اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

شور شیرین کردستانی‌ها در جشن بزرگ امت احمد

مردم از پیر و جوان، زن و مرد، کودک و نوجوان همه و همه به عشق میلاد پیامبر آمده بودند، جمعیتی مثال‌زدنی که هیچ دوربین و قلمی قادر به ثبت کامل آن نبود، شور شیرینی که سناریوی جدید دشمنان را که در تلاش برای تحریم این حرکت خودجوش مردمی بودند، باطل کرد.

شور شیرین کردستانی‌ها در جشن بزرگ امت احمد

خبرگزاری فارس/ سنندج؛ 1400 سال و اندی از روز میلاد مبارک و مسعود حضرت ختمی مرتبت می‌گذرد پیامبر رحمتی که نور وجودش سراسر جهان را در برگرفته و عاشقان مکتب الهی‌اش روز به روز در عالم هستی بیشتر و بیشتر می‌ شوند.

ساعت به وقت سنندج خیابان فردوسی، غروب جمعه حال و هوای دیگری دارد، از صبح برپایی موکب‌ها توسط هیئت‌های مردمی یکی پس از دیگری در طول مسیر قد علم کرده تا مهیای میزبانی از مهمانانی باشند که قرار است در بزرگترین مهمانی امت احمد شرکت کنند.

اگرچه برگزاری برنامه‌های میلاد رسول مهربانی سبقه‌ای به طول تاریخ در میان مردمان کردستان دارد و کردستانی‌های مشهور به‌ اختیارالدینی‌ها 
از دیرباز در ماه ربیع‌الأول که به ماه مولود معروف است، در شهر و روستا به شکرانه این میلاد بزرگ جشن می‌گیرند اما این نخستین بار است که به این شیوه و ترتیب بستری برای جشن بزرگ میلاد رسول اکرم با همت هیئت‌ها و گروه‌های مردمی برگزار می‌شود جشنی که نه تنها سنندجی‌ها بلکه کل کردستان و حتی از استان‌های دیگر در آن حضور داشتند.

مردم از پیر و جوان، زن و مرد، کودک و نوجوان همه و همه به عشق میلاد پیامبر آمده بودند، جمعیتی مثال‌زدنی که هیچ دوربین و قلمی قادر به ثبت کامل آن نبود، شور شیرینی که سناریوی جدید دشمنان را که در تلاش برای تحریم این حرکت خودجوش مردمی بودند، باطل کرد.

پیاده‌راه فردوسی، میدان انقلاب و حتی خیابان‌های اطراف این میدان جایی برای سوزن انداختن نمانده است بساط شادی و نشاط برای همه فراهم است، از بازی برای کودکان گرفته تا موکب‌هایی که هر یک با پخش شکلات و شیرینی و شربت از مهمانان پذیرایی می‌کردند.

گوش‌هایم پر می‌شود از صدای زیبا و دلنشین مداح که در مدح پیامبر با زبان مادری نوای عاشقانه سر داده است کمی آنطرف‌تر بساط مسابقه قرائت قرآن در موکب کانون‌های مساجد و کانون پرورشی کودکان برقرار است.

کودکان برای شرکت در این ماراتن سر از پای نمی‌شناسند آبشن‌های این غرفه‌ها به مسابقه قرآنی ختم نمی‌شود و از مسابقه تصویری برای پیامبر و نقاشی صورت کودکان گرفته تا عضویت رایگان و توزیع رایگان کتاب هر کدام به نوعی گل لبخند بر لب کودکان نشانده است.

بازار حضور خوانندگان، بازیگران و مجریان مطرح کشوری و استانی اعم از علیرضا افتخاری، حامد سلطانی، کاظم نوربخش و... که هر کدام به نوعی دقایقی شاد را برای مهمانان این بزم فراهم کردند، هم گرم بود، چهره‌هایی که بیشتر در قاب صندوق جادویی دیده بودیم و الان از مسیرهای دور نزدیک خود را به این مهمانی بزرگ رسانده بودند تا در این شادی بزرگ سهیم باشند.

پویا محمدی مدیر کانون فرهنگی تبلیغی سروش آسمانی سنندج گفت: جشن  بزرگ خیابانی مهمانی امت احمد (ص) با حضور اقشار مختلف مردم، هنرمندان، خوانندگان، مجریان و بازیگران مطرح کشوری و استانی و حضور پرشور مردم برگزار شد.

این مراسم جشن با مشارکت و همکاری تشکل‌های مردمی استان شامل هیئات مذهبی، کانون‌های فرهنگی، ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان، مؤسسات و مراکز قرآنی و سایر نهادهای مردمی کلید خورد و خوشبختاته با مشارکت بی‌نظیر اقشار مردم برگزار شد.

فضای بازی کودکان، غرفه‌های سلامت، فرهنگی، غرفه‌های اجتماعی و مشاوره در قالب این جشن با استقبال مردم مواجه و خاطرات ماندگاری را در این جشن مردمی برای شرکت کنندگان رقم زد مراسم‌ مولودی‌خوانی و دف‌‌نوازی در استان کردستان به ماه ربیع(مولود) ختم نمی‌شود و مردم این استان در تمام ایام سال و به بهانه‌های مختلف این آیین‌ها را برگزار می‌کنند اما این جشن‌ها در ماه ربیع و بویژه هفته وحدت و میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد.

به عقیده اهل سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز ۱۲ ربیع‌الاول و به عقیده اهل تشیع ۱۷ ربیع‌الاول متولد شده است اختلاف نظری که موجب شد معمار کبیر انقلاب این هفته را با عنوان هفته وحدت نام گذاری و حلاوت آن را با برگزاری مراسمات مختلف در طول یک هفته برای مردمان ایران زمین دو چندان کند.

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان بعد از بازدید موکب‌ها گپ‌وگفت صمیمی با شهروندان در سخنان کوتاهی ضمن تبریک این ایام خجسته به همه مسلمانان جهان گفت: خوشبختانه گروه‌های مردمی و جمعی از دست اندرکاران و مسیولان هفته وحدت و شب میلاد پیامبر اکرم به شب و روزهای به یاد ماندنی برای مردم تبدیل شد.

این مراسم باشکوه هم با اهتمام مردم رقم خورد معتقدیم مردم پایه اصلی و رکن رکین امنیت استان هستند بزرگترین افتخار تمام مسوولان و دولتمردان در استان کردستان، نوکری مردم است.

وی افزود: جشن بزرگ احمد امروز با استقبال پرشور مردم فرهنگی و متدین سنندج برگزار شد و معتقدیم این جشن‌ها باید ادامه داشته باشد.

استاندار کردستان گفت: با توجه به استقبال بسیار خوب مردم از برگزاری جشن بزرگ احمد، برای استمرار این برنامه و جشن‌های بزرگ خیابانی در ایام مختلف برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی افزود: برگزاری این دست برنامه‌ها را در راستای تقویت وحدت و همدلی در بین مردم در دستور کار قرار می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم خادمان موفقی در مسیر خدمت به مردم با شرف و انقلابی این استان باشیم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول