اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

پاسداشت «ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ ساوه» برگزار شد

طی مراسمی با حضور مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی جشن بزرگ روستا و عشایر ( پاسداشت ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ) در هفته فرهنگی شهرستان ساوه در روستای باغ شیخ ساوه برگزار شد.

پاسداشت «ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ ساوه» برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، ظهر امروز در  طی مراسمی با حضور حمید پاکپور مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی  جشن بزرگ روستا و عشایر ( پاسداشت ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ ) در هفته فرهنگی شهرستان ساوه در روستای باغ شیخ ساوه برگزار شد.

جشن بزرگ روستا و عشایر با هدف ایجاد فضایی پر شور و نشاط و معرفی آداب و رسوم روستایی و عشایری و پاسداشت ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ ساوه انجام شد.

 مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی افزود: در دو هفته گذشته شاهد در کنار هم قرار گرفتن مردم و صمیمیت و همدلی با اجرای برنامه‌های مختلف و متنوع در مناطق مختلف استان بودیم.

پاکپور ادامه داد: در راستای معرفی فرهنگ و آثار هنری مردم مناطق روستایی و عشایری و رعایت عدالت فرهنگی این مراسم انجام شد.

وی با اشاره به این که جشن بزرگ  روز روستا در این مکانی که منقش به  میراث کهن برگزار شد، ادامه داد: ثبت این اثر جهانی با توجه به قابلیت‌های  ویژه آن انجام شد، تا در عرصه جهانی مطرح شود.

پاکپور ادامه داد: باید تلاش کنیم تا این کاروانسرای تاریخی اثر که در زمان‌های دور  مکانی برای تجارت و اقامت گذشتگان بود، امروز با احیا، مرمت و بازسازی به یک پایگاه توانبخش و محلی برای  رفت و آمد افراد جهت آشنایی با این میراث ملی و نمونه تبدیل شود.

وی خاطر نشان کرد: هفته فرهنگی خواستگاه بسیاری از دستاوردهای فرهنگی و برای عدالت اجتماعی در روستاها برگزار می‌شود و پوشش و آداب و رسوم و نواهای محلی و هویت ایرانی از روستاها متولد شده است.
پاکپور با اشاره به این که اگر بخواهیم هفته فرهنگی را برای پاسداشت فرهنگ‌ها اجرا کنیم باید همه  نمادها و نشان‌های فرهنگی را معرفی کنیم، گفت: متاسفانه در دوره‌هایی از  روستاها غفلت کردیم و امروزه باید برای آنها سرمایه گذاری کنیم زیرا روستاها  آثار ملموس فرهنگی هستند.

وی با تاکید بر توجه و نهادینه شدن بازنشانی فرهنگی در روستاها گفت: رونق اشتغال، احیای خط تولید تا مصرف و توجه بیش از پیش به صنایع دستی نیازمند سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

 مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی روستا را بخش شتاب دهنده به رونق تولید و در گرو سرمایه گذاری دانست و گفت: توجه به صنعت و تولید کوچک در روستاها ضروری ست.

وی از جمله برنامه های اجرا شده در استان مرکزی برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم روستاها را برگزاری آیین فرش جیریا برای معرفی هنر ناب ایرانی، جشنواره انگور دلیجان و .... در سال جاری عنوان کرد. 

مصطفی مرزبان، مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی نیز گفت: این اثر در سال ۵۴ ثبت شده و در سه اخیر مرمت آن آغاز شده است و ۱۰ بازارچه صنایع دستی روستایی در این استان وجود دارد.

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول