اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

نتایج پیگیری دانشجویان از حادثه معدن طزره چه بود؟

در پی حادثه رخ داده در معدن طزره دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران به سمنان سفر کرده و ضمن گفت‌وگو با مسئولان و کارگران، از نزدیک پیگیر این ماجرا شدند.

نتایج پیگیری دانشجویان از حادثه معدن طزره چه بود؟

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: شامگاه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ۶ نفر از کارگران با اثر انفجار ناشی از تجمع گاز متان در در تونل رزمجاه معدن طزره استان سمنان فوت می‌کنند، بلا فاصله وزیر کشور در محل حادثه شده و پیگیری می‌کند.

 

 

این حادثه 5 بار در گذشته تکرار شده است

در همین راستا تشکل‌های دانشجویی نیز پیگیر موضوع شدند. بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز از تشکل‌های بود که به صورت تخصصی پیگیر ماجرا شد و پس از اندکی تحقیق و پرس و جو متوجه شد که این پنجمین بار است که این اتفاق رخ داده برای همین پیگیری های دانشجویان به صورت دقیق تر و گسترده تر دنبال شد.

 

 

حضور میدانی بسیج دانشجویی در سمنان

بسیج دانشکده فنی برای پیگیری حادثه از نزدیک، تیمی را به استان سمنان و شهرستان دامغان اعزام کرد و بعد از صحبت با کارگران و خانواده متوفیان و چند تن از کارشناسان این حوزه به نتایج قابل توجهی دست پیدا کرد.

 

 

نتایج پیگیری ها چه بود؟

بر این اساس نتایج این پیگیری ها و تحقیقات در 3 بخش خلاصه می‌شود که شامل:

۱-علمی و تخصصی ( عدم حفر دویل و شروع استخراج و عدم استفاده از مانیتورینگ)

۲-ایمنی ( عدم استفاده از گاز سنج،کپسول خود نجات، تحویه مناسب )

۳-حقوق و مزایا کارگران( عدم تخصیص بیمه به صورت عادلانه،عدم تخصیص سختی کار،شرایط دردناک رفاهی)

 

 

 نشست بررسی فاجعه معدن طزره در دانشگاه تهران

در همین زمینه نشست بررسی فاجعه معدن طزره، عصر روز شنبه ۲۲ مهرماه به همت بسیج دانشجویی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این برنامه پورشریف مشاور دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مهدی کمال، کارگر معدن و برادر یکی از کارگران متوفی، محمد اصابتی، مدیرکل سابق بازرسی وزارت کار و محمدمهدی حسینی، فعال حوزه معدن حضور داشتند.

این حادثه ناشی از سهل‌انگاری است

پورشریف، مشاور دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی فاجعه معدن طزره گفت: این معدن یکی از خطرناکترین معدن‌های ایران است و تا الان هیچ برنامه‌ای از طرف کارفرما برای این مهم در نظر گرفته نشده است. تا به حال پاسخ یک سری سوال و مستندات را ارسال کردند از طرف مسوولان معدن اما کامل نیست، ابعاد داستان از لحاظ سیاسی و... پیچیده است؛ این حادثه ناشی از سهل‌انگاری است، ما مستقیم به وزرات صمت نامه زدیم و تا کنون نامه‌ای به صورت درست حسابی پاسخ نداده‌اند. احتمالا هفته بعد گزارش کامل شود و در مجلس مطرح شود.

 یکی از مشکلات معدن طزر استفاده از تهویه موضعی است

سید محمد مهدی حسینی فعال حوزه معدن، در این نشست گفت: گزارش‌هایی داریم که نشان می‌دهد در معدن طزره مشکلاتی وجود داشته است که پیگیری نشده است. یکی از مشکلات استفاده از تهویه موضعی است، به لحاظ تخصصی تا ۳۵۰ متر از تهویه موضعی نباید استفاده شود و این به لحاظ فنی نباید انجام می‌شده. از اردیبهشت‌ماه جلسه‌ای گذشته شده برای بررسی اتفاقات معدن، این یعنی این حادثه غیرقابل پیش بینی نبوده است.

وی افزود: مسئول فنی در هر معدن وجود دارد و در معدن ذغال سنگ حساس‌تر است و باید دائما در معدن حاضر باشد، اگر گزارش‌های پیش‌روی بیش از اندازه در معدن داده می‌شد جلو کار گرفته می‌شد، چون پیش‌روی بیش از اندازه ممنوع و غیرقانونی است.

وزرات صمت مسئول نظارت و صدور مجوز بوده

پورشریف مشاور دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وزرات صمت مسئول نظارت و صدور مجوز است. وزرات صمت، وزرات کار، ذوب آهن و... باید پاسخگو باشند. وقتی می‌گویند مسئول ایمنی نبوده است چرا اجازه دادند کار ادامه پیدا کند. ما منتظر هستیم پاسخ سوالات ما داده شود بعد از آن بر اساس گزارش آن‌ها مجلس تصمیم خواهد گرفت و مجلس از حق این کارگران کوتاه نخواهد آمد، اگر نیاز باشد استیضاح هم پیگیری می‌شود.

قوه قضاییه پیگیر حادثه معدن طزر

گفتنی است رئیس قوه قضائیه در روزهای اخیر، با ورود به پرونده جان باختن معدنچیان در معدن طزره دامغان تأکید کرده بود: دادستان کل کشور با همراهی سایر مسؤولان ذی‌ربط، اقدامات و تدابیر مقتضی را اتخاذ کند. چنانچه قصور و تقصیری در این موضوع متوجه متولیان امر در شرکت مزبور است، باید برخوردهای قانونی لازم صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان هم از معدن طزره بازدید کرده و گفته است: تفهیم اتهام به مقصران حادثه معدن طزره دامغان بعد از ارسال گزارش هیأت سه نفره کارشناسی انجام می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول