اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

دلنوشته آل‌هاشم برای دومین شهید محراب

پیکر قطعه قطعه و غرقه به خون آیت الله مدنی، شهید محراب در انقـلاب اسـلامی، پیوند این نهضت را با راه علـی علیه السلام در صدر اسلام می رساند و شاهد دیگری است که این اسوه زهد و تقوا و فضیلت و اخلاص، در همه اوصاف ( صبر در اختلافات، امامت عادلانه و صیانت از بیت المال ) به مولایش علی (ع) اقتدا کرده است، حتی در نماز سرخ محراب شهادت.

دلنوشته آل‌هاشم  برای دومین شهید محراب

خبرگزاری فارس- تبریز- حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم( امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی) هدف بعثت انبیاء الهی دعوت به بندگی خدا و مبارزه با نفس بوده است. «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ...: ما در هر امتى رسولى برانگیختیم که: «خداى یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید...» (النّحل/36).

در این آیه فلسفه مشترک بعثت پیامبران، عبودیت و بندگی آدمی خوانده شده است. روشن است که عبودیت و بندگی خداوند وقتی تحقّق می‌پذیرد که آدمی از خواسته‌های نَفْسانی و طاغوت اجتناب نماید، چنانکه در ادامه آیه به ضرورت اجتناب از طاغوت (درونی و بیرونی) تصریح نموده است.

«هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَیزَکِّیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ...: و کسى است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولى از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها مى خواند و آنها را تزکیه مى کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت مى آموزد...» (الجمعه/2).

در این آیه یکی از اهداف بعثت پیامبر اسلام (ص) را تزکیة نَفْس آدمی بیان نموده و آن را بر تعلیم مقدم داشته است.

قد افلح من زکیها و قد خاب من دسیها: که هر کس نَفْس خود را پاک و تزکیه کرده، رستگار شده است و کسی که آن را در زیر هوا و هوس مدفون کرده است زیانکار شده است»(الشّمس 10/9). در این آیه بعد از ذکر یازده قَسَم، راه اساسی رسیدن به رستگاری، پاکی نَفْس ذکر شده است.

دومین شهید محراب حضرت آیت الله سید اسدالله مدنی عمر پربرکت خودشان را به تهذیب نفس گذرانده و میفرمودند تا کسی زیر تسلط ظلمت و هوای نفسانی قرار دارد نمی‌تواند به خدا برسد. آیت‌الله مدنی آن عالم عامل در سایه تلاش برای پاکی نفس ، رستگار شد و با درک شهادت به جایگاه بشارت داده شده توسط قرآن یعنی فوز عظیم رسید.

آن پیر خوش سیمای خوش‌سیرت، در سر تا سر حیات طیب خویش حتی در تبعیدگاه های متعددی که در اثر مبارزه و اجتناب از طاغوت به آنجاها منتقل میشد، الگوی عملی اخلاق و تجسم سیره نبوی بود وقتی به نماز می‌ایستاد از سر تا پا جذب جمال حق می‌شد و عاشقانه با محبوب خویش سخن می‌گفت چون از قیامت می‌گفت چنان می‌گریست که گویی تمام عظمت قیامت را به دیده می‌بیند.

شهید مدنی هر جا حضور داشت آنجا را مرکز دنیا میدانست و فعالیت های انقلابی خود را همچون چتری بر فضای آن منطقه می‌گستراند و چشم همه را به نور حقیقت روشن می‌کرد.

صفای نفس، آرامش روح، اطمینان قلب، خالی بودن از هواهای نفسانی، اطاعت محض از ولی فقیه، جامعیت علم و عمل صالح باعث شد آن پرورش یافته مکتب روحانیت اصیل قم و نجف همچون امام خمینی و ... ، در فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی، نقش بارز و مهمی داشته باشد.

بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، نماز جمعه یکی از گردهمایی‌های اساسی برای راهنمایی مسلمانان بوده و هست و از همان آغازین روزهای انقلاب، شکوه دین، اعتلاء کلمه الله، تجدید بیعت با امام و رهبر و انقلاب، عامل پیوند دین و سیاست، پایگاه وحدت قلوب و انسجام امور، میعادگاه حزب الله و مشهد صادقان عاشق است مخصوصا نماز جمعه ای که خطیب آن شخصیتی همچون آن آیت حق که به حق آیتی هویدا از آئین راستین محمدی بود یعنی حضرت آیت الله مدنی باشد، منافقین مثل تمام دشمنان اسلام چشم دیدن این واقعیت را نداشتند و تمام تلاششان را می‌کردند که در این راه با ترور و حذف علمای دینی باعث سنگ‌اندازی در مسیر حرکت انقلاب برای رشد و تعالی شوند.

پیکر قطعه قطعه و غرقه به خون این شهید محراب در انقـلاب اسـلامی، پیوند این نهضت را، با راه علـی علیه السلام در صدر اسلام می رساند و شاهد دیگری است که این اسوه زهد و تقوا و فضیلت و اخلاص، در همه اوصاف ( صبر در اختلافات، امامت عادلانه و صیانت از بیت المال ) به مولایش علی (ع) اقتدا کرده است، حتی در  نماز سرخ محراب شهادت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول