اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

وحیدی: شهرک‌های مرزی زیارتی برای اربعین سال آینده ایجاد می‌شود

وزیر کشور با بیان اینکه با بهره‌گیری از گزارش‌ها،جلسات هماهنگی اربعین سال آینده به زودی آغاز می‌شود، از ایجاد شهرک‌های مرزی زیارتی برای اربعین سال ۱۴۰۳ خبر داد.

وحیدی: شهرک‌های مرزی زیارتی برای اربعین سال آینده ایجاد می‌شود

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، احمد وحیدی وزیر کشور دوشنبه (27 شهریور) در جلسه ستاد مرکزی اربعین ضمن قدردانی از دستگاه‌های فعال در برگزاری راهپیمایی اربعین اظهار داشت: همه دستگاه‌ها، استانداران و شهرداری‌ها مجدانه پای کار آمدند و با تمام ظرفیت‌های خود در میدان بودند.

وزیر کشور اضافه کرد: تاکسی‌های اینترنتی پای کار آمدند و گفته می‌شود که کمیسیون‌های خود را نیز دریافت نمی‌کردند.

وی با اشاره به نقش مردم در برپایی موکب‌ها، ادامه داد: نظر دولت و رئیس جمهور این است که هرچقدر ممکن است خود مردم فعالیت داشته باشند و ما بستر این فعالیت را فراهم کنیم. تا جایی که مردم آمادگی پذیرش دارند، کار به عهده آن‌ها گذاشته شود.

وحیدی فعالیت و توجه آحاد جامعه را نشان دهنده عمق فرهنگی اربعین دانست و تأکید کرد: در کنار این مباحث، اقدامات فرهنگی نقش پررنگ‌تری دارد. هر سال برادران اهل سنت نیز در کنار شیعیان، با اشتیاق موکب می‌زنند که نشان می‌دهد دشمنان ما چقدر نادان هستند.

وزیر کشور ضمن قدردانی از تلاش همه دست اندرکارانی که در این کار بزرگ حضور داشتند، خاطرنشان کرد: وقتی هر اقدامی به پایان می‌رسد، باید برای برگزاری بهتر در سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.

وحیدی افزود: از گزارش‌ها و پیشنهاداتی که در این جلسه ارائه شد استفاده کرده و برگزاری جلسات هماهنگی اربعین ۱۴۰۳ را بلافاصله آغاز می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته قرار بر این بود که شهرک‌های مرزی زیارتی شکل بگیرد که تصویب شد و امید است بتوانیم آن را برای سال آینده عملیاتی کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه در ایام اربعین بالای ۸۵ درصد از حمل‌ونقل‌ها با استفاده از خودروی شخصی انجام شد، افزود: به همین دلیل توسعه پارکینگ‌ها با کمک بخش خصوصی انجام شد. البته باید برای توسعه حمل‌ونقل عمومی از همین حالا برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به صدور مجوز واردات اتوبوس گفت: به دلیل اینکه این مجوز دیر صادر شد، نتوانستیم به خوبی از آن استفاده کنیم و بخش کوچکی از آن استفاده شد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه سامانه سماح نقش مهمی در ساماندهی مردمی دارد، ادامه داد: در اربعین ۱۴۰۲ تلاش بر این بود که این ساماندهی دقیق‌تر انجام شود. بخشی از آن انجام شد اما نیاز دارد که کار بیشتری روی آن صورت گیرد. این ساماندهی می‌تواند سیستم‌های ما و طرف عراقی را آماده‌تر کند.

وحیدی ضمن قدردانی از همتای عراقی خود، تصریح کرد: آقای الشمیری انصافا پای کار بود و مرتبا برای هماهنگی به مرز تردد داشت. از وزارت امور خارجه درخواست می شود که مراتب قدردانی ما را به دولت عراق برساند.

وی با اشاره به حوادث تلخ رخ داده در عراق نیز گفت: برای کاهش این حوادث هم باید برنامه‌ریزی کنیم. این بحث جزو موضوعاتی است که باید در دستور کار ما قرار بگیرد.

وزیر کشور افزود: باید هرکاری که می توانیم برای انعکاس این حماسه بزرگ در دنیا انجام دهیم. رسانه‌های غربی تلاش در بایکوت کردن این اتفاق نادر و بدیع دارند. این ماجرا نباید تا سال دیگر تمام شود و ادامه‌دار باشد. به‌خصوص در مناطقی که عزیزان اهل سنت حضور دارند.

وحیدی همچنین از حضور و تمهیدات به موقع وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف در اربعین ۱۴۰۲ قدردانی کرد.

در بخش دیگری از این نشست سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع)، با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی و تسهیل راهپیمایی اربعین حسینی (ع) اظهار داشت: افزایش قیمت‌ها، موجب شد که خدمات اسکان و تغذیه اربعین نیز افزایش پیدا کند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین از ایجاد کمیته خدمات و تسهیلات اربعین در عراق خبر داد که این کمیته‌ها به منظور ایجاد زیرساخت‌های مناسب رفاهی و خدماتی برای زوار در آن سوی مرز (سایه‌بان، مه‌پاش، توسعه گیت‌های ورودی به عراق، آسفالت پارکینگ عراق در مهران) ایجاد شدند.

میراحمدی همچنین گفت: استفاده از خودروهای شخصی توسط زائرین حدود ۳۰ درصد افزایش یافت و پارکینگ‌های مناسبی در مرزهای منتهی به عراق پیش‌بینی شد که بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو از پارکینگ‌ها استفاده کردند.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات صورت گرفته ستاد مرکزی و کمیته‌های ۱۸گانه در اربعین ۱۴۰۲، تصریح کرد: ۲ جلسه ستاد مرکزی اربعین با حضور رئیس جمهور و معاون اول تشکیل شد. همچنین ۲۹ جلسه ستاد مرکزی اربعین برگزار شد که ۲۶۳ مصوبه، ابلاغیه و پیگیری مجدانه از دستگاه ها و نتایج این جلسات بود.

میراحمدی در ادامه از بکارگیری بیش از ۵۰ هزار نفر از نیروهای فراجا و ارائه خدمات شبانه روزی آنان خبر داد و افزود: پلیس گذرنامه نیز در این مدت در حال خدمت شبانه‌روزی به زوار اربعین بود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) با اشاره به افزایش خدمات پوشش بیمه‌ای نسبت به سنوات قبل، تصریح کرد: درمان زائرین در مراکز درمانی جمعیت هلال احمر در کشور عراق و به صورت رایگان انجام شد و هزینه‌ای از زوار دریافت نشد.

وی افزود: بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری برای انتقال زوار از پایانه‌های مرزی به شهرهای عراق و کمک به حمل و نقل عمومی در آن سوی مرز اختصاص داده شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به افزایش ظرفیت حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای نسبت به سنوات قبل، گفت: ۲۰ هزار و ۹۶۲ پرواز با ۳۷۹ هزار و ۳۱۹ مسافر انجام شد. همچنین قطارها به ۸۶۳ رام افزایش یافت و بیش از ۴۰۰ هزار مسافرت توانستند به صورت ریلی جابه‌جا شوند و بیش از ۵۰ هزار سفر با اتوبوس و مینی‌بوس نیز به سمت مرزها انجام گرفت.

میراحمدی یادآور شد: بیش از هزار پرواز به مقصد نجف و بغداد از فرودگاه‌های کشور صورت گرفت.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری برای انتقال زوار از پایانه‌های مرزی به شهرهای عراق و کمک به حمل و نقل عمومی در آن سوی مرز اختصاص داده شد.وی در ادامه با اشاره به ایجاد بسترهای مناسب برای تردد مناسب زوار خارجی، بیان داشت: اتباع پاکستان توانستند از مرزهای ریمدان و میرجاوه وارد کشور شده ‌و به سمت عراق بروند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) از اعزام ۱۰هزار نفر از محله‌های کم برخوردار و تیم منتظران ظهور به زیارت اربعین خبر داد.

در پایان این جلسه وزیر کشور در جمع خبرنگاران و با اشاره به انتقاد برخی، نسبت به هزینه‌های اربعین گفت: بخش زیادی از این هزینه‌ها مردمی است و از طرفی هم وقتی مردم برای زیارت رفتن علاقه‌مند هستند، دولت موظف است سلسله هزینه‌هایی را انجام دهد؛ همانطور برای کسانی که قصد دارند به تفریح به تفرج بروند، هزینه می‌کند.

وی افزود: برخی سعی کردند با طرح برخی شائبه‌ها اصل اهمیت زیارت اربعین را زیر سوال ببرند؛ اما دیدیم که پاسخ منفی دریافت کردند. آثار مهم فرهنگی اربعین در کردستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان قابل مشاهده است. برادران اهل سنت در استان‌های مرزی و شهرهایی که در مسیر بودند، با شوق از زوار ایرانی و خارجی استقبال کرده و موکب می‌زدند.

وزیر کشور تصریح‌کرد: آدم‌های غیرمطلع و مغرض هم حرف‌هایی می‌زدند که البته حرف‌های مهمی نبود و کسی هم به آنها توجهی نکرد. آثار فرهنگی این حماسه که در برادران اهل سنت دیده می‌شد، بسیار مهم‌تر بود و نشان می‌داد مواضعی که غیر از این گرفته می‌شود، شخصی و مغرضانه است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول