اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: طوفان‌الاقصی نقطه عطف زوال قطعی رژیم صهیونیستی است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه شرف فلسطین در مبارزه تا پیروزی است، گفت: عملیات اخیر مقاومت نقطه عطف و عزیمت قاطعی در فرایند زوال محتوم رژیم اشغالگر قدس به حساب می‌آید.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: طوفان‌الاقصی نقطه عطف زوال قطعی رژیم صهیونیستی است

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: نیروهای مقاومت فلسطین شنبه گذشته در واکنش به جنایات رژیم صهیونسیتی و کشتار کودکان و مردم مظلوم فلسطین در عملیاتی مقتدرانه مواضع رژیم اشغالگر قدس در سرزمین های اشغالی را هدف قرار داده و توانستند برای اولین بار به 40 کیلومتری سرزمین‌های اشغالی نفوذ کنند. با توجه به اهمیت این عملیات که با عنوان طوفان الاقصی نام گذاری شده بود، با بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره این عملیات و آنچه موجب شد این عملیات توسط نیروهای مقاومت صورت گیرد، به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

اشغال‌گری و نقض حقوق انسانی توسط رژیم صهیونیستی باعث این جنگ بود

فارس: به نظر شما چه اتفاقاتی موجب شد تا نیروهای مقاومت چنین عملیاتی با این حد از قدرت را انجام دهند؟

نگاهداری: با آنکه نیروهای مقاومت فلسطینی آغازگر این نبرد بودند ولی علت جنگ را باید در اشغال‌گری و نقض حقوق انسانی توسط رژیم غاصب صهیونیستی جستجو کرد. این رژیم در بازه زمانی اخیر نه تنها به تعهدات خود ذیل توافق آتش بس با جریان‌هایی نظیر حماس و جهاد اسلامی پایبند نبود بلکه علیرغم فشارهای منطقه ای و بین‌المللی همچنان به اقدامات تحریک‌آمیز در کرانه باختری و توهین به مقدسات اسلامی در مسجد الاقصی ادامه می‌داد.

مصری‌ها در چند ماه اخیر به عنوان میانجی برای جلوگیری از استمرار ترور رهبران مقاومت توسط رژیم صهیونیستی تلاش کردند. آنها چندین بار هشدارهای جریان مقاومت درباره عدم پایبندی به تعهدات رژیم مبنی بر آزادسازی اسرا و رفع حصر غزه را گوشزد کرده بودند ولی تل‌آویو مستکبرانه از عمل به وعده‌های خود سر باز می‌زد.

بیانیه فرمانده کل کتائب القسام پس از آغاز نبرد را دیدید که محتوای این بیانیه نیز بیانگر دلایل آغاز این مرحله از جنگ علیه رژیم صهیونیستی بود.

در این بیانیه به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در تعرض به مدافعان مسجد الاقصی، بی‌حرمتی به این مسجد مقدس و به شهادت رساندن فلسطینی‌ها  اشاره شده بود.  

 از سویی فرآیند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی به گونه‌ای پیش می رفت که در عمل پیگیری حقوق فلسطینی ها به ویژه ساکنان غزه از دستورکار مذاکرات عادی سازی خارج شده بود.

گرچه برای حفظ ظاهر برخی کشورهای عربی عادی سازی روابط را مشروط به تنش زدایی در کرانه باختری و پذیرش حقوق دولت خودگران کرده بودند ولی این مسئله یک عقب نشینی آشکار حتی از ایده سازشکارانه دو دولت بود که رژیم صهیونیستی را وادار به عقب نشینی به مرزهای 1967 می کرد.

سیاستها و محاسبات برخی دولتهای عربی برای قرار گرفتن در مسیر سازش با رژیم صهیونیستی نادرست بود. جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز نسبت به پیامدهای عادی سازی هشدار داده بود ولی تحلیل نادرست سران این دولت ها، آنها را در دام آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داد. در حالی که به تعبیر مقام معظم رهبری "باخت در انتظار اینها است چون روی اسب بازنده شرط بندی کرده‌اند." این روندها نشان از دقت و درک عمیق ایشان نیز دارد که در حالی که برخی تصور می کردند رژیم صهیونیستی در اوج قدرت قرار دارد، رژیم غاصب را «رفتنی» معرفی می کنند. نگاهداری تاکید کرد انشاالله این رژیم با پیش¬بینی مقام معظم رهبری به زودی "به دست خود مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در کلّ منطقه" نابود خواهد شد.

بین اینکه چه کسی جنگ را آغاز کرد و چه کسی مسئول تبعات آن است تفاوت وجود دارد.

فارس: چه چیزی موجب شد تا کشورهای عربی مسئله فلسطین را به عنوان مهمترین چالش جهان اسلام نادیده بگیرند؟

نگاهداری: به نظر بنده کشورهای عربی برای کسب منافع زودگذر حاضر بودند مسئله فلسطین را به عنوان مهمترین چالش جهان اسلام نادیده بگیرند، سرکشی رژیم صهیونیستی و سوء محاسبه برخی کشورهای عربی، استفاده از گزینه نظامی را برای جریان های مقاومت به تنها راه حل احقاق حقوق و عبور از وضع موجود تبدیل کرد.

بنابراین، بین اینکه چه کسی جنگ را آغاز کرد و چه کسی مسئول تبعات آن است تفاوت وجود دارد.

«طوفان الاقصی» واکنشی بود به اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و غزه

فارس: پس آنچه موجب شد تا نیروهای مقاومت فلسطین دست به چنین عملیاتی بزنند، اقدامات وحشیانه‌ای بود که پیش از صهیونیست ها داشتند.

نگاهداری: بله. نبرد «طوفان اقصی» اگرچه به لحاظ نظامی اقدامی آفندی محسوب می شود ولی به لحاظ منطقی واکنشی به اقدامات غیرانسانی رژیم در برابر سرکوب وحشیانه ساکنان کرانه باختری و محاصره غیرانسانی غزه بود. از منظر حقوقی نیز تا زمانی که رژیم صهیونیستی به اشغال گری در سرزمین های فلسطین ادامه دهد، هر اقدامی علیه آن به منزله «دفاع مشروع» تلقی می شود.

 تلفات رژیم صهیونیستی در مقایسه با جنگ های پیشین این رژیم بی سابقه محسوب می شود. با این حال آمار تلفات آنها قابل قیاس بار تعداد شهدا، اسرا، جانبازان و آوارگان فلسطینی نیست و این ناشی از قساوت‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی است.

این رژیم با حمایت آمریکا و دیگر دولت های غربی رویای یک زندگی عادی در سرزمین مادری را از فلسطینی ها ربوده و این جراحت جز با اخراج کامل اشغال گران و بازگشت این سرزمین به دست صاحبان اصلی آن التیام نخواهد نیافت.

رژیم صهیونیستی در حالی دچار این شگفتی راهبردی شده است

فارس: عملیات طوفان الاقصی در یک بازه زمانی کوتاه و بسیار قدرتمند انجام شد، چه چیزی موجب شد تا ارتش صهیونیستی اینگونه غافلگیر شود؟

نگاهداری: جدا از بازه زمانی وقوع این رویداد و غافلگیری اطلاعاتی و نظامی سرویس های بیگانه و ضربه حیثتی ای که به آنها خورد باید به این نکته هم اشاره کرد که رژیم صهیونیستی در حالی دچار این شگفتی راهبردی شده است که سال گذشته در همین ایام به همراه کشورهای غربی برای ایجاد آشوب و نارامی در داخل ایران همه منابع خود را بسیج کرده بودند و تصور می کردند می توانند بقای جمهوری اسلامی ایران را به خط بیندازند ولی امروز ایران اسلامی با اتکا به مردم نه تنها در برابر فشارها ایستادگی کرده است بلکه مقامات رژیم و کشورهای غربی، ایران را عامل اصلی این اتفاق شوکه کننده می دانند و به توانمندی آن حتی در عمق سرزمین های اشغالی اذعان می کنند.

شادی مردم بعد از عملیات طوفان الاقصی بازتابی از چهره واقعی آنها بود

فارس: بعد از این عملیات و پیروزی نیروهای مقاومت شاهد برگزاری جشن هایی از سوی مردم کشورمان بودیم و برخلاف برخی ادعاها دیدیم مردم ما از این پیروزی بسیار خوشحال شدند، نظر شما در این باره چیست؟

نگاهداری: جشن های خودجوش و شور و شعف این روزهای مردم در سراسر ایران جلوه دیگری از ارتباط عمیق ملت با آرمان ها و ارزش های متعالی و حمایت از اصل حمایت از مستضعفان و مقابله با مستکبران است و این موضوع به عنوان غافلگیری دیگری برای سرویس های خارجی و جریان اپوزیسیون بود. دلیل این مسئله هم این بود که در یک سال گذشته تلاش های بسیاری در سطح رسانه ای صورت گرفت تا تصویر دیگری از مردم ایران در سطح جهان مخابره شود ولی خیابان ها و میادین کشور در روزهای اخیر بازتابی از چهره واقعی ملت مؤمن و پایبند به مبانی و آرمان های انقلاب بود.

اتفاقات خارق العاده طوفان الاقصی در تاریخ کوتاه مدت رژیم فراموش نخواهد شد

فارس: به نظر شما تفاوت این عملیات با عملیات های گذشته نیروهای مقاومت فلسطین در چه بود؟

نگاهداری: اول اینکه در جریان این عملیات لحظات به یادمانی را شاهد بودیم. و نکته دیگر اینکه بسیاری از اتفاقات برای اولین بار رخ داد. تخریب دیوار حائل در غزه، اسارت سربازان و مقامات ارشد نظامی رژیم، حمل جنگنده¬های اف 16 با یدک کش در خیابان، انهدام تانک های مرکاوا با کوادکوپتر، عملیات هلی برن به داخل پایگاه های نظامی رژیم، فرار هراسان ساکنان شهرک های اشغالی به بیابان ها، نفوذ از دریا و ساحل به سرزمین های اشغالی، پیش روی نیروهای مقاومت به عمق شهرک ها در روز روشن، عبور آشکار از مرز ساختگی رژیم با موتور و ماشین های نظامی به جای انجام عملیات زیرزمینی از طریق تونل همه و همه بخش¬های محدودی از اتفاقات خارق العاده ای بود که در صفحه تاریخ کوتاه مدت رژیم هیچگاه فراموش نخواهد شد.

ارتش صهیونیستی از شوک خارج نشده است

فارس: عملیات طوفان الاقصی از جهاتی بیشتر دارای اهمیت است؟

نگاهداری: اینکه مقامات رژیم این حمله را به بزرگی حادثه یازده سپتامبر برای آمریکا معرفی می کنند نشان از شدت غافلگیری راهبردی و عمق ضربه ای است که به این رژیم جعلی وارد شده است. با گذشت بیش از سه روز از این جنگ هنوز ارتش صهیونیستی از شوک خارج نشده و قادر به دفاع از ساکنان شهرک های اشغالی نیست.

وضعیت فرودگاه ها و سردرگمی در سرزمین های اشغالی یک آبروریزی تاریخی برای این رژیم است که در 50 سال گذشته با چنین حالتی مواجهه نشده بود. یکی از تبعات این مسئله بی اعتمادی عمومی به هیأت حاکمه رژیم اشغالگر در تأمین امنیت و تشدید روند مهاجرت معکوس از سرزمین¬های اشغالی خواهد بود.

 هر چند با این روند جنگ کم هزینه و محدود می تواند گزینه مطلوبی برای محور مقاومت در این مرحله محسوب شود ولی رژیم صهیونیستی برای خروج از حقارت به احتمال زیاد دست به یک پاسخ متقابل وحشیانه و طولانی مدت خواهد زد که در این زمینه باید تدابیر لازم برای جلوگیری از اقدامات بعدی این رژیم اتخاذ شود.

راه حل مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی

فارس: به نظر شما برای جلوگیری از این سناریو، نیروهای مقاومت چه تدابیری می توانند اتخاذ کنند؟

نگاهداری: به اعتقاد بنده راه حل جلوگیری از این سناریو نامطلوب در گسترش پراکندگی جبهه های درگیری و افزایش ریسک نظامی برای رژیم است. آنچه بیش از همه می تواند این دستاورد نظامی و اطلاعاتی را به یک تحول استراتژیک تبدیل کند خیزش گسترده مردم در کرانه باختری و سرزمین های اشغالی برای مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

در همین راستا، در گام نخست باید مانع از تمرکز منابع و امکانات نظامی رژیم در غزه شد و در گام بعدی با جلب حمایت سیاسی و معنوی دول و ملل اسلامی و کشورهای مستقل باید هزینه اقدامات احتمالی اسراییل را افزایش داد. از این رو، یکی از مهمترین الزامات مقطع کنونی حرکت به سمت یک دیپلماسی فعال و کمپین رسانه ای گسترده علیه رژیم صهیونیستی است.

شرف فلسطین در مبارزه تا پیروزی است

فارس: ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، در پایان اگر نکته ای تکمیلی هست، بفرمائید.

نگاهداری: برای نکته پایانی باید بگویم که پیروزی اخیر مقاومت اسلامی در وارد کردن ضربه‌ای مهلک به رژیم صهیونیستی علاوه بر اینکه بی‌اعتباری ادعاهای حامیان روند سازش و عادی سازی در رد امکان رویارویی نظامی با این رژیم را از بین برد همچنین خون تازه ای را به رگهای جبهه مقاومت وارد کرد و روحیه مجاهدان اسلام را برای مقابله موثر با این رژیم دوچندان نمود.

از این منظر عملیات اخیر مقاومت نقطه عطف و عزیمت قاطعی در فرایند زوال محتوم رژیم اشغالگر قدس به حساب می‌آید. همچنین باید بگویم که شرف فلسطین در مبارزه تا پیروزی است.

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول