اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ادعای افشاگر درباره رشوه سیا به محققانش برای مخفی کردن منشاء کرونا

یک افشاگر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا ادعا کرده این نهاد به شش تحلیلگر خود پیشنهادات مالی داده تا نتیجه‌گیری‌شان مبنی بر این که کرونا احتمالاً از آزمایشگاهی در شهر «ووهان» چین نشت کرده را تغییر دهند.

ادعای افشاگر درباره رشوه سیا به محققانش برای مخفی کردن منشاء کرونا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک افشاگر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سه‌شنبه ادعاهایی را علیه این نهاد در ارتباط با تحقیقات در خصوص منشاء کووید-۱۹ مطرح کرد. 

کمیته فرعی همه‌گیری کرونا و کمیته منتخب دائمی اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد اعضا شهادت یک افشاگر سیا را شنیدند که ادعا کرد سیا به شش تحلیلگر مشوق‌های پولی قابل توجهی پیشنهاد داد تا موضع خود درباره منشاء کووید-۱۹ را تغییر دهند. 

به گزارش نشریه آمریکایی «نیوزویک»، کمیته فرعی مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: افشاگر که یک افسر ارشد بسیار معتبر سیا معرفی می‌شود، ادعا می‌کند که از هفت عضو تیم سیا که وظیفه تجزیه و تحلیل منشاء کووید-۱۹ را برعهده داشتند، شش مامور به این نتیجه رسیدند که ویروس احتمالاً از آزمایشگاهی در ووهان چین منشاء گرفته است. اما ادعا شده سیا بعد مشوق‌های مالی به شش نفر از کارشناسان درگیر در تحقیقات پیشنهاد داده تا نتیجه‌گیری خود را به منشاء انتقال از حیوان به انسان تغییر دهند. 

«تامی کاپرمن تورپ» سخنگوی دفتر روابط عمومی سیا سه‌شنبه در بیانیه‌ای خطاب به نیوزویک در واکنش به این اتهامات مدعی شد: در سیا ما به بالاترین استانداردهای تحلیل دقت، صداقت و عینیت متعهد هستیم. ما به تحلیلگران برای رسیدن به نتایج خاص پول نمی‌دهیم. این ادعاها را به شدت جدی در نظر می‌گیریم و در حال بررسی آن‌ها هستیم. کمیته‌های نظارتی خود در کنگره را به شکل مناسب مطلع نگه خواهیم داشت.

طبق این گزارش، این خبر در روز سه‌شنبه چند ماه بعد از آن است که ادعا شد روزنامه «وال استریت ژورنال» در فوریه به گزارش‌های اطلاعاتی طبقه‌بندی شده دست یافت که  نشان می‌دهد وزارت انرژی آمریکا تشخیص داده کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین منشا گرفته است. 

به ادعای وال استریت، «وزارت انرژی آمریکا با درجه اطمینان پایین به نتایجی درباره منشا کرونا رسید. اف‌بی‌آی هم قبل از آن با درجه اطمینان متوسط تشخیص داده بود کروناویروس احتمالاً از آزمایشگاهی در ووهان سرچشمه گرفته است». 

با این حال، «براد ونستراپ» رئیس کمیته فرعی منتخب مجلس نمایندگان در مورد همه‌گیری کرونا و «مایک ترنر» رئیس کمیته منتخب دائمی اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه سه‌شنبه گفتند از بین هفت کارشناس در تیم سیا که درباره منشا کرونا تحقیق می‌کردند، به گفته افشاگر، یک عضو که ارشدترین هم بود اعتقاد داشته کرونا از حیوان به انسان منتقل شده است. 

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا پس از شیوع همه‌گیری کرونا اتهام‌زنی به چین را آغاز کرد و بدون ارائه سند و مدرک مدعی شد که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین در جهان انتشار یافته که پکن این اتهامات را رد می‌کند.

دولت چین پیش‌تر، ادعا‌های دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) درباره منشاء همه‌گیری کووید-۱۹ را رد کردو فاقد اعتبار خواند. به گفته «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، کارشناسان هیات مشترک چین با سازمان بهداشت جهانی به شکلی قاطع و با مبنای علمی نتیجه‌گیری کردند منشاء گرفتن همه‌گیری کروناویروس از آزمایشگاه «شدیدا بعید» در نظر گرفته می‌شود.

دانشمندان زیادی تئوری نشت ویروس از آزمایشگاه را رد کرده و آن را فاقد سند و مدرک خوانده‌اند. چند سازمان دولتی در آمریکا نیز نتایج متفاوتی با ارزیابی اف‌بی‌آی درباره منشاء کووید-۱۹ اتخاذ کرده‌اند. برخی از آن‌ها این تئوری را که شروع شیوع این ویروس نه از یک آزمایشگاه بلکه از سرایت از حیوانات به انسان‌ها در یک بازار فروش محصولات دریایی در شهر ووهان بوده را مطرح کرده‌اند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول