اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

گاوبانگی چیست؟+ فیلم

فصل گاوبانگی به دوره جفت‌گیری مرال ها گفته می شود که از نیمه شهریور تا نیمه مهرماه به مدت یک ماه ادامه دارد. دوره مذکور مقطع حساسی برای این گونه در معرض انقراض به شمار می‌رود.

گاوبانگی چیست؟+ فیلم

به گزارش خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری فارس، فصل گاوبانگی به دوره جفت‌گیری مرال ها گفته می شود که از نیمه شهریور تا نیمه مهرماه به مدت یک ماه ادامه دارد و حیات و بقاء این گونه گوزن تا حد زیادی به آن وابسته است. در این زمان مرال نر با سر دادن صدا مرال ماده را به جفت‌گیری و مرال نر را به مبارزه دعوت می‌کند.

این صدا بسیار بلند است و از فواصل دور شنیده می‌شود و چون شبیه صدای گاو  است به گاو بانگی مشهور است.ماده ها با شنیدن صدای گاوبانگی از دل جنگل ها بیرون می آیند و برای جفت گیری به چمنزارها می آیند. البته این کار باعث می شود تا مرال ها در دید شکارچیان قرار بگیرند و به راحتی شکار شوند.

مرال یا گوزن قرمز خزری در جنگل های هیرکانی جنوب دریای خزر از شمال غرب تا جنگل های ارسباران و از شمال شرق تا بخش هایی از خراسان شمالی زندگی می کنندو از گونه‌های تحت حفاظت در جنگل‌های شمال هستند و نسل آن ها به دلیل شکارهای غیرقانونی و بی رویه وتخریب زیستگاه به شدت در معرض خطر نابودی قرار دارد. 

 

 

در حالت عادی مرال‌ها در دل جنگل های درهم تنیده هیرکانی زندگی می کنند و به دلیل هشیاری بالا شکار آن ها بسیار سخت و دشوار است. اما مرال های نر در فصل گاوبانگی در یک حالت مستی و گیجی به سر می‌برند و به همین دلیل هشیاری لازم برای فرار از دست شکاچیان را ندارند. متأسفانه شکارچیان از این فرصت سواستفاده می کنند و اقدام به شکار مرال ها می‌کنند. 

در فصل جفتگیری مرال، گاوهای نر به منظور جلب ماده مرال‌‌ها و اعلام وجود در محدوده قلمرو خود بانگ سر می‌دهد که این گاو بانگ است، برخی از شکارچیان حرفه‌ای با تقلید صدا به وسیله ابزاری ساخته شده از شاخ کل وحشی که به آن گوکل یا گاوکل می‌گویند و فریب مرال نر به راحتی به آن‌ها نزدیک شده و ‌مرال‌ها را شکار می‌کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول