمدی تصریح کرد: مصرف کندر به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد در گرم‌مزاج‌ها با احتیاط و در مقدار متعادل انجام شود، در غیر این‌صورت باعث بروز سردرد و همچنین برخی بیماری‌ها از جمله بعضی بیماری‌های پوستی می‌شود.

این کارشناس گیاهان دارویی گفت: زیاده‌روی در مصرف کندر می‌تواند باعث سوختن خلط‌های خون و بلغم شود، از طرف دیگر، باعث ایجاد حالت تهوع، شکم‌درد و بی‌اشتهایی شود.

 

کندر در روایات و احادیث

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید:‌ کندر بخورید زیرا سوزش قلب را می‌برد و عقل را زیاد می‌کند. ذهن را ذکاوت و چشم را جلا می‌بخشد و فراموشی را از میان می‌برد.

پیامبر اسلام(ص) همچنین در یکی از توصیه‌های خود به حضرت علی(ع) فرموده‌اند:‌ سه چیز حافظه را زیاد می‌کند:‌ کندر، مسواک زدن و قرآن خواندن.

امام علی(ع) نیز درباره کندر فرموده‌اند:‌ جویدن کندر دندان‌ها را محکم و بلغم را دفع می‌کند و بوی بد دهان را از بین می‌برد.

امام رضا(ع) می‌فرماید:‌ زیاد کندر بخورید و آن را در دهان نگهدارید و خوب بجوید. جویدن آن برای من، دوست داشتنی‌تر است. کندر بلغم را از معده می‌شوید و آن را پاکسازی می‌کند. عقل را قوی می‌گرداند و غذا را گوارا می‌سازد.

 کندر، کلیدی به دروازه‌ای بهتر از ذهن و اعصاب

کندر یک گیاه دارویی با خواص شگفت‌انگیز برای سلامت عصبی و حافظه است. از افزایش ترکیبات بیوشیمیایی مرتبط با فعالیت عصبی، مانند استیل کولین، تا تقویت عملکرد مغزی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های نورولوژیک مانند آلزایمر، این گیاه قابلیت‌های بی‌شماری دارد.

همچنین، کندر به عنوان یک مکمل طبیعی و بدون عوارض جانبی گزینه‌ای امیدبخش برای افرادی است که در میانسالی با مشکلات حافظه و تمرکز روبرو هستند. کندر یک انتخاب عالی برای کسانی است که به دنبال بهبود کیفیت زندگی عصبی و روانی هستند، اما باید تحت نظر پزشک از آن استفاده کرد، مخصوصا اگر بیماری خاصی دارید.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول