اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اولین نشست سران آسیای مرکزی و آمریکا در «نیویورک» برگزار شد

اولین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا در مقر سازمان ملل متحد در «نیویورک» برگزار شد.

اولین نشست سران آسیای مرکزی و آمریکا در «نیویورک» برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، اولین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا  در مقر سازمان ملل متحد در شهر«نیویورک» برگزار شد.

در این نشست روسای جمهور آمریکا، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان شرکت و سخنرانی کردند.

بر اساس دستور کار، طی این نشست چشم‌انداز گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی، توسعه «سبز»، تضمین امنیت انرژی و معرفی منابع انرژی تجدیدپذیر، تعامل در زمینه تامین امنیت منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و جرائم فرامرزی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

در این نشست خاطرنشان شد که فرمت C5+1  که هشت سال پیش در شهر «سمرقند» ایجاد شد به یک پلتفرم مورد تقاضا برای گفت‌وگوهای باز و سازنده و توسعه تعامل سازنده در همه زمینه‌ها بین کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا تبدیل شده است.

تقویت فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری، ایجاد همکاری‌های پروژه‌ای، توسعه کریدورهای حمل و نقل در منطقه، ترویج «برنامه سبز»، تضمین حقوق بشر و برابری جنسیتی، گسترش برنامه‌های آموزشی، ترویج صلح در افغانستان به عنوان زمینه‌های اولویت‌دار همکاری دارای اهمیت راهبردی برای توسعه کل منطقه تعیین شدند.

در نتیجه این نشست توافقاتی در خصوص تعمیق بیشتر تفاهم متقابل و گسترش مشارکت عملی بین کشورهای منطقه و آمریکا حاصل شد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سخنانی این نشست را یک لحظه تاریخی عنوان کرد و گفت: ما همکاری‌های طولانی‌مدت بین آسیای مرکزی و آمریکا مبتنی بر تعهد مشترکمان به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی توسعه می‌دهیم. به نظر من امروزه اهمیت این اصول‌ها از هر زمان دیگری بیشتر است و امروز ما همکاری خود را به سطج جدیدی گسترش خواهیم داد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه به تقویت همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و توسعه روابط اقتصادی بین این کشور و آسیای مرکزی اشاره و بر نقش بخش خصوصی در جهت تقویت عامل تجاری تاکید کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما در حال گفت‌وگو درباره پتانسیل دیالوگ جدید در مورد منابع معدنی برای تقویت امنیت انرژی و زنجیره‌های تامین برای سال‌های آینده هستیم.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول