اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

چرا ارتش بلغارستان در پی تقویت خود است؟

جنگ روسیه و اوکراین برخی کشورهای اروپای مرکزی از جمله بلغارستان را به فکر تقویت خود و خرید تسلیحات غربی واداشته است.

چرا ارتش بلغارستان در پی تقویت خود است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حمله روسیه به اوکراین موجب شده برخی کشورهای اروپای مرکزی از جمله بلغارستان در پی تقویت بدنه نیروهای مسلح خود باشند.

وبگاه «رادیو اروپای آزاد» روز دوشنبه نوشت، بلغارستان سال‌هاست که نوسازی نیروهای مسلح خود را به تاخیر انداخته است. اگرچه ارتش بلغارستان از سال ۲۰۰۴ به عضویت ائتلاف ناتو درآمده ، اما همچنان به سلاح‌های قدیمی ساخت شوروی سابق متکی است.

براساس این گزارش، حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ زنگ بیدارباش برای این کشور شده به طوریکه در حال تجهیز خود به تسلیحات غربی است.

«دنکوف» نخست وزیر بلغارستان مدعی شده که تهدیدات روسیه در «دریای سیاه» باعث نگرانی صوفیه است و به همین علت این کشور به دنبال دستیابی به کشتی‌های جنگی و سلاح برای گارد ساحلی خود است.

بلغارستان اکنون ۲.۷ میلیارد دلار برای خرید سلاح از غرب اختصاص داده و در حال مذاکره با کشئرهالی غربی بدین منظور است. بلغارستان در سال ۲۰۱۹، برای خرید ۸ فروند جنگنده «اف-۱۶» با شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» به توافق رسید. این کشور در سال ۲۰۲۲، این قرارداد را تمدید کرد و 8 فروند اف-۱۸ دیگر به لاکهید مارتین سفارش داد.

بلغارستان با آلمان نیز برای خرید 2 فروند کشتی گشت‌زنی چند منظوره که می‌توانند با تهدیدات هوایی، دریایی، زمینی و زیردریایی مقابله کنند، به توافق رسیده است.

گزارش موسسه سوئدی «سیپری» نشان می‌دهد که هزینه های نظامی کشورهای اروپای مرکزی و غربی در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۳۴۵ میلیارد دلار بوده است.

«دیگو لوپس داسیلوا» تحلیلگر ارشد سیپری گفت:«تهاجم روسیه به اوکراین تاثیر فوری بر تصمیمات مربوط به هزینه‌های نظامی در اروپای مرکزی و غربی داشت. می‌توان انتظار داشت که هزینه‌های نظامی در اروپای مرکزی و غربی در سال‌های آینده افزایش یابد.»

این در حالی است که روسیه همچنان می‌تواند روی حمایت بلغارستان حساب کند. «رومن رادف» رئیس جمهور بلغارستان همواره با ارائه کمک‌های نظامی در مقیاس بزرگ به اوکراین مخالفت کرده است .او به داشتن مواضع طرفدار کرملین متهم است.

نظرسنجی اخیر شورای روابط خارجی اروپا از ۱۱ کشور نیز نشان داد که شمار بسیاری   از مردم  خواستار حفظ روابط با روسیه یا همکاری کامل با آن هستند.این نظرسنجی  در ۱۱ کشور اروپایی شامل اتریش، بلغارستان، دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و سوئد با جامعه آماری ۱۶۱۶۸ انجام شده است.

بر این اساس، ۲۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که روابط با روسیه باید کاملاً مبتنی بر همکاری باشد و ۴۸ درصد نیز موافق روابط محدود با مسکو بودند.

فقط ۱۸ درصد از پاسخ‌دهندگان اعتقاد داشتند که کشورشان باید همه روابط خود را با روسیه قطع کند و ۱۳ درصد نیز نتوانستند به این سوال پاسخ دهند. بلغارستان و مجارستان از جمله کشورهایی  طرفدار همکاری کامل با روسیه بودند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول