اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

صادرات از کارگاه خانگی به خارج از کشور

کارآفرینان خمینی‌شهری بیش از سی سال است در کارگاه خانگی خود محصولات چینی کاربردی می‌سازند و تولیدات خود را به کشورهای خارجی صادر می‌کنند.

صادرات از کارگاه خانگی به خارج از کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اصغرآباد شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان خمینی‌شهر در استان اصفهان که توسط صارم‌الدوله بنیان نهاده شده است و به خاطر پسرش اصغرمیرزا نام اصغرآباد را بر آن نهاده است.

خیابانهای این شهر با درختان چنار بلند و بوی تازگی آدمی را به حال و هوای روستا می برد. وارد یکی از کوچه های سرسبز اصغرآباد می‌شوم، تا گزارشی از یک کارگاه تولیدی خانگی که صادر کننده محصولات خود به خارج از کشور است تهیه کنم.

مجید امینی ۵۰ ساله از اهالی اصغرآباد خمینی شهر بیش از سی سال است با پدر و برادرانش در تولید چینی فعالیت دارند و محصولات خود را نیز به کشورهای خارجی صادر می‌کنند. 

امینی در گفتگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: پدرم در کارخانه تولید کاشی مشغول فعالیت بود بعد از مدتی به فکر می‌افتد با ابتکار و تجربه اندوخته خود قوری تولید کند این کار را از خانه‌ای که در آن زندگی می‌کند آغاز کرد. 

وی توضیح داد: اولین مرحله در تولید ظروف چینی، آماده سازی مواد اولیه مرغوب است از جمله مواد اولیه ظروف چینی، می‌توان به خاک کائولن یا همان خاک چینی و ترکیبی از مواد معدنی که به آنها دیکیت می گویند اشاره کرد.

 

مرحله قالب ریزی و پخت اولیه

امینی از مرحله قالب ریزی صحبت کرد و ادامه داد: پس از آنکه ماده اولیه آماده شد، آن را توسط میکسر(هم زن) مخلوط می‌کنیم تا مواد به صورت یکنواخت درآید دوغاب را به مقدار لازم، در قالب‌های از پیش تعیین شده ریخته و می‌گذاریم تا نم آن گرفته شود، سپس در کوره قرار می‌دهیم و با حرارت مناسب به مدت ۵ ساعت آن را پخت می دهیم در این مرحله محصول به دست آمده را بیسکوئیت می‌گوییم.

 

ریخته‌گری و لعاب‌کاری

بعد از اینکه محصول از کوره بیسکوئیت درآمد، نوبت ریخته‌گری بیسکوئیت است خرده موادی که در قالب ریزی، خارج از محدوده قالب، به آن مانده را جدا کرده و گرد و خاک‌هائی که بر اثر ریخته گری، به قوری مانده است گرد‌گیری می‌کنیم در این مرحله قوری مورد نظر را در ظرفی پر از لعاب شناور می کنیم تا همه جای آن لعاب اندود شود.

مرحله کوره

این کار آفرین در خصوص قرار گرفتن قوری‌ها در کوره گفت: محصول پس از لعاب، آماده قرار گرفتن در کوره برای پخت دوم است، پس از پخت قوری بیسکوئیت با دما مناسب به مدت ۱۲ساعت، تبدیل به یک قوری چینی یا محصول چینی می شود و دیگر از حالت بیسکوئیت خارج می شود؛ پس از سرد شدن کوره، قوری را از کوره خارج کرده، اما برای زیبائی هر چه بهتر، محصول آماده دکور، می شود. در این مرحله قوری را با عکس برگردان، آب طلا  تزئین می‌کنند و دو مرتبه داخل کوره با دمای حدود ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می دهند تا گل روی قوری و سایر تزئینات، پخته شود و هنگام استفاده از آن، بر روی حرارت یا هنگام شستشو، حالت خود را از دست ندهد در مرحله آخر، محصولات را با توجه به کیفیت‌شان دسته بندی و درجه بندی و سپس راهی بازار می‌کنند تا به دست مصرف‌کننده برسد.

 

صادرات  محصولات به خارج از کشور

در این کارگاه تولیدی روزانه تعداد یکهزار محصول چینی که بیش از ۵۰۰ قطعه آن قوری است تولید می‌شود و بیش از ۴۰ نفر مشغول فعالیت هستند. محصولات این کارگاه کوچک خانگی ‌شامل پارچ، قوری، گلدان و قندان است.

در این کارگاه کوچک با دستان توانمند و فکری خلاق در شهر اصغرآباد محصولات تولیدی به خارج از کشور هم صادر می‌شود.

این کارآفرینان خمینی‌شهری بیش از سی سال است  در کارگاه خانگی خود محصولات چینی کاربردی تولید می‌کنند و تولیدات خود را به کشورهای خارجی صادر می‌کنند.

پایان پیام/۳۸۱۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول